Fireblade hielt in accu leeg en viel uit

jaime1

MF veteraan
3 jun 2009
1.027
0
net terug van een ritje met de blade.
Tijdens het rijden deed de blade ook appart, inhouden stotteren etc.
Tijdens de pauze was de accu leeg, dus gelijk in 1 rechte weg naar huis het werd namelijk al schemer.
uiteindelijk viel mijn verlichting en tellers uit die hadden geen spanning meer, net op de hoek van mijn straat geeft de blade het helemaal op.

Thuis gelijk de kappen eraf gesloopt want ik rook smeulend plastic, en ja hoor mijn draadboom + stekker van de regelaar zijn verbrand.
De regelaar zat er net +- 2 weken onder :?
Zal dit betekenen dat mijn dynamo naar de knoppen is of zal de regelaar niet goed geweest zijn?
Valt zo een dynamo door te meten zonder hem los te trekken???

Al vast bedankt
 
Vooral die steker (waar de drie gele dynamo draden inzitten ) onder je zit zadel is erg gevoelig hiervoor. Als je geluk hebt is het alleen de steker maar bij vernieuwing alle spanningen checken . (howto zoals gezegd)
 
Zo we zijn aan het stoeien geweest, de how to was zeer nuttig als ook die stekker onder de buddy.
Hier mijn bevindingen.
Voor ik mijn notitieblok pakte had ik hem ook door gemeten het rare was toen dat de spannings regelaar en het stekkertje van de dynamo gloeiend heet werden.
Ook werd de accu met 18V opgeladen!
Dus ik dacht jup de spannings regelaar maar nadat ik mijn blok had gepakt en weer ging meten komt dit er uit:

Wisselspanning dynamo stekker los stationair: 1: 19,7V 2: 20,3V 3: 20.6V
Wisselspanning dynamo stekker los 3000 toeren: 1: 38,7V 2: 39,2V 3: 38,7V

Wisselspanning bij gelijkrichter : 1: 10,6V 2: 2,3V 3: 11,8V

Laadspanning Accu stationair +-1500 toeren : 13,2V

Laadspanning accu 3000 toeren lamp aan: 14,8 lamp uit 14,6

Accuspanning met starten van de motor : 11,9V

Ook even een foto van de stekker onder de buddy, 1 van de stekkers is donker rood/bruin is dit normaal?

34sfev6.jpg



Wat kan ik hieruit halen? zo te zien is de dynamo nog in orde???
 
Zo we zijn aan het stoeien geweest, de how to was zeer nuttig als ook die stekker onder de buddy.
Hier mijn bevindingen.
Voor ik mijn notitieblok pakte had ik hem ook door gemeten het rare was toen dat de spannings regelaar en het stekkertje van de dynamo gloeiend heet werden.
Ook werd de accu met 18V opgeladen!
Dus ik dacht jup de spannings regelaar maar nadat ik mijn blok had gepakt en weer ging meten komt dit er uit:

Wisselspanning dynamo stekker los stationair: 1: 19,7V 2: 20,3V 3: 20.6V
Wisselspanning dynamo stekker los 3000 toeren: 1: 38,7V 2: 39,2V 3: 38,7V

Wisselspanning bij gelijkrichter : 1: 10,6V 2: 2,3V 3: 11,8V

Laadspanning Accu stationair +-1500 toeren : 13,2V

Laadspanning accu 3000 toeren lamp aan: 14,8 lamp uit 14,6

Accuspanning met starten van de motor : 11,9V

Ook even een foto van de stekker onder de buddy, 1 van de stekkers is donker rood/bruin is dit normaal?

[afbeelding]


Wat kan ik hieruit halen? zo te zien is de dynamo nog in orde???
Heb je dat gemeten met de regelaar aangesloten?
Zo ja, je regelaar maakt sluiting op 1 fase.
 
dus met alleen een nieuwe regelaar en die stekker te maken ben ik klaar?
Als je goed gemeten hebt wel.
Je kan ook nog de wikkelingen van de dynamo ohms doormeten.
Ook kan je meten op de aansluitingen van de regelaar.
Ik verwacht dat er ohms 1 fase sterk afwijkt van de andere 2.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dus met alleen een nieuwe regelaar en die stekker te maken ben ik klaar?


Totdat de volgende regelaar doorfikt. Je kan de levensduur van de sr verlengen, door hem extra te koelen. Je kan er een koelventilator van een pc opzetten, of er een extra plaat aluminium achter monteren, zodat de regelaar zijn warmte beter kwijt kan.
 
Als je goed gemeten hebt wel.
Je kan ook nog de wikkelingen van de dynamo ohms doormeten.
Ook kan je meten op de aansluitingen van de regelaar.
Ik verwacht dat er ohms 1 fase sterk afwijkt van de andere 2.
wikkelingen van de dynamo door gemeten, alle 3 geven ze 0 ohm aan.
Dus als vast maar een SR bestellen en de kabels verlengen naar de andere kant (waar de uitlaat niet zit) en eens kijken naar de mogelijkheden tot een fan.
 
bij mijn blade [sc28] heb ik na gecontroleerd te hebben of de contactvlakken wel goed op elkaar aansloten er van die koelpasta [computerwinkel] tussen gedaan voor een betere warmte overdracht.
mijn nieuwe[re] regelaar heeft trouwens zelf al koelvinnen, de oude had dat niet.
 
wikkelingen van de dynamo door gemeten, alle 3 geven ze 0 ohm aan.
Dus als vast maar een SR bestellen en de kabels verlengen naar de andere kant (waar de uitlaat niet zit) en eens kijken naar de mogelijkheden tot een fan.


Bij mijn eigen motor (VFR met zelfde soort laadsysteem) heb ik de sr op een alu plaat in de rijwind geplaatst, in plaats van weggestopt onder het zadel, op een plek, waar hij al heet wordt van het frame. In de rijwind wordt de sr handwarm in plaats van kokend heet. Dan is een koeler niet eens nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan