Ducati, voor weinig meer geluid..

CD130

MF'er
15 jan 2005
124
14
Deze tijd is voor vrijwel iedereen lastig en daarom wil ik kijken of er alternatieve mogelijkheden zijn waarmee ik de motor kan aanpassen dat hij iets meer geluid maakt.

Het betreft een standaard Hypermotard 796.
Budget max 250 euro.

Leovince heeft een cat vervanger voor 200 euro. Deze geeft 5db meer bij 4000rpm. Is dat veel en goed hoorbaar? Is het laten afstellen vervolgens noodzakelijk? Want dat lukt nooit voor 50 euro :p
Zijn er nog andere mogelijkheden? Aanpassen standaard uitlaat? Geen idee of dat later eventueel problemen gaat geven met APK...?

Als het te lastig is of gewoon niet handig voor dit geld laat ik het idee lekker schieten. Dan maar een stille Duc, haha.

Alvast bedankt!!
 
dB(A) - Wikipedia

Een verhoging van de geluidssterkte met 1 dB [1] is voor het menselijk gehoor bij heel goed concentreren en luisteren nog nét waarneembaar. Een verhoging met 3 dB wordt waargenomen als een verdubbeling van de geluidsdruk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand enig idee of het de moeite is om de popnagels rondom die zilveren deksels los te boren en te kijken wat daar achter zit? Of zal ik gelijk vanaf de achterkant beginnen met het los-slijpen van de lasnaden?
 
Ik denk dat ik aan de inlaat weinig kan veranderen zonder de boel echt te moeten slopen:
[afbeelding]

Een katvervanger lijkt volgens mij nog steeds de beste optie. Hierdoor kan ik gewoon de originele cat houden voor de verkoop en/of eventuele APK in de toekomst. Na het monteren van de Katvervanger laat ik wel even het CO verhaal afstellen. Dan maar wat meer bokken in lage toeren. Ga dat eerst maar eens ervaren denk.

Je zou de carterontluchting niet meer op de luchtfilterkast kunnen aansluiten waardoor je geen oliedampen etc moet meeverbranden.

Ik laat de carterontluchting boven de ketting uitkomen.

Betere lucht voor aan te zuigen en automatische smering, win-win :)
 
Ik heb de dempers binnen. In beide dempers lopen 2 dikke lange buizen en ik zie twee schotten. Daartussen zit ongeveer 5-7 cm, dus er zit hoogstens nog 1 schot tussen. Dit valt mij eerlijk gezegd nogal tegen. Wat is nu het beste / makkelijkste? Helemaal leeghalen? Of 1 schot met buis verwijderen? Dempwol er in met een buis met gaatjes?
 
Ik heb de dempers binnen. In beide dempers lopen 2 dikke lange buizen en ik zie twee schotten. Daartussen zit ongeveer 5-7 cm, dus er zit hoogstens nog 1 schot tussen. Dit valt mij eerlijk gezegd nogal tegen. Wat is nu het beste / makkelijkste? Helemaal leeghalen? Of 1 schot met buis verwijderen? Dempwol er in met een buis met gaatjes?
Dat is het beste, er zijn ook bedrijven die dit doen.
 
Ik heb even een paar foto's gemaakt en alles opgemeten. Blijkt dat er maar 1 schot in zit.
De optie voor het dempwol met gaatjes wil ik als laatste bewaren. Er zijn namelijk nog goedkopere mogelijkheden...

1) Zo zou ik van 1 demper gemakkelijk het gat van 2cm groter kunnen maken. 2) Ook zou ik met een los ijzerzaagje de 5cm buizen behoorlijk in kunnen korten. Mocht dit niet werken dan zijn er nog andere mogelijkheden zoals 3) de lasnaden (aangegeven met kruisjes) loshalen en de 5cm buizen compleet verwijderen of een kortere voor terug zetten. 4) Alles verwijderen of dus 5) de optie met het dempwol. Deze laatste optie kost het meest, maar wel het beste denk.

Toch wil ik eerst iets eenvoudigers proberen en deze opties echt voor als laatste bewaren. Zal het inkorten van de buizen veel opleveren? Of 1 van de gaten 1 cm groter boren (gat van de andere demper kom ik niet bij zonder de lasnaden los te halen)? Geen idee wat ik dan voor een verandering kan verwachten...

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij de goeie richting in kan helpen.

IMG_0043.jpg


IMG_0046.jpg


IMG_1055.jpg
 
3db erbij is 10x zoveel vermogen.
Als je en 10 watt versterker hebt en je wilt 2x zoveel geluid (3db) dan heb je een 100Watt versterker nodig

Nee, de schaal is logaritmisch. 10dB erbij is factor 10 hoger. 20dB erbij is factor 100.

dB(A) - Wikipedia

Een verhoging van de geluidssterkte met 1 dB [1] is voor het menselijk gehoor bij heel goed concentreren en luisteren nog nét waarneembaar. Een verhoging met 3 dB wordt waargenomen als een verdubbeling van de geluidsdruk.

Verdubbeling van geluidsdruk inderdaad. Niet van vermogen.
Maar een verschil van 1dB wordt in de HIFI wereld in testopstellingen eigenlijk zonder uitzondering niet waargenomen. Als je 1 bron beluistert en daarna een andere, met 2 seconden stilte ertussen, kan jij het verschil niet opmerken.

Als je de uitlaat van die Ducati aanpast en het gaat 3dB omhoog, dan nog zal het vrijwel niet opvallen, omdat je geen direct vergelijkingsmateriaal meer hebt.
 
Laatst bewerkt:
zeker niet helemaal leegmaken , heb dit ook gedaan en is niet te doen







het pijpje wat uitkomt aan de achterkant , op uw tekening 3 cm in doorsnede dat moet je weghalen

dan heb je ongeveer een cm of 5 opening achteraan dit geeft nog een redelijke roffel.

of je kan natuurlijk even 150€ bijsparen voor een mooi spark uitlaatsysteem

 
Bedankt voor je tip! Aanstaand weekend ga ik kijken of ik het 3cm buisje kan verwijderen en het gat aan de buitenkant wat groter kan krijgen. Hierdoor kan de lucht iig 10x makkelijker naar buiten, dus dat zal ook wel de nodige herrie gaan opleveren :)
 
Inmiddels zijn we een paar dagen verder... De dempertjes gaan morgen naar het adres waar ik ze laat lassen.

De binnenkant zag er toch net even wat anders uit en daarom een nieuwe schets. Het stukje buis aangegeven met rood heb ik weg gehaald:
Schermafbeelding_2013_08_30_om_19_32_26.png


De binnenkant vanaf de inlaat zijde gezien:
aru3ybe5.jpg


De binnenkant vanaf de uitlaat zijde gezien:
IMG_0059.jpg


Beide dempers zijn klaar om naar de lasser te gaan:
IMG_0354_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan