loodvervanger gebruiken voor een honda cb450 k1 ?

hello ! ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Honda cb 450 k1 van 1968, de opvolger van de "black bomber" Deze motor werd 10 jaar geleden volledig gerestaureerd en heeft nadien letterlijk in een showroom gestaan. Nu ik er wil mee gaan rijden vraag ik me af of er wel loodvrije benzine in mag. Heb ergens gelezen dat dit problemen geeft voor de kleppen en klepzittingen als je loodvrij tankt voor een motor die gemaakt werd om met loodhoudende benzine te rijden.
Dus loodvervanger gebruiken bij iedere tankbeurt ? iemand ervaring mee ?
bijkomend probleem is dat mogelijks bij de restauratie nieuwe klepzittingen gestoken zijn die wel loodvrij aankunnen, dillema dus. Is loodvervanger toevoegen schadelijk als je toch loodvrij kan rijden ?
of kan de honda cb450k1 sowieso loodvrij rijden ? Destijds werden deze bikes vooral geëxporteerd naar Usa en Cananda, waar loodvrij sinds eind jaren zestig al in voege was..
:] ra ra ra :]
 
ik rij op een triumph uit 68 en gebruik de laatste jaren geen loodvervanger ,heb er geen problemen mee. ik tank als ik het zie euro 98+,maar voor de rest euro 95
 
Laatst bewerkt:
Lood in de brandstof heb je alleen nodig om je klepzettingen te "smeren" en heeft verder niks te maken met het octaan getal.

@ TS: Je post is vrij onduidelijk, zijn je klepzettingen nou wel of niet geschikt voor loodvrije benzine?
 
Ik vermoed dat dat juist het probleem is: hij weet niet of de motor aangepast is naar loodvrij

Apparaat is 10 jaar geleden (2003?) nog gereviseerd volgens 'm ... Ik mag aannemen dat destijds of eerder ook de (zachte) klepseals vervangen zijn door seals welke zonder lood "hard" kunnen blijven.

Lood is zó ..... pré jaren '90 ;)
 
Laatst bewerkt:
Uit het boek "Honda motorfietsen" uit 2005
full
 
Lood werd toegevoegd als anti-klopmiddel, met als bijkomend voordeel het smeren van de klepgeleiders en het vormen van een dun hard laagje op de klepzittingen.
Mooi, als die geruchten hierboven _O-
Jaap heeft gelijk.
Eind jaren '30 ging de compressie van motorfietsen behoorlijk omhoog. Om kloppen, pingelen tegen te gaan moest het octaangetal ook omhoog. De benzinefabrikanten deden dat heel handig door lood toe te voegen. Lood was dus niet om te smeren.
Bijkomend voordeel van het lood was dat het het inslaan van de kleppen en de zittingen tegenging. De fabrikanten konden dus een zachtere legering gebruiken.
Dat laatste levert een probleem op nu het lood is afgeschaft. Voor het verhogen van het octaangetal worden andere chemicaliën gebruikt. De zittingen blijven echter zacht.
Volgens mij zijn alle Japanners van na 1973 geschikt voor loodvrij omdat ze harde klepzittingen hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan