Uitlaat geluid Vulcan

Jeroenn

Rookie
8 mei 2004
16
0
Hallo,

Ik heb een Kawa Vulcan Classic 1500 uit 1996 en de uitlaat is wel zo'n beetje aan vervanging toe. Nu zitten de originele (amerikaanse) pijpen eronder, en als ik een wind laat maakt het nog meer geluid. In het woud van alle vervangings uitlaten zoek ik een lekkere vette lage sound, niet per se 120 dB maar wel wat meer dan nu. Wie heeft ervaringen/tips?

Bedankt!
 
Wat heb je of wil besteden? Als het voor weinig moet dan kun je enkele gaten boren in het eindschot van je pijpen. Begin met drie gaten van rond 8mm. Dit begint dan al op een brom te lijken. Zelf heb ik indertijd in iedere pijp een sleug gefreesd van ongeveer 3 x 1 cm. Dit gaf een heel behoorlijk maar toch niet al te hard zwaar geluid.
Op de site van roadhouse staan ook enkele voorbeelden van uitlaten incl geluid!
http://www.roadhousebrand.com/
Op de duitse site van Vulcancruisers is een topic waarin vele Vulcan rijders hun uitlaat beschrijven (merk / type of eigenbouw) incl. de bijbehorende geluiden.
Succes.

Hierbij de duitse beschrijving van het boren van de bovenvermelde gaten:

Den Originalauspuff einer 2000er ist so verfeinert, dass der Sound mit dem einer harley praktisch identisch ist.
Folgendermassen ist dabei vorgegangen:

o      mit einem 4,5er Bohrer die Nieten der angenieteten Deckel ausbohren. Die Deckel auf keinen fall beschädigen, du brauchst sie noch!
- mit einem 25er Senker das Röhrchen zurücksenken bis zur Schikane (ca 8cm)
- nun kannst du in die Innenwand ein paar Löcher bohren. ich habe je ein 10,5er und ein 8,5er pro Auspuff reingebohrt. Vorsicht: Nicht die Aussenwand des Auspuffs beschädigen!!!
- nun die Deckel entweder wieder annieten oder in die nietlöcher ein m6 gewinde drücken (nicht schneiden), so dass du die Deckel mit m6 Inbusschrauben anschrauben kannst.

Der Auspuff ist nun recht satt, aber imho nicht zu laut und die Abgase schlagen nun zusätzlich an die Deckel auf, so dass der gewünsche, satt-bissige Harley-effekt entsteht!!

Succes!
 
Wat heb je of wil besteden? Als het voor weinig moet dan kun je enkele gaten boren in het eindschot van je pijpen. Begin met drie gaten van rond 8mm. Dit begint dan al op een brom te lijken. Zelf heb ik indertijd in iedere pijp een sleug gefreesd van ongeveer 3 x 1 cm. Dit gaf een heel behoorlijk maar toch niet al te hard zwaar geluid.
Op de site van roadhouse staan ook enkele voorbeelden van uitlaten incl geluid!
http://www.roadhousebrand.com/
Op de duitse site van Vulcancruisers is een topic waarin vele Vulcan rijders hun uitlaat beschrijven (merk / type of eigenbouw) incl. de bijbehorende geluiden.
Succes.

Hierbij de duitse beschrijving van het boren van de bovenvermelde gaten:

Den Originalauspuff einer 2000er ist so verfeinert, dass der Sound mit dem einer harley praktisch identisch ist.
Folgendermassen ist dabei vorgegangen:

o      mit einem 4,5er Bohrer die Nieten der angenieteten Deckel ausbohren. Die Deckel auf keinen fall beschädigen, du brauchst sie noch!
- mit einem 25er Senker das Röhrchen zurücksenken bis zur Schikane (ca 8cm)
- nun kannst du in die Innenwand ein paar Löcher bohren. ich habe je ein 10,5er und ein 8,5er pro Auspuff reingebohrt. Vorsicht: Nicht die Aussenwand des Auspuffs beschädigen!!!
- nun die Deckel entweder wieder annieten oder in die nietlöcher ein m6 gewinde drücken (nicht schneiden), so dass du die Deckel mit m6 Inbusschrauben anschrauben kannst.

Der Auspuff ist nun recht satt, aber imho nicht zu laut und die Abgase schlagen nun zusätzlich an die Deckel auf, so dass der gewünsche, satt-bissige Harley-effekt entsteht!!

Succes!
 
Hallo,

Ik rij zelf ook met een Vn 1500 classic en inderdaad de originele uitlaten klinken wel wat te "braaf"!
Ik heb de uitlaat vervangen door een Cobra type Slashcut. Het resultaat is zeer bevredigend !! Ik moet nu allen nog andere sproeiers en open luchtfilter steken en daarna laten afstellen op een testbank! Dit is nodig omdat de nieuwe uitlaten geen tegendruk geven aan de motor, wat als gevolg heeft dat hij nu allen nog maar goed rijd wanneer de choke is uitgetrokken.
Op deze site kan je alle types vinden die op je moto passen!
http://www.cobrausa.com/

Groetjes
 
Wat heb je of wil besteden? Als het voor weinig moet dan kun je enkele gaten boren in het eindschot van je pijpen. Begin met drie gaten van rond 8mm. Dit begint dan al op een brom te lijken. Zelf heb ik indertijd in iedere pijp een sleug gefreesd van ongeveer 3 x 1 cm. Dit gaf een heel behoorlijk maar toch niet al te hard zwaar geluid.

Dat lijkt me goed om mee te beginnen!waar precies heb je dat gefreesd? in de laatste paar centimeters? tussen het 'potje' en het einde?

Op de site van roadhouse staan ook enkele voorbeelden van uitlaten incl geluid! http://www.roadhousebrand.com/[/quote]

Geweldig ja })

Op de duitse site van Vulcancruisers is een topic waarin vele Vulcan rijders hun uitlaat beschrijven (merk / type of eigenbouw) incl. de bijbehorende geluiden.

Ook geweldig! http://www.vulcanier.de/

Hierbij de duitse beschrijving van het boren van de bovenvermelde gaten:

Ik heb ook de engelse versie ervan gevonden: http://members.tripod.com/oldsarge/tips_and_projects.htm

Ik heb de uitlaat vervangen door een Cobra type Slashcut. Het resultaat is zeer bevredigend !!

Niet legaal denk ik? }) Is dat geen 120 dB?

Ik moet nu allen nog andere sproeiers en open luchtfilter steken en daarna laten afstellen op een testbank! Dit is nodig omdat de nieuwe uitlaten geen tegendruk geven aan de motor, wat als gevolg heeft dat hij nu allen nog maar goed rijd wanneer de choke is uitgetrokken.

Is dat zo? De uitlaatkleppen zijn toch het hele verbrandingsproces dicht? En gaan pas open bij de uitdrijving? Ik kan me het niet voorstellen...
 
Niet gaan boren!!!!
Ten eerste verkwansel je de originele pijpen (zijn vaak duur), als je'm ooit weer wilt verkopen verkoopt het een stuk makkelijker als je de originele pijpen nog hebt.

Ten tweede is het geluid geen porum: klinkt als een vw-kever. Nou zullen er genoeg zijn die dat een mooi geluid vinden maar past niet bij je bike
 
Niet gaan boren!!!!
Ten eerste verkwansel je de originele pijpen (zijn vaak duur), als je'm ooit weer wilt verkopen verkoopt het een stuk makkelijker als je de originele pijpen nog hebt.

Ten tweede is het geluid geen porum: klinkt als een vw-kever. Nou zullen er genoeg zijn die dat een mooi geluid vinden maar past niet bij je bike

Wat betreft geluid is dat ieders eigen keuze. Wat jij niet fraai vindt kan een ander al een perfect geluid vinden. Niet alle oren zijn gelijk!
Vwb je opmerking over het verkwanselen van de originele pijpen ben ik het ook niet met je eens. De gaten worden bij de vulcan geboord in het eindplaatje. Vaak zit dit met drei popnagels vast en kun je hat makkelijk verwijderen.
dit plaatje kun je bewaren om het later weer (bij verkoop of toekomstige keuring) weer te monteren zodat je het originele geluid weer terug hebt!
De gaten boor je dus in het eindschot waartegen het voornoemde plaatje gepopt zit!
 
Wat betreft geluid is dat ieders eigen keuze. Wat jij niet fraai vindt kan een ander al een perfect geluid vinden. Niet alle oren zijn gelijk!
Vwb je opmerking over het verkwanselen van de originele pijpen ben ik het ook niet met je eens. De gaten worden bij de vulcan geboord in het eindplaatje. Vaak zit dit met drei popnagels vast en kun je hat makkelijk verwijderen.
dit plaatje kun je bewaren om het later weer (bij verkoop of toekomstige keuring) weer te monteren zodat je het originele geluid weer terug hebt!
De gaten boor je dus in het eindschot waartegen het voornoemde plaatje gepopt zit!

Als diegene een Kever-geluid een perfect geluid vind, moet'ie het direct doen.
Ik wilde alleen maar aangeven dat het geluid echt niet wordt zoals in die handleiding staat beschreven (Harley-sound :? :? :? |( )
Met een paar gaatjes boren kom je er echt niet.

Het principe met die afdekplaatjes is wel een goede (en veel gebruikte) manier.
 
''''.Dat lijkt me goed om mee te beginnen!waar precies heb je dat gefreesd? in de laatste paar centimeters? tussen het 'potje' en het einde?''''



je hebt het over een potje bedoel je dat gezwel dat er tussen de uitlaat zit

dat zat er bij mij ook nog onder toen ik hem kocht ,heb hem er gijk tussenuit gehaald en 2 pijpjes er tussen gezet (tekoop bij mamoet)en het geluid klonk gelijk een stuk beter

mvg 1500vulcano
 
Het principe met die afdekplaatjes is wel een goede (en veel gebruikte) manier.

Hoe gaat dat in z'n werk?

je hebt het over een potje bedoel je dat gezwel dat er tussen de uitlaat zit dat zat er bij mij ook nog onder toen ik hem kocht ,heb hem er gijk tussenuit ehaald en 2 pijpjes er tussen gezet (tekoop bij mamoet)en het geluid klonk gelijk een stuk beter

Ja, de Mammoet, moet ik binnenkort eens heen! Ook misschien voor zo'n oliepomp tandwieltje. Na 80.000 km is dat misschien wel versleten :] De koppeling is trouwens ook aan de beurt voor de tweede keer! Daar moet een Drifter drukveer in heb ik begrepen, dus ik heb nog wat te sleutelen :)
 
Olah,
Zelf reed ik een paar jaar terug op een Vulcan800. Stukkie kleiner natuurlijk als waar jij op rijdt, maar dat klonk dus ook nergens naar met de standaard uitlaten (ieders eigen mening natuurlijk)
Ik heb er toen Laser uitlaten onder laten plaatsen. En een wereld van verschil. Mooi donker geluid en niet overdreven hard. Ik moest elke dag vroeg, (06:30), naar mijn werk en wilde natuurlijk ook geen ruzie met de buren.
Motor hoefde niet aangepast te worden of iets dergelijks. Gewoon uitlaten erop en rijden.
 
1500 vulcano:

dat zat er bij mij ook nog onder toen ik hem kocht ,heb hem er gijk tussenuit gehaald en 2 pijpjes er tussen gezet (tekoop bij mamoet)en het geluid klonk gelijk een stuk beter

Moet je dan je motor opnieuw af laten stellen? En wordt 'ie dan harder of lager, of allebei?
 
Terug
Bovenaan Onderaan