Mechanisch gerammel in het blok

Timo44

Rookie
23 aug 2013
2
0
Amsterdam
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en op zoek naar expertise aangaande oude motorblokken, in het bijzonder die van de Honda CB 250 G uit 1976.
2 maanden geleden aangeschaft en veel plezier van, alleen maakt het blok nogal wat mechanische herrie.
Verder loopt de motor mooi. Ik wil alleen van dat geratel af. Heeft iemand hier ervaring mee?
De grote vraag is eigenlijk of het de moeite waard is om een blok uit '76 dat, op wat mechanische rammel na, mooi loopt uit elkaar te halen?
En wat moet ik dan, naast de distributieketting, vervangen?

Bvd

Timo
full
 
Misschien de nokkenaskettingspanner, en ik weet niet of er nog meer kettinggeleiders inzitten.
Maar het is moeilijk om op basis van een beschrijving een diagnose te geven.

Ik weet niet hoe het met een 250 cc honda zit, maar bij de grotere broertjes uit dezelfde periode wou de primaire ketting nog wel eens problemen geven op oudere leeftijd.

Mooi blokje om te zien overigens.
 
Dank voor je reactie.

Je hebt het over een nokkenas-kettingspanner en de primaire ketting.
Is de primaire ketting iets anders dan de distributieketting?
Loont 't om zo'n oud blok uit elkaar te halen, of niet?
 
afhankelijk van het type kan er 1 ketting in het blok zitten, de nokkenasketting.
of 2 kettingen, nokkenasketting en de balansasketting.
de spanner van e nokkenasketting is geen automatische maar een die je af en toe zelf moet losdraaien om de nokkenasketting te spannen.
ook de balansasketting moet je af en toe zelf spannen.
dit word dan ook vaak overgeslagen met rammelen als gevolg.
rammelen kan ook van de koppeling komen of doordat de gaskleppen gesynchroniseerd moeten worden.
dit laatste alleen als er een dubbele carburateur op zit.
 
Laatst bewerkt:
Bij dit type loopt de nokkenas rechtstreeks in de aluminium kop en loopt bij een oliegebrek snel kapot. Gevolg: kop en deksel uitgesleten, nokken van nokkenas versleten, tuimelaars ingevreten , veel lawaai/gerammel uit de kop.

Dit type heeft geen primaire-, balansas- of dynamo-ketting. Enigste ketting die erin zit is de nokkenasketting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan