Rear brake caliper bout afgebroken (remblokken op & vast)

R6Tilburg

Rookie
26 aug 2013
15
0
Dus mijn achterrem blokken waren opgegaan.
Heb ik net nieuwe binnen gekregen.
Ff de 2 bouten ingespoten met kruipolie om ze gemakkelijk los te krijgen.
Dit deed ik bij voorbaat omdat beide bouten erg wit waren dus ik ging er ook van uit dat ze van binnen verkalkt waren.

De grote bout (rechts) ging niet los en zat muurvast, heb het met verschillend gereedschap geprobeert zo voorzichtig mogelijk en zelfs daarmee is de buitenkant van de bout een beetje rond geworden en valt deze nu niet meer vast te pakken. Om deze rechter bout goed vast te kunnen pakken, moet de middelste bout van de remvloeistof gedeeltelijk los wat onmogelijk bleef. De binnenkant van deze middelste bout/schroef is (bijna) compleet rond geworden na 2 hopeloze maar wél voorzichtige pogingen.



Ik begon aan de kleinere bout (links) deze ging na een paar harde aanhalingen tot een kwart los, net toen hij wat makkelijker los ging brak hij opeens af.
De lokale yamaha dealer heeft het gezien en weet niet wat hij er mee aan moet (rekent €60 per uur) een andere motorzaak/garage wil er naar kijken maar kan ook niet zeggen hoe lang ze er mee bezig zullen zijn en gaven me een hint dat ze het met zwaar gereedschap zullen proberen. Ze schatte ook dat heet zo een 2 weken kan duren voordat ik mijn motor weer terug heb in het geval dat het ze lukt. Omdat ze het in eerste instantie ook als gevalletje hopeloos zagen stuurden ze me naar huis om het zelf nog verder te proberen. Ze zeiden als niks me lukt (nu het geval maar toen eigenlijk ook) kom dan maar terug.

Nu heb ik niet bepaald geld (zit midden in een woonverhuizing) om een rekening te betalen van zo een (4x €60 werkuren of meer). Ook ga ik er van uit dat ik de rearbrake caliper (of remklauw weet niet hoe de caliper heet in het nederlands) moet vervangen. Ik kan makkelijk aan een z.g.a.n. caliper komen voor maar €60. Dus dat is geen probleem. Maar ik kan verder echt maximaal rond de 100 euro besteden aan dit probleem.

Al sloop ik hem er het liefst wel zelf af, als ik dit zou kunnen zonder schade te doen aan mijn motor, maar hoe, is de vraag?
Ook is mijn motor mijn enigste vervoer helaas.
Weet iemand hier raad mee of heeft iemand advies of iets dergerlijks meegemaakt? |(

Het losse onderdeel ziet er zo uit, dus als ik eerst de middelste en dan de rechtse bout niet kapot of los krijg, op deze volgorde, blijft het vast zitten aan het achterwiel naar mijn weten.

 
Laatst bewerkt:
Wat ik me afvraag (en dat is een open vraag, want ik weet het echt niet), kan een achteras überhaupt schuiven als hij op het juiste koppel vast zit?

Ik heb altijd het idee gehad dat de spanners puur zijn om de ketting op de juiste spanning te krijgen en het wiel uit te lijnen. Op het moment dat je de as vast zet, dan klemt deze toch zo vast op de brug dat hij niet meer zal bewegen? Daarbij vraag ik me af dat mocht de de as wel verschuiven, wat een M8 boutje aan weerstand kan bieden tegen de krachten die dan vrij komen. Daarbij ook gedacht aan de weinige gangen schroefdraad waarmee hij opgespannen zit. Bij mijn FZR ben ik wel eens een spanner verloren en dat wiel was niet verplaats, maar dat kan geluk zijn geweest.

Ben benieuwd hoe jullie het zien? :)


Ja.

heb ik ooit geleerd op school. De enige aanname is het wrijvings- coëfficiënt van de ringen/moeren op de achterbrug, voor de rest kan je het prima berekenen

Het pletten van een m8 boutje is echt van een heel andere orde



Ik trek mijn wheelies overigens met beleid en veel souplesse, dus daar ligt het niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens een proefritje door de wijk gedaan zonder kettingspanners (om te testen of alle versnellingen het deden). 1x een beetje vlot van 1 naar 5 optrekken en de as verschuift een piep stukje. 4x de bak door lopen en de ketting hing slap. Praktijk..

Al was dat wel een brik, ik denk dat het bij een moderne SS wel een stukje mooier in elkaar past.
 
Klopt ook van geen kanten wat ik daar lul btw. De ketting zet er veel meer kracht op (kleinere diameter). Opzich moet de klemkracht een hoop hebben kunnen, maar de kettingspanners zullen idd de klappen wel opvangen.
 
Wat bedoelt je vriendin met "dat klapt toch naar voren" \
Als de pen eruit is en de (op jou foto) linker (afgebroken)bout.
Dan draait hij over de rechter bout naar voren/boven (opletten dat je remleiding niet te veel knakt/begeleiden) en dan kan je zo je remblokken er uit trekken en nieuwe plaatsen.
Maar in jou geval gaat dat natuurlijk niet zomaar op gezien de pen e.d. ook vast zit en de gebroken bout natuurlijk.
(ik druk wel altijd met een platte schroevendraaier de klauw eerst open voordat ik de oude blokken verwijder, dan zijn de nieuwe (bredere) blokken makkelijk terug te plaatsen!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan