Hoeveel weerstand mag een verbinding hebben?

-=Peter=-

MF veteraan
16 aug 2003
6.800
180
Woonplaats
Ha sleutelaars,

Hoeveel weerstand mag een zelfgesoldeerde verbinding hebben om 'goed' gesoldeerd te zijn?
Ik heb zelf een kabelschoen met oog gesoldeerd op een 12V kabel en die gaat op de accu.

Morgen heb ik de multimeter (ja, ook het gereedschapsassortiment breidt hier uit!) en wil ik het doormeten voor gebruik.
 
O ja?, kan je uitleggen waarom solderen beter is dan hydraulisch persen? :)

niet zozeer omwille van de verbinding zelf, maar omdat de pennen ook wel eens vervangen moeten worden. meestal is dat geen probleem, maar bij sommige trucks zijn de kabels van de stekker op de truck zelf zo afgemeten, dat je niet 1x de pennen er kan afknippen omdat ze dan al te kort zijn.

soldeer je ze, warm je de pen gewoon op, haalt de kabel eruit en soldeer hem gewoon in de nieuwe pen : lengte kabels blijft wat ze is ;)
 
niet zozeer omwille van de verbinding zelf, maar omdat de pennen ook wel eens vervangen moeten worden. meestal is dat geen probleem, maar bij sommige trucks zijn de kabels van de stekker op de truck zelf zo afgemeten, dat je niet 1x de pennen er kan afknippen omdat ze dan al te kort zijn.

soldeer je ze, warm je de pen gewoon op, haalt de kabel eruit en soldeer hem gewoon in de nieuwe pen : lengte kabels blijft wat ze is ;)



aha,
want bij middenspanningskabels wordt ook een klemverbinding gebruikt bij de aders in een spanningskast op de railen te bevestigen. ;)


daarbij nog wat;

KPN monteurs bv werken met verschrikkelijk hoge ampéres in de schakelkasten op bv 48volt,
denk oom aan een puntlasapparaat met 24 volt x tigduizend A's.

heel ongevaarlijk,

maar pak nu zo'n middenspanningskabel en jaag er 20A doorheen op 400~
dan wordt ie lekker warm ..vandaar dat die verbindingen altijd geklonken moeten zijn met een speciale krimptang. ;)

[dan zou de soldeer anders zacht worden en loslaten]
 
Laatst bewerkt:
ik ben geen elentrieker, laat staan dat ik alles weet van heftrucks en de stromen die erdoor gaan. ik weet alleen wat ik moet weten om ze te herstellen/onderhouden.

in ieder geval nog nooit problemen gehad met gesoldeerde pennen van batterijstekkers.
 
@ mr oldscool,

je bewering klopt niet, warmteontwikkeling in kabels wordt veroorzaakt door de stroom die er door heenloopt, niet door de spanning die erop staat. De stroom veroorzaakt een spanningsverlies over de kabel veroorzaakt door de weerstand van de kabel. Dit spanningsverlies maal de stroomsterkte geeft een aantal watts , dit vermogen wordt in de kabel in warmte omgezet.

een kabeloog dat juist op de kabel gesoldeerd is is elektrisch gezien een even goede verbinding als een juist geperst kabeloog. Dat er in de installatie techniek geperst cq gekrimpt wordt is om praktische redenen. Het is makkelijker, sneller, veiliger en er kan minder fout gaan.

overigens is het solderen van kabelogen op een motor niet een erg goed idee, kan wat sneller breken door trillingen. Ik heb ooit meegeholpen een kabelboom te maken voor een 2 takt WK racezijspan voor de ontsteking, bij alle stekkerverbindingen en mil spec multi connector werden de pennen gekrompen. Werd ook duidelijk vermeld in de bijgeleverde handleiding van het systeem.
 
@ mr oldscool,

je bewering klopt niet, warmteontwikkeling in kabels wordt veroorzaakt door de stroom die er door heenloopt, niet door de spanning die erop staat. De stroom veroorzaakt een spanningsverlies over de kabel veroorzaakt door de weerstand van de kabel. Dit spanningsverlies maal de stroomsterkte geeft een aantal watts , dit vermogen wordt in de kabel in warmte omgezet.

een kabeloog dat juist op de kabel gesoldeerd is is elektrisch gezien een even goede verbinding als een juist geperst kabeloog. Dat er in de installatie techniek geperst cq gekrimpt wordt is om praktische redenen. Het is makkelijker, sneller, veiliger en er kan minder fout gaan.

overigens is het solderen van kabelogen op een motor niet een erg goed idee, kan wat sneller breken door trillingen. Ik heb ooit meegeholpen een kabelboom te maken voor een 2 takt WK racezijspan voor de ontsteking, bij alle stekkerverbindingen en mil spec multi connector werden de pennen gekrompen. Werd ook duidelijk vermeld in de bijgeleverde handleiding van het systeem.

het was maar een vergelijking tussen volts en amperages;
je moet het niet letterlijk nemen.

inderdaad is het dat allemaal; maar het mag niet volgens de NEN.
en waarom, omdat het los kan trillen of wat jij noemt smelten door hoge stromen die erdoorheen gaan.


secu weerstand en dat hele verhaal hoef je niet uit de doeken te doen, dat stond ook ooit in mijn VEVboeken, ;)


dat laatste is niet voor niets.
 
Beetje solderen lukt nu wel, wil voor een servo eliminator gewoon een goed waterdicht kastje :)
De onderdelen kunnen na het solderen dan ook in een epoxy hars.
Dus trilt niet los.. en is 100% waterdicht. Maar voor dat geld experimenteer ik ook niet. ;)
De verbinding was/is overigens prima.
Verbaast me niets, als het goed gevloeid is dan is het perfect. :Y
 
Laatst bewerkt:
secu weerstand en dat hele verhaal hoef je niet uit de doeken te doen, dat stond ook ooit in mijn VEVboeken, ;)

ach VEV , die goeie ouwe tijd, diepe zucht ;) heb ze nog ergens op zolder liggen.

je zult wel gelijk hebben , zal wel ergens in de 1010 staan. Heb daar niet zoveel meer mee van doen. Zit al jaren in het gebied tot 0.8 mm. :) niet zo vermoeiend ;)
 
Het bereik is toch 0-300 Ohm, 0,07%. max. afwijking= 0,21 Ohm.
Heeft met bereik niet zoveel te maken (laagste is trouwens 200 Ohm) maar deze meter kan relatieve metingen aan. Ik kan dus de weerstand van de meetsnoeren (of whatever) elimineren door de meter te nullen met kortgesloten meetsnoeren. Enige wat de meter daarna aangeeft is de waarde van de weerstand die ik dan wil meten.
 
ach VEV , die goeie ouwe tijd, diepe zucht ;) heb ze nog ergens op zolder liggen.

je zult wel gelijk hebben , zal wel ergens in de 1010 staan. Heb daar niet zoveel meer mee van doen. Zit al jaren in het gebied tot 0.8 mm. :) niet zo vermoeiend ;)


ach, gelijk, gelijk. :]



ik heb het voornamelijk uit de praktijk;
drie voorbeelden waarbij krimpen noodzakelijk is.


ooit als electrieker; grote groepenkasten en hoofdverdeelinrichtingen bekabelen met bv 4x 250mm2 [penleiding, de nul was ook aarde]
alle "aders" of fases "soepele kernen" werden gekrompen met kabelogen en een krimptang,
deze verzegelde het kabeloog en zette er een merk op + type.


als inbouwer auto's; dikke voedingen/massa's voor versterkers etc met minimaal 16mm2 tot/met 50mm2 of hoger werden gekrompen met kabelogen erop..
ook de dikke speakerkabels.
solderen moest ik echt niet in me hoofd halen van de WPC, _O-


Als inbouwer in vrachtwagens; soms moest je zelf een kabel maken,
algemene voeding maken vanaf de trafo die 24volt naar 12volt reduceerde.
anders als je dat vergat deed bv je autoradio het iets te goed _O- _O-







maar ik weet dat de toepassingen van kabels en mechanieken om deze vast te zetten onderandere beschreven staan in de NEN, alleen waar en op welke manier dat moet je me echt niet vragen.
te lang geleden enzo.
theorie is niet mijn ding; ik maak het met mijn handen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan