Compressor afstellen

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

Onlangs heb ik een compressor gekocht. Ik heb eerst hier wat over compressoren gelezen, er is in diverse topics veel info over te vinden. Het heeft me geholpen wat gevoel te krijgen voor getallen als liters per minuut en was verder erg nuttig in het beslissen wat je nu nodig hebt of niet. Altijd mooi dus, dat motorforum.

Het is een tweedehandse geworden, een Kaeser, op krachtstroom, een eencilinder, met 150-litertank en het typeplaatje zegt 340 liter per minuut. Aanzuig- of blaasliters, dat weet ik niet.

Nou heb ik volgens mij nooit meer dan 6 bar nodig, dus ik dacht, afregelen op 7 bar is beter dan hem elke keer door te laten pompen tot bijvoorbeeld 10 bar.
Maar nu dacht ik ook: laat hem maar lekker snel weer inschakelen, bij 6 bar, dan heb ik tenminste altijd 6 bar uit het regelventiel. Maar dat lukt niet, bij een afschakeldruk van 7 bar kan ik de inschakeldruk tot maximaal 4 bar krijgen.
Is dat normaal? Wat nu? Dan die afschakeldruk maar tot 9 bar opdraaien om de inschakeldruk op 6 bar te krijgen? Of is dat niet verstandig? Ik had ook gelezen dat eentrapscompressoren beter niet boven de 8 bar pompen, omdat die laatste hoge drukken erg veel moeite kosten, met als nadeel dat de boel erg heet wordt.

Tweede vraag: hoe heet mag hij worden? Ik vind het wel leuk om een thermometertje tegen de cilinderkop te plakken, kan ik met een gerust hart veel lucht verbruiken. Vergelijkbaar met een luchtgekoelde benzinemotor: 120 graden max? Of?
 
Bij niet zo heel gesofisticeerde pressostaten loopt meestal de delta-P op als je lager in druk gaat, dus bij afslag 10 bar is de deltaP 1,5 bar , bij 7 bar is de deltaP 3 bar
DeltaP is het verschil tussen aan en afslag druk.
DeltaP staat doorgaans op de pressostaat aangeduid met : ΔP

Bij betere/duurdere pressostaten blijft dat beter in het gareel, Danfos heeft bv pressostaten met een deltaP van 0,4 bar tussen 4 en 10 bar, dus over het hele bereik, die zijn echter niet goedkoop.

Bij nogal wat pressostaten loop je ook tegen het probleem dat als je de deltaP schroef te ver uit draait de hele boel uit elkaar kan rammelen, vooral bij de eenvoudige Condor pressostaten (MDR1-2 en 3) gebeurt dat, als je de schroef ver uit draait is het aan te raden om wat loctite over het scroefje te laten lopen daar waar hij in het veertje gedraait zit, je borgt dan dus de schroef in de veer.

Voor een zuiger compressor(maar ook voor andere) word ook over het algemeen een minimale deltaP van 2 bar aangehouden omdat de compressor anders te veel start/stops gaat maken en dat kan leiden tot een doorgebrande e-motor, een 3-fase e-motor die op meer dan 80% last draait zoals in een compressor mag niet meer dan 15-20 start/stops per uur maken.
De aanloop stroom is nl veel hoger dan de nominale stroom en gedurende het aanlopen ontwikkeld de motor dus even heel veel warmte, die warmte kan er alleen maar uit als je hem daarna minimaal een paar minuten laat draaien zodat de koelvin zijn werk kan doen, als je hem dan meteen weer uitzet blijft die warmte in de motor kern en bij de volgende start word hij nog heter,enz enz---> poef.

Ook hier geld weer 1pk=ongeveer 100 liter per minuut geleverd, als jouw comp geen 3 kilowatt is denk ik dat het slagvolume op het plaatje staat.
Opbrengst berekenen is eenvoudig, je stelt de pressostaat nauwkeurig af op 9 bar, 9x150=1350 liter.
Laat de comp helemaal leeg lopen en klok de tijd van 0 bar naar de afslag op 9 bar in seconden.
1350:seconden=xxx:60= liters per minuut.


120 graden is al behoorlijk heet, je meet immers al aan de buitenkant ,binnenin is hij dan al veel heter.
Ik denk dat je met 100 graden beter beschermt bent maar als je compressor lang draait of veel start/stops maakt zou ik eerder de e-motor temperatuur meten, de compressor zelf kan best wel wat hebben, de e-motor niet.

Overigesn: Kaeser= een knap ding, hoef je niet zo heel bang voor te zijn,die kunnen wel tegen een stootje,wel goede olie er in doen, bv Unil P100

~[edit] diversen
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat is de info!
Het betreft volgens mij een relatief simpel ding van bouwjaar 1990 dus de pressostaat zal wel geen gesofisticeerde zijn?
Goed om te weten dat delta-P lager wordt bij hogere druk. En goed om te weten dat je die stelschroef moet borgen.

Het beste is dus om de druk en delta-P wat hoger in te stellen om het aantal starts van de motor te beperken. Ik zag op het typeplaatje nog staan "end pressure 10 bar" dus het lijkt me dat deze compressor gewoon veilig tot de 10 bar kan pompen.
Op 9 afstellen en op 6 bar laten aanslaan lijkt me dus een prima optie?

Het typeplaatje zegt 1,7 kW, dus 2,3 pk = 230 liter per minuut opbrengst?

Ik zal zo eens een tijdtest doen, gelijk een goede test van de staat van de pomp, lijkt mij?

Er zit trouwens een joekel van een waaier op die zowel de motor als de cilinder koelt. Groter dan op andere elektromotoren. Denk dat ik niet zo bang hoef te zijn voor een overhitte motor. Als ik 100 graden als max aanhoud lijkt me dat dan behoorlijk veilig. Als hij daar al komt, ben benieuwd.
 
Als je op 10 bar wilt draaien dan is een Kaeser (of een Atlas Copco,Ingersoll-Rand,Boge,Mahle) wel een van de betere om dat mee te doen(vooral de oudere van voor 1980 :9 ).
Dat advies om beter niet boven 8 bar te draaien geld meer voor de wat goedkopere compressoren en aangezien de meeste vragen op mf voor een compressor altijd beginnen met "ik zoek een comp-mag niet te veel kosten" is dat advies wel op zijn plaats :+

Maar soms koopt een mf-er een knap ding,al dan niet bewust ;) ,vaak een wat oudere maar dat maakt voor dat soort compressoren niet zo veel uit,als er wat aan mankeert dan is dat meestal goedkoop op te lossen en met bescheiden kosten kun je ze vaak weer in nieuwstaat brengen waarna je voor de rest van leven een compressor hebt die met het juiste onderhoud en zorg tot je dood het blijft doen.

Ik neem aan dat je zoiets hebt, een EPC340-150 :
$T2eC16d,!)kE9s4,BMVpBRjpDG!OI!~~60_85.JPG


Dat zijn wel goede compressoren,lekker robuust en veel koeling.
En idd 2,3 PK zou ongeveer 230 lpm moeten doen, jij meet 257 dus je compressor doet het prima, de waarde 100l/pk is een gemiddelde en jouwe zit er wat boven wat betekent dat het rendement uitstekend is.

De pressostaat zou een Condor moeten zijn meestal een MDR maar bij een wat oudere compressor is er een reële kans dat het originele pressostaat er niet meer op zit en dan kan het van alles en nog wat zijn, maar idd; de standaard Condor is niet zo'n heel geavanceerd ding en wat er als vervanging opgezet word is dat meestal ook niet.
Dat wil niet zeggen dat zo'n pressostaat rommel is of slecht werkt maar er zijn gewoon wat beperkte afstelmogelijkheden verder niets slechts of zo.

Als je zo'n compressor een beetje wilt vertroetelen: het luchtfilter is meestal een metalen met een deksletje met 2 clips, hele filter er af schroeven en uitwassen in was benzine, dan droogblazen, daarna het gaas werkje wat er in zit onderdompelen in compressor olie en een nacht laten uitlekken op papier, daarna er weer opzetten.
Als je hem regelmatig gebruikt doe je dat jaarlijks of 2-jaarlijks.
De olie vervang je ieder jaar of 2 jaar,soms krijgen deze compressoren vocht/water in het carter en dan word de olie langzamerhand ondoorzichtig en wit,als dit gebeurt moet je vaker de olie vervangen.

Het carter: eerst tank vol pompen,dan olie er uit, dan voorste carterplaat er af en het carter uit wassen met wasbenzine, droogblazen en daarna een uur laten drogen.
Met een lepel een beetje compressor olie over de drijfstanglagers laten lopen zodat alles weer goed gesmeerd is en daarna deksel dicht en verse olie er in.
En doe de moeite om een flesje echte zuigercompressor olie te kopen, een beetje gereedschaphandel heeft zoiets of kan het bestellen, gooi er GEEN motor olie in, daar doe je zo'n lief compressortje te kort mee,zonde.

Tussen cilinderkop en tank loopt een metalen leiding,nabij of op de tank zit de terugslagklep,daar zit een rubberen klepje in die door hitte en jaren verhard en gaat lekken,als de compressor uit staat dan loopt de tank weer leeg door de lekke klep en het pompblok.
Als je de compressor een paar dagen uit hebt staan met de tank afsluiter dicht en de tank is leeg dan is dat klepje lek en aan vervanging toe, dat rubberen klepje kun je los bestellen en daardoor bescheiden van prijs.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, een kenner. Keaser is 1 van de betere merken op compressor gebied.
Wil je 10 bar draaien en veel lucht gebruiken moet je naar een oude roterende compressor kijken(Hydrovane, Mattei).
 
Laatst bewerkt:
Robber, wat grappig, je weet er echt veel vanaf.
Die Kaeser op je foto lijkt echt precies op degene die ik heb ja. Mooi om te weten dat het zo'n goed ding is. Heb hem alleen gekocht met het idee Duits = goed.

Het luchtfilter heb ik al onder handen genomen, die was namelijk goed beschadigd. Ik heb hem uitgeklopt en opnieuw vastgelast, nu weer een net ding.
Ik doe er inderdaad compressorolie in, maar is dat uitspoelen van het carter echt nodig? Niet dat ik er bang voor ben, maar dat kost wel weer een pakking die je weetikwaar kunt krijgen. Bij een motorfiets spoel je ook niet het carter bij een oliewissel.
Dan ververs ik liever wat vaker de olie (steevast elk jaar ofzo) dan elke keer dat deksel er af te halen.

Die lekkende terugslagklep had ik al opgemerkt en heb die ook uit elkaar gehad en schoongemaakt. Hij blijft nog hangen bij lagere drukken maar als je er dan even op tikt sluit hij wel af. Bij 4 bar of hoger sluit hij wel perfect af dus voorlopig geen probleem. Ik vroeg me al af waar je dit soort onderdelen kunt krijgen, weet je dat?
 
Wat oudere compressoren bouwen vaak over de jaren een hele dikke laag met sludge in het carter op, dat wassen van het carter is dus een eenmalige actie om die sludge er uit te krijgen zodat na een olie wissel het ding in mooie schone olie draait en niet alweer half gemengd met een hoop sludge, als je het carter eenmaal hebt uitgewassen blijft dat weer jaren en jaren goed voorgesteld dat je de olie er niet te lang laat inzitten.

Of het bij de jouwe nodig is kan alleen jij zien, je kunt als het meezit door de pijlstok opening met een stokje over de carter bodem schrapen,als er veel bagger aan je stokje zit dan is het wel aan te raden hem een keer uit te wassen, als er weinig of niets aan zit dan kun je het zo laten.


Onderdelen kun je rechtstreeks bij Kaeser in Hengelo bestellen en ik dacht dat ze dit ook voor particulieren doen maar weet het niet meer zeker: KAESER – KAESER Compressoren B.V.
Je zou iig met wat geluk een exploded view met partslist van ze kunnen krijgen zodat je kunt zien wat je nodig hebt,zorg dat je voor je belt alle gegevens van het ding op een rijtje hebt: type,bouwjaar,serienummer, alles wat op het type plaatje staat.
Die partslist is handig om te hebben want dan kun je met google de onderdelen ook ergens op het internet bestellen en dat kan geld schelen, Kaeser zelf of een dealer zijn natuurlijk niet de meest goedkoopste zaken om je onderdelen vandaan te halen.

Als dat niet gaat zijn er 2 opties; je besteld via je baas of je vraagt aan kaeser een lijstje met dealers en besteld bij de dealer.
 
Ok, kijk aan. Ik kan door de vulopening geen bodem bereiken maar ik zie zo al dat het vol sludge zit. Dat ga ik dus zeker schoonmaken. En ik zal Kaeser eens benaderen waar er pakkingen te krijgen zijn.

Wederom vriendelijk bedankt voor de info!
 
Als je alleen een pakking nodig hebt zou je die natuurlijk ook kunnen knippen uit een stukje pakking papier, netjes aftekenen en geduldig knippen en snijden en je hebt in 10 minuutjes een nieuwe pakking.
Oudere modellen hebben een pakking, nieuwere hebben ik dacht een o-ring.

Melkpakken karton is er er heel mooi geschikt voor en als je geluk hebt past er net een uit de zijkant van een 1,5 liter pak.
En anders kun je bij een automaterialenhandel pakking papier kopen.
 
Ja de pakking is eigenlijk heel simpel. Maar hij was ook nog behoorlijk goed. Ik heb er heel iets vloeibare pakking op gesmeerd en weer dichtgeschroefd. Ben benieuwd of het lekvrij is.

Carter is dus schoongemaakt, viel eigenlijk wel mee met de sludge. Maargoed, schoon is schoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan