Trillingen en scheef achterwiel Thundercat

MotorDonkey

Die hard MF'er
23 jul 2013
840
1
Herwijnen
Hallo,

Ik heb nu sinds een paar weken een Thundercat.
Daar vallen me nu 2 dingen bij op.

Het achterwiel lijkt scheef te staan onder de motor. Schuin naar rechts.
Nu ga ik daar vanavond naar laten kijken. Dus dat krijgt nog een staartje. :?

Daarnaast heb ik gemerkt dat hij tussen de 6000 en de 7500 toeren nogal vibreert in de stepjes. Lijkt ook een beetje te liggen aan de versnelling waar ik in rijd maar daar kan ik me ook in vergissen. Ik zou niet weten waar ik dit moet zoeken, of waar het aan kan liggen.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

:W
 
Je mag geen speling voelen.
Als iemand de motor rechtop houd en de ander schut met het wiel dan heb je geen bok nodig.
Als er zoveel speling op het wiellager zit dat je wiel er scheef van komt staan voel je dat meteen.

Maar als het op de wiellagers zou zitten dan zou de ketting toch ook scheef moeten staan t.o.v. het tandwiel? Je kunt ook zien dat de band rechts dichterbij spatbord staat dan links.
 
Maar als het op de wiellagers zou zitten dan zou de ketting toch ook scheef moeten staan t.o.v. het tandwiel? Je kunt ook zien dat de band rechts dichterbij spatbord staat dan links.
Ik neem aan dat je kettingwiel net zo schuin staat als je wiel zelf.
Maakt het dan iets uit of dat komt door je lagers of doordat je achterbrug krom is?
Als er geen speling zit op je wiel is je achterbrug of frame krom.
Als je zo duidelijk kan zien dat je wiel scheef staat, waarom heb je dat ding dan gekocht?
 
een speling op het lager kan echt niet zoveel zijn dat je kan zien dat je wiel scheeft staat, en één kant optrekken is ook niet het meest voorkomende gevolg. een kromme brus is mogelijk, maar misschien is het wiel gewoon (behoorlijk ) slecht uitgelijnd. De streepjes aanhouden is niet altijd de beste manier, meten is weten. Crash schade is natuurlijk niet altijd even makkelijk te vinden. Een goede indicatie is de aanslagnok van het balhoofd, als die is ingeslagen heeft de motor een keertje op z'n kant gelegen.

Ben benieuwd wat de controle aan het licht brengt.
 
een speling op het lager kan echt niet zoveel zijn dat je kan zien dat je wiel scheeft staat, en één kant optrekken is ook niet het meest voorkomende gevolg. een kromme brus is mogelijk, maar misschien is het wiel gewoon (behoorlijk ) slecht uitgelijnd. De streepjes aanhouden is niet altijd de beste manier, meten is weten. Crash schade is natuurlijk niet altijd even makkelijk te vinden. Een goede indicatie is de aanslagnok van het balhoofd, als die is ingeslagen heeft de motor een keertje op z'n kant gelegen.

Ben benieuwd wat de controle aan het licht brengt.

Die aanslagnok is goed, dat heb ik bekeken toen ik hem kocht. Dat is namelijk het enige wat ze niet kunnen vervangen.

Net even gebeld wat meten en richten kost.
Het meten kost al 150 euro en dan komt daar nog richten bij. Maar dat kan nogal verschillen. Ik ga zaterdag een gebruikte brug halen en die ga ik proberen.
Is het dat niet zal ik toch moeten gaan kijken voor dat richten.
 
zoek even op internet, meten kan je zelf met een paar simpele tools. Scheelt je 150 euro en dan weet je meteen of je wel of niet een nieuwe achterbrug hoeft te halen. Rijden is leuker dan een achterbrug vervangen :)

(voor mij dan)
 
zoek even op internet, meten kan je zelf met een paar simpele tools. Scheelt je 150 euro en dan weet je meteen of je wel of niet een nieuwe achterbrug hoeft te halen. Rijden is leuker dan een achterbrug vervangen :)

(voor mij dan)

Jah ik heb een Haynes handboek van de Thundercat, die ga ik er maar eens op naslaan. Maar het vervangen van de brug is voor mij niet zo´n giga probleem. Ik werk zelf bij een auto bedrijf en heb alles bij de hand dus dat word geen bijzonder groot probleem. Vermoed dat ik het in een ochtend (+middag) wel voor elkaar moet kunnen hebben. Maar we gaan het zien. Als ik hem op de stand zet en het achterwiel er uit haal en daar een elastiek omheen doe kun je al zien of de vork L/R verschilt.
 
Nou, dit weekend alle werkzaamheden aan mijn Cat afgerond.
Achterbrug vervangen. Heb ook de achteras nagekeken, en verdomd, die was krom. Bij Arie Molenaar een nieuwe as besteld en gemonteerd. Gelijk alles ook maar schoongemaakt.

Hij trekt niet meer en alles staat recht. Dus het heeft duidelijk geholpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan