Koperen koppakking hergebruiken

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.710
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben met mn GS1000 aan het knoeien, er zit een koperen koppakking op en er lekt nogal wat olie tussen door.

Nu weet ik al dat ik ander spul moet smeren op de koppakking, maar moet de pakking op zich ook gegloeid worden?
Het blok heeft nog geen 5 minuten gelopen...

Als er gegloeid moet worden, moet de hele pakking dan helemaal roodgloeiend zijn, of kun je dat beetje bij beetje doen?
Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om hem helemaal roodgloeiend te maken.


Alvast dank voor jullie input.
 
Als je de bouten 5 keer op gevoel "nadraait", rek je ze alleen maar onnodig uit, ze worden hard en je hebt kans dat er eens eentje afbreekt.
Aardig cruciaal dat je een momentsleutel gebruikt en ze aandraait en nadraait zoals in een werkplaatshandboek staat beschreven.

Voor mijn motor moet ik ze volgens mij na een X aantal kilometer 1 keer opnieuw op de juiste torque waarde zetten, omdat je originele waarde niet meer klopt door het samendrukken van het koper en "zetten" van het materiaal ed.
 
Bij koper is het andersom.
je moet hem snel laten afkoelen om hem zachter te maken.

toch betwijfel ik dat,
ik heb n.l. eens een loodgieter aan het werk gezien die de waterleidingen in de muur moest maken en bij gebrek aan uitgegloeid koper werd er gewoon koperpijp gebruikt,
dit werd met de brander flink heet gestookt en in de gleuven in de muur gebogen.
kortom, niks laten schrikken maar gewoon in de buitenlucht af laten koelen.
 
toch betwijfel ik dat,
ik heb n.l. eens een loodgieter aan het werk gezien die de waterleidingen in de muur moest maken en bij gebrek aan uitgegloeid koper werd er gewoon koperpijp gebruikt,
dit werd met de brander flink heet gestookt en in de gleuven in de muur gebogen.
kortom, niks laten schrikken maar gewoon in de buitenlucht af laten koelen.
Daar waren we het al over eens.
Schrikken is niet nodig maar mag wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan