Weer CDI , maar nu exact

colly

Rookie
7 mei 2013
12
0
Via de zoek-functie NIET gevonden . Wel 60 CDI onderwerpen maar geen antwoord op mijn brandende vraag...



CDI (AC unit) voor een Honda CN250 Elite.
Maar zal in het algemeen voor iedere (ac) CDI gelden..

Geen vonk , dan als eerste de weerstand gemeten van :

Generator spoel , binnen specificatie , 120 Ohm

Trigger spoel , binnen specificatie , 110 Ohm

Dan zegt HONDA , wissel de CDI ; werkt nog steeds niet.


Dan spanning gemeten met electrostart , meter op wisselspanning :

Generator 45 volt

Trigger 150 mV

Gemeten met multimeter Fluke 77 en Aldi meter , zelfde resultaat.

Zijn dit goede waarden ? Vooral de trigger puls lijkt me erg laag , zelfs realizerend

dat voor een meting slechts enkele graden van de 360 worden gebruikt.

Wat kan ik in het algemeen verwachten als spanningen ?
Graag slechts ECHT gemeten resultaten...

En wat is echt nodig om die CDI dingen goed te laten ontvlammen ?
 
Zot : Er zit geen schakelaar op de zijstandaard.

Wat me toch bevreemd in het service manual , onderwerp foutzoeken :
Er word alleen maar weerstandsmeting gedaan , is alles goed dan CDI vervangen.

Met veel moeite dan een CDI gevonden voor een slechte prijs.
Was het dus niet , in ieder geval niet enkel dit ding.

Dat er kennelijk ook nog spanning uit moet komen , is niet aan gedacht.
Enfin , als ik weet wat er aan de hand is , horen jullie het wel.
 
Oh crap! :$ , je hebt gelijk!

Toeren per minuut en trillingen per seconde!

Dat maakt dat je bij 3000 toeren precies op 50 hertz zit, dan zou je wel een goede meting moeten kunnen doen.
Ik denk dat je per omwenteling 3 sinussen hebt i.p.v. 1
De meest meters hebben geen afwijking tot 200Hz
 
Wat me toch bevreemd in het service manual , onderwerp foutzoeken :
Er word alleen maar weerstandsmeting gedaan , is alles goed dan CDI vervangen.

Met veel moeite dan een CDI gevonden voor een slechte prijs.
Was het dus niet , in ieder geval niet enkel dit ding.

Dat er kennelijk ook nog spanning uit moet komen , is niet aan gedacht.
Enfin , als ik weet wat er aan de hand is , horen jullie het wel.

er is overal aan gedacht in zo'n manual. als alles wat erin moet gaan er ook effektief in gaat, maar er komt niks uit, is de CDI kapot. simpeler kan het niet. als jou motor nog steeds niet werkt, kan dit nog steeds duizend-en-1 dingen zijn.

* je andere CDI is ook kapot
* niet alles wat binnen moet komen komt ook binnen
* CDI werkt, maar hetgene dat erachter komt werkt niet
* kabelbreuk
* ...

eerlijk : ik zou niet weten wat jij allemaal wil meten met hertzen en osciloscopen. is nergens voor nodig.
 
Janbros : Toevallig heb ik honderden Scopemeters verkocht aan juist de automechanica en andere vehicule organisaties ,dus al die klanten kochten een meter voor meer dan 3000 Euro voor de gein ?

En de frequentie : kan ik zelf wel beredeneren. Maar de volts , ja daar gaat het juist om!

Ik heb trouwens wel bij andere motoren van Honda wel die informatie gevonden over spanningen. Helaas bij de 1987 Elite niet...

Een eerlijk gezegd had ik eigenlijk gehoopt dat ik hier die info wel zou kunnen vinden , zoals ik al vroeg in mijn initiele vraag. Daar kan ik dan wat mee en concluderen dat b.v.de alternator/puls goed of slecht is. Nu weet ik dat nog steeds niet. volgens de weerstand meting van Honda's boek is het wel goed Maar werkt niet!

Dus ik hoop nog steeds dat er Elite medebezitter dat mij door geeft.
Zijn 2 stekkertjes even losmaken , meten en weer vast zetten.....

Maar alle reacties heb ik gewaardeerd!

Colly
 
er is overal aan gedacht in zo'n manual. als alles wat erin moet gaan er ook effektief in gaat, maar er komt niks uit, is de CDI kapot. simpeler kan het niet. als jou motor nog steeds niet werkt, kan dit nog steeds duizend-en-1 dingen zijn.

* je andere CDI is ook kapot
* niet alles wat binnen moet komen komt ook binnen
* CDI werkt, maar hetgene dat erachter komt werkt niet
* kabelbreuk
* ...

eerlijk : ik zou niet weten wat jij allemaal wil meten met hertzen en osciloscopen. is nergens voor nodig.

:')
 


ik ben het toch helemaal met janbros eens.
je hebt bij een motor als de elite, helemaal geen dure meet apparatuur nodig.
door de andere, veel makkelijker, onderdelen door te meten (met een eenvoudige multimeter) en een beetje logisch te beredeneren kom je er zo ook wel achter of de cdi stuk is.
ik denk dat de nieuwe generatie monteurs op dat vlak wat meer op de apparatuur vertrouwen en minder op de eigen bevindingen.
zal ook misschien wel moeten in de tegenwoordige moderne bmw werkplaats.
 
Laatst bewerkt:
Kennelijk heeft niemand goed mijn intiele vraag begrepen.
Waar ik om vroeg heb ik nog steeds niet.
Wel veel commentaar , wat ook zeker op waarde schat , vooral het PVA dingetje heeft me ogen geopend. Heel simpel een Diode en Condensator , waarde eigenlijk onbelangrijk

Maar wil er nu iemand eens de waarden vergelijken met de mijne ?
Honda Elite 1987 en niet later , dan gewijzigd in DC CDI.

Motor cranking , langzaam , je kunt het het makkelijk met je ogen volgen.

Staat op de werkbank , niets dan startmotor aangesloten :


Voedingsspoel CDI : 45 V wissel

Pulsespoel : 3,6 V met PVA , 150 mV normaal wisselspanning gemeten

Elke gele draad heeft 3 V wissel t.ov, de andere 2 van de 3.

Alles gemeten met een Fluke 77 , maar iets met 1 MegOhm input of meer zal hetzelfde doen.

Met dank !
 
Ach mijne heren (dames gereageerd?)

Ik heb de laatste 50 jaar mijn geld verdient met electro en electronica em niet eens slecht.
Wie denkt dat ik al de goede tips en raadgevingen al niet lang heb uitgevoerd alvorens hier op de site te raad te gaan en de waarden te vragen heeft het mis.

Laten we het hier maar bij laten , ik zal eens over de grenzen gaan , Google maar eens op
"stator" met strange behaviour" . Genoeg voorbeelden met alles goed , en toch een defect daaraan. Niet alles is simpel weg met doorknippen van een ZW/W draad op te lossen.
Zelfs op zich een goede tip.

Colly
 
Laatst bewerkt:
Ach mijne heren (dames gereageerd?)

Ik heb de laatste 50 jaar mijn geld verdient met electo en electonica em niet eens slecht.
Wie denkt dat ik al de goede tips en raadgevingen al niet lang heb uitgevoerd alvorens hier op de site te raad te gaan en de waarden te vragen heeft het mis.

Laten we het hier maar bij laten , ik zal eens over de grenzen gaan , Google maar eens op
"stator" met strange behaviour" . Genoeg voorbeelden met alles goed , en toch een defect daaraan. Niet alles is simpel weg met doorknippen van een ZW/W draad op te lossen.
Zelfs op zich een goede tip.

Colly
fixeer lekker verder :W
 
Ach mijne heren (dames gereageerd?)

Ik heb de laatste 50 jaar mijn geld verdient met electro en electronica em niet eens slecht.

Wie denkt dat ik al de goede tips en raadgevingen al niet lang heb uitgevoerd alvorens hier op de site te raad te gaan en de waarden te vragen heeft het mis.

Laten we het hier maar bij laten , ik zal eens over de grenzen gaan , Google maar eens op
"stator" met strange behaviour" . Genoeg voorbeelden met alles goed , en toch een defect daaraan. Niet alles is simpel weg met doorknippen van een ZW/W draad op te lossen.
Zelfs op zich een goede tip.

Colly
Dan kan je vast wel een antwoord op mijn vraag geven met al die ervaring.
 
Ach mijne heren (dames gereageerd?)

Ik heb de laatste 50 jaar mijn geld verdient met electro en electronica em niet eens slecht.
Wie denkt dat ik al de goede tips en raadgevingen al niet lang heb uitgevoerd alvorens hier op de site te raad te gaan en de waarden te vragen heeft het mis.

Laten we het hier maar bij laten , ik zal eens over de grenzen gaan , Google maar eens op
"stator" met strange behaviour" . Genoeg voorbeelden met alles goed , en toch een defect daaraan. Niet alles is simpel weg met doorknippen van een ZW/W draad op te lossen.
Zelfs op zich een goede tip.

Colly

ach, net zoals ik zijn er hier waarschijnlijk nog een hele hoop die al jaren bezig zijn als mekanieker. maar wat weten wij er nu van, wij staan enkel in de praktijk. het zijn de verkopers van het materiaal die de echte genie-en zijn.

zolang je dat gelooft zoek je maar lekker verder naar osciloscoopwaardes of whatever van je pickup spoel. waardes die je niet gaat vinden want niemand meet die.

en ik weet alles van "stators met strange behaviour". rijdt al meer dan 15jaar met KR1's en daarbij is dat een gekend probleem. maar nog niemand heeft ooit een osciloscoop nodig gehad om dat probleem op te lossen. bij twijfel een andere erop (een waarvan je ZEKER weet dat hij werkt) om te testen. duur ? kan zijn als je een nieuwe moet kopen, maar het bespaart je wel maanden ergernis en een zoektocht naar het onvindbare ...
 
ik ben ook benieuwd :Y


Ik kan TS denkwijze wel volgen, of ik het er mee eens ben is wat anders maar goed.

Een spoel is geen weerstand, zo simpel is het antwoord, een spoel wekt onder inductie een spanning op die doorgaans vele malen hoger is dan de millivolts en milliampères waarmee een dmm een weerstand door meet.
dwz dat je de juiste weerstand kunt meten maar onder belasting( en warmte) toch de isolatie van de spoel kan doorslaan en er een lek tussen de windingen zit waardoor de dynamo slecht functioneert.
Naar mate de spanning hoger word is dat scenario meer denkbaar, bij hoogspanning zoals in de bobine is een weerstand meting zelfs totaal onbetrouwbaar en nietszeggend over de staat van de bobine.
Het word al beter als je een megger hebt en de doorslag spanning en lekstroom kunt meten, dat icm met een weerstand meting is wel redelijk betrouwbaar, moet je natuurlijk wel een megger in je assortiment hebben en voldoende ervaring om de meetresultaten te interpreteren.

Een "megger" is een apparaat dat de isolatie weerstand van een elektrisch apparaat kan meten, isolatie weerstand is in megaohms , 1 megaohm is kort geschreven 1 meg, een apparaat dat dit meet is een "megger".
Het verschil met een gewone weerstandmeter is dat een megger een hoogspanning genereert en mbv die hoogspanning meet je de lekstroom en daarmee weet je de isolatie weerstand.
De hoogspanning is selecteerbaar bv 1-5-10-15-20 kilovolt, welke waarde je kiest hangt af van het apparaat dat je wilt testen, voor een electromotor is 1 Kv afdoende, voor een bobine moet je (gokje) richting de 25 Kv.
De meetwaarde die je wilt zien is dat het apparaat op de test spanning nagenoeg geen lekkage vertoont en een schijnbare weerstand van 10 a 20 megaohm of meer heeft.

Wat je bij oudere spoelen vooral ziet is dat de doorslag weerstand van de lak vermindert, dat kan komen omdat de spoel inwendig vochtig is of omdat de wikkel lak veroudert is, zeker voor 1990 was polyurea lak niet zo mainstream en die oudere types lak verouderen vooral onder hoge temperatuur snel, na een jaar of 10 kan die oude lak zo lek als een vergiet worden waardoor zo'n spoel inwendig lek raakt.
Als vocht het probleem veroorzaakt kun je zo'n spoel nog redden door hem een paar uur opnieuw te bakken in een oven, moet je wel weten waarvan de lak is gemaakt zodat je de juiste bak temperatuur weet.
 
Laatst bewerkt:
Isolatie die doorslaat bij slechts een paar volt :?
Die isolatie moet makkelijk een paarhonderd volt aankunnen maar om daar nou een isolatieweerstandsmeter(megger is een merk) op te zetten van 1000 volt :?
Een draadbreuk in de spoel die optreed bij warm worden komt wel vaak voor maar die van TS zou (volgens hem)ook niet goed werken als hij nog koud is.
Als dat door een breuk zou komen zou hij geen weerstand meten van zo'n 100 ohm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan