Ratelen van tandwielen tijdens starten Bol d'Or

hein weijers

Rookie
13 dec 2006
25
0
Tijdens het starten van mijn Bol d'Or CB750F klinkt soms een vervelend ratelend geluid. Het is duidelijk dat de startertandwielen niet goed in elkaar grijpen en langs elkaar gieren :( .
Dit duurt een paar seconden totdat het startrelais niet meer bekrachtigd is.
Is dit te verhelpen door iets af te stellen of moeten onderdelen worden vervangen?

Groeten, Hein
 
Ik begrijp het niet helemaal, gieren ze vanaf het moment dt je op de startknop drukt tot je hem loslaat, of giert ie na het starten nog even door?

Het eerste kan niet echt kwaad, het tweede wel en dan zou ik de startkoppeling dan ook vervangen.
 
Ik begrijp het niet helemaal, gieren ze vanaf het moment dt je op de startknop drukt tot je hem loslaat, of giert ie na het starten nog even door?

Het eerste kan niet echt kwaad, het tweede wel en dan zou ik de startkoppeling dan ook vervangen.

Als dit zich voordoet draait wel de startmotor, maar niet de krukas. De motor slaat dus niet aan.
Dat eventjes doordraaien herken ik wel, dat gebeurt ook bij mijn Yamaha XS650. Die heeft datzelfde euvel.
 
het is niet altijd te zien of de rolletjes van de startkoppeling versleten zijn.
het is ook mogelijk dat de 3 bouten waar de startkoppeling mee vastzit loszitten.
aandraaien van de bouten is dan voldoende.
de startkoppeling zit achter de dynamo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan