Beginnersset?

flyingpeanut

Rookie
12 nov 2012
22
0
Rotterdam
Hoi allemaal,

Ik wil graag wat klein onderhoud verrichten aan mijn honda cbf 600 ( tot aan mijn ketting spannen, wellicht een nieuwe ketting plaatsen) en zou graag willen weten welk gereedschap ik hier minimaal voor moet aankopen. Ik heb een ring/steeksleutel set en een setje imbussleutels.

Is het verstandig om bijvoorbeeld een momentsleutel te kopen? Wat kan ik in het algemeen het beste aanschaffen? Is er ander gereedschap wat ik kan overwegen? Kortom, ik zoek een overzicht van de must haves voor de simpelere klusjes.

Groet flying peanut.
 
Dus eigenlijk kan je prima gaan voor een blauwe koffer en versleten onderdelen alsnog vervangen, ALS ze kapot gaan.
Wel zuur natuurlijk als dat vrij snel gebeurt....

Voor wat betreft de inchmaten op een ratel/momentsleutel, dat is idd precies wat ik bedoel. Ik denk dat ik idd eerst een grote moment sleutel koop voor het vervangen van de ketting.
 
Ik las in andere topics dat mensen een voorkeur hebben aan een kleine momentsleutel (1/4" ~5-50nm) voor het blok en een grote (1/2" ~50-150nm) voor de grotere klussen.

Als ik de gemiddelde aandraaimomenten van mijn blok bekijk in de handleiding, zou daar nog wel eens waarheid in kunnen zitten. Weer wat geleerd.
 
Ik las in andere topics dat mensen een voorkeur hebben aan een kleine momentsleutel (1/4" ~5-50nm) voor het blok en een grote (1/2" ~50-150nm) voor de grotere klussen.

Als ik de gemiddelde aandraaimomenten van mijn blok bekijk in de handleiding, zou daar nog wel eens waarheid in kunnen zitten. Weer wat geleerd.

Inderdaad, dat komt ook overeen met datgene wat in mijn werkplaats handboek staat. Betekent dat ook dat je een 3/8 " ratel niet nodig hebt? In dat geval ga ik voor de kleinere set van mannesmann bestaande uit 94 delen inclusief 2 ratels van een 1/4" en 1/2". Dat laat namelijk nog ruimte voor een momentsleutel erbij deze maand... :)
 
Ik las in andere topics dat mensen een voorkeur hebben aan een kleine momentsleutel (1/4" ~5-50nm) voor het blok en een grote (1/2" ~50-150nm) voor de grotere klussen.

Als ik de gemiddelde aandraaimomenten van mijn blok bekijk in de handleiding, zou daar nog wel eens waarheid in kunnen zitten. Weer wat geleerd.
Het meest belangrijke is natuurlijk bij de delicate boutjes.
Als je daar een kleine afwijking hebt is de kracht waarmee je het aandraait, loopt je veel meer risico dan bijv bij een achter-as-moer.

Denk dan aan bougies, kleppendekselboutjes, dat werk. Veelal tussen 10Nm en 20Nm.
 
Met gevoel leren sleutelen is 10keer belangrijker dan gewoon domweg naar wat cijfertjes kijken op een momentsleutel.

Ik gebruik dat enkel voor cillinderkopbouten.

Zolang je nog niet heel het motorblok gaat demonteren (90% van het forum hier) is een momentsleutel niet nodig.
 
Met gevoel leren sleutelen is 10keer belangrijker dan gewoon domweg naar wat cijfertjes kijken op een momentsleutel.

Ik gebruik dat enkel voor cillinderkopbouten.

Zolang je nog niet heel het motorblok gaat demonteren (90% van het forum hier) is een momentsleutel niet nodig.
Niet iedereen heeft jouw magische vingers :)

Gelukkig maar, want dan ik mijn setjes met bougie-gat-reparatie-dingen en olie-aftap-bout-reparatie-dingen tenminste goed terugverdienen :Y
 
Niet iedereen heeft jouw magische vingers :)

Gelukkig maar, want dan ik mijn setjes met bougie-gat-reparatie-dingen en olie-aftap-bout-reparatie-dingen tenminste goed terugverdienen :Y

Jaja, vroeger hadden ze ook niet allemaal speciaal gereedschap nodig om aan moto's te sleutelen en vandaag blijkbaar wel want anders ben je maar een prutser of kan je niet meer sleutelen aan motoren :?

Dikke kul.

Ik heb mijn deel gehad aan kapotte bouten/moeren vroeger en dat kwam omdat ik voor het plezier sleutelde aan van alles en ook kapot deed.

Zo leer je de grens kennen van wat bouten,moeren kunnen en krijg je gevoel in sleutelen.

Dus ipv altijd maar te vragen "hoeveel moment dit, hoeveel moment dat", is het beter om met gevoel te leren werken.

Ja een momentsleutel is soms nodig maar voor wat 90% van het forum hier doet aan hun motoren is dat nutteloos

Benjamin

Trouwens ik gebruik lidl,hubo en gamma gereedschap voor mijn werk en dus geen duur merk gerief.

Werkt nog altijd perfect en nog niks kapot gehad.
 
Laatst bewerkt:
Jaja, vroeger hadden ze ook niet allemaal speciaal gereedschap nodig om aan moto's te sleutelen en vandaag blijkbaar wel want anders ben je maar een prutser of kan je niet meer sleutelen aan motoren :?

Dikke kul.
Vroeger waren die er ook.
En heel vroeger was het niet nodig, want toen was het ontwerp van de materialen ook wat anders.
Ik heb mijn deel gehad aan kapotte bouten/moeren vroeger en dat kwam omdat ik voor het plezier sleutelde aan van alles en ook kapot deed.

Zo leer je de grens kennen van wat bouten,moeren kunnen en krijg je gevoel in sleutelen.

Dus ipv altijd maar te vragen "hoeveel moment dit, hoeveel moment dat", is het beter om met gevoel te leren werken.

Ja een momentsleutel is soms nodig maar voor wat 90% van het forum hier doet aan hun motoren is dat nutteloos

Benjamin

Trouwens ik gebruik lidl,hubo en gamma gereedschap voor mijn werk en dus geen duur merk gerief.

Werkt nog altijd perfect en nog niks kapot gehad.

Prima toch, doe jij het lekker zo.
En voor de mensen die niet het superieure vingergevoel hebben: voor de kleine momentjes is de momentsleutel het handigste :)
 
Tja ik zeg maar niks, wij van WC eend weten er niet veel vanaf ;)

Maar, wel interessant dat niemand er bij stil staat dat wij gewoon een keuze gemaakt hebben om die blauwe koffertjes niet te verkopen, rara hoe komt dat :+

Doelde mijn post overigens niet negatief naar jouw, geen negatief word over jouw te zeggen :) Was meer, het staat bij jouw op de site eronder, en de post die ik citeerde, of die erboven stond, werd ook aangegeven dat het in de praktijk ook waar is, want die had die twee sets naast elkaar gelegd...

Ik ben iig nog steeds erg tevreden over mijn greenline mammut set :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan