Verschil olie 10w40 en 10w60

Status
Niet open voor verdere reacties.

RBK

Die hard MF'er
24 jan 2010
325
0
Even een vraagje;

Mijn motor was nodig toe aan wat extra olie (lampje begon te branden, daarna niet doorgereden).
Aangezien het zondag was, kon ik alleen olie halen bij een tankstation.
Enige olie dat aanwezig was, was een 10w60 waar bij stond dat het geschikt is voor een sportieve 4t motor.

Ik heb een yamaha xj600f, dus 4 cylinder. Kan dit?
En is het erg als 10w40 en 10w60 door elkaar gebruikt wordt?
 
Je olie zal dikker blijven bij hoge temperaturen, in hoeverre dit kwaad kan, ik heb geen idee.
Maar dikkere olie kan nogal voor wat onheil zorgen.
Is deze olie wel geschikt voor motoren, aangezien ze meestal alleen olie voor autos verkopen bij tankstations
 
Laatst bewerkt:
In principe is het niet erg, want tegenwoordig moet alles gemengd kunnen worden.

Volgende keer juiste olie toepassen (natte koppeling).
Daarnaast zal het niet direct ernstig zijn aangezien de XJ600F ongetwijfeld ook een oliedruksensor heeft ipv olienivo. Vaak gaat ie wel weer uit (en daarna weer aan :+ ), gewoon thuis ietsje bijvullen.

En 4t betekent 4takt
 
Laatst bewerkt:
Je olie zal dikker blijven bij hoge temperaturen, in hoeverre dit kwaad kan, ik heb geen idee.
Maar dikkere olie kan nogal voor wat onheil zorgen.
Dan praat je wel over extreme gevallen, daar valt een half litertje 10W60 niet onder.
Is deze olie wel geschikt voor motoren, aangezien ze meestal alleen olie voor autos verkopen bij tankstations
Gelukkig heeft het flesje geen oogjes. :+
 
In principe is het niet erg, want tegenwoordig moet alles gemengd kunnen worden.

Volgende keer juiste olie toepassen (natte koppeling).
Daarnaast zal het niet direct ernstig zijn aangezien de XJ600F ongetwijfeld ook een oliedruksensor heeft ipv olienivo. Vaak gaat ie wel weer uit (en daarna weer aan :+ ), gewoon thuis ietsje bijvullen.

En 4t betekent 4takt

Een Yamaha meet géén oliedruk, maar dat zou je moeten weten als Yamaha rijder!!!
 
Laatst bewerkt:
In principe is het niet erg, want tegenwoordig moet alles gemengd kunnen worden.

Volgende keer juiste olie toepassen (natte koppeling).
Daarnaast zal het niet direct ernstig zijn aangezien de XJ600F ongetwijfeld ook een oliedruksensor heeft ipv olienivo. Vaak gaat ie wel weer uit (en daarna weer aan :+ ), gewoon thuis ietsje bijvullen.

En 4t betekent 4takt
Al zou die motor al een oliedruksensor hebben (wat volgens mijn een niveausensor is) wat voor effect zou dat moeten hebben op iets dikkere olie?
 
Dan praat je wel over extreme gevallen, daar valt een half litertje 10W60 niet onder.Gelukkig heeft het flesje geen oogjes. :+


Daarom zeg ik ook dat ik niet weet wat de gevolgen zijn, maar dat het theoretisch voor problemen kan zorgen.
Slechte smering en koeling
hogere belasting op lagers en andere bewegende delen
Te hoge oliedruk met alle gevolgen van dien
kleppen kunnen problemen krijgen.

maar dit is de theorie achter te dikke olie, hoe jouwn motor erop gaat reageren kunnen niet veel mensen zeggen
 
Daarom zeg ik ook dat ik niet weet wat de gevolgen zijn, maar dat het theoretisch voor problemen kan zorgen.
Slechte smering en koeling
hogere belasting op lagers en andere bewegende delen
Te hoge oliedruk met alle gevolgen van dien
kleppen kunnen problemen krijgen.

maar dit is de theorie achter te dikke olie, hoe jouwn motor erop gaat reageren kunnen niet veel mensen zeggen


Wederom in een extreem geval.

Ik gebruik momenteel 20W60 in mijn harley.
Iets te dik volgens het handboek, maar hij gebruikt veel minder olie zo.
Gaat al jaren goed.
 
Wederom in een extreem geval.

Ik gebruik momenteel 20W60 in mijn harley.
Iets te dik volgens het handboek, maar hij gebruikt veel minder olie zo.
Gaat al jaren goed.


Geen extreem geval, maar theoretische gevolgen.

Denk wel dat je naarmate het buiten kouder word je problemen kan krijgen, of je moet al iemand zijn die niet rijd met kouder weer
 
Je olie zal dikker blijven bij hoge temperaturen, in hoeverre dit kwaad kan, ik heb geen idee.
Maar dikkere olie kan nogal voor wat onheil zorgen.
Is deze olie wel geschikt voor motoren, aangezien ze meestal alleen olie voor autos verkopen bij tankstations

dat zulke onzin maar blijft verder leven op het internet .... |(

10W60 IS 10W40, maar dan beter omdat ze bij nog warmere temperaturen ook nog voldoet tov 10W40.
dat is het enige van belang.
 
10w60 is helemaal geen betere olie dan 10w40.
10w40 voldoet op hogere temperaturen omdat de viscositeit lager dient te zijn, het is maar net waar je motor op berekend is, waar je woont (klimaat), en hoe de motor gebruikt word
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan