Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Solliciteren

Als je genoeg gestudeerd hebt is het meestal wel mogelijk om een redelijke baan te krijgen. Voor de niet zo slimme mensen met weinig opleiding wordt het een stuk moeilijker. Ook die kunnen vaak wel een baan krijgen maar daar moeten ze behoorlijk voor betalen. Dat kan eigenlijk alleen maar als ze “gesponsord” worden, bv. door meer vermogende familieleden.

Een paar voorbeelden.

Een bagageboy op het vliegveld van Nha Trang verdient ca. €100/maand = ca. VND 2,8 M.
Om die baan te krijgen moest er VND 70 M. worden betaald.

Ander voorbeeld. Een lerares in een klein dorp moet VND 60-70 M. betalen om een baan op een school te vinden. Ze kan dit terugverdienen door het geven van extra lessen.

Tijdens één van mijn eerste vakanties, zo’n 14 jaar geleden hoorde ik het verhaal van een reisleidster, die receptioniste in een duur hotel in Hanoi wilde worden. Dat zou haar toen al $1.000 kosten. Inkomsten ca. $125/maand. Ik weet niet hoe het afgelopen is.

De eerder genoemde hotel-receptioniste Ms. Nga vertelde me eens dat de enige mogelijkheid, om misschien opslag te krijgen of een betere baan te vinden, was om met de manager naar bed te gaan.

Voor het behalen van een PhD kost het meer inspanning om het benodigde geld bijeen te krijgen dan de inspanning die benodigd is voor de research zelf. Ik kreeg zelfs een beetje de indruk dat het proefschrift maar bijzaak is (maar dat is weer mijn eigen ongenuanceerde idee).

Ook hier zijn weer veel extremere voorbeelden te geven maar die vallen weer in de categorie discussie/terras/Dalat-wijn.
 
Expat-ervaringen

Eerder in dit topic heb ik aangegeven dat ik ooit een project van 2 maanden in Jakarta heb mogen doen. Ik kan iedereen iets dergelijks nog steeds aanbevelen.

Zeer leuke boeken over expat-ervaringen zijn “Hardship posting, true tales of expat misadventure in Asia, compiled and edited by Stuard Lloyd”. Deel 1 en 2 heb ik in HCM in de backpackerswijk gekocht, deel 3 kreeg ik met handtekening van de editor toegestuurd. Dit omdat één van mijn ingezonden verhalen onder de titel “Lost in time” is opgenomen. Hoewel het niet over Vietnam gaat kan mijn ervaring je hier ook overkomen. Ik zal het morgen plaatsen.

Voor een aantal reviews (met als titel Bloody hilarious) zie o.a. http://www.amazon.com/Hardship-Posting-Tales-Misadventures-Volume/dp/0957870906
 
Laatst bewerkt:
Grrrr. Dat die programmatuur een afsluitende . niet eigener beweging weghaalt. Kleine moeite, groot plezier. OK, nu werkt ook het origineel.

Cam on.
 
Laatst bewerkt:
Lost in time

When I was working in Jakarta, I spent a long weekend in Yogyakarta. Saturday evening I went to the center, about 25 minutes by becak (three-wheeler). Around midnight, after some visits to bars, attraction parks etc, I decided to walk back to my hotel. After some time I realised that nothing in the street seemed familiar. After another five minutes walking I was pretty sure I had never been to that place before. Looking around, a couple of becaks stopped and, after the usual discussions – “Your hotel is very far” and “It’s late, so we want to go to bed” – they decided to help me for a fee, more or less equal to the ride from the hotel to the town centre. I agreed and stepped into the becak. The man turned into the direction I came from, drove 30 metres, turned left, drove ten meters and with an immense smile on his face het pointed to my hotel. Yes, I was all of 40 metres lost!
 
Foster Parents Plan

Of Plan Nederland zoals het tegenwoordig heet. Ik ben daar heel lang lid van geweest, eigenlijk tot aan mijn verhuizing naar Vietnam. Dus even off-topic.

Het verhaal over Yogyakarta speelde in hetzelfde weekend dat ik Siti, ons Foster Parents kind, heb bezocht. Dat was een hele gebeurtenis, zeker voor het dorp. Iedereen kwam even kijken naar die vreemdeling. Ik kreeg bij de ouders van Siti een maaltijd aangeboden. Zelf had ik in overleg met mijn begeleider wat nuttige dagelijkse spullen en voedingsmiddelen meegenomen. Ik kreeg ook een rondleiding door het dorp, waarbij men mij toonde waar het geld aan werd besteedt. Dat was o.a. dat ieder gezin een eigen watertank kreeg en elk huis een stenen muurtje tot ca. 1 m. hoogte. Ik ben vergeten waar dat voor was.

Een jaar later zijn we met het het hele gezin naar Indonesië op vakantie geweest. Ik heb, nu met mijn vrouw en dochter, Siti weer bezocht. Ik kon toen met eigen ogen de vorderingen zien. Eigenlijk was het project voor het dorp van Siti toen al bijna klaar. Kortom, bij dit project is het geld goed terechtgekomen. Dat ik zelf de voortgang heb kunnen zien was de voornaamste reden om sponsor van Plan Nederland te blijven.

Ik denk niet dat Siti nog leeft. Jaren geleden is er in Indonesië een vrij grote aardbeving geweest, waarvan het episch centrum onder Yokyakarta lag. Ik heb het op divere kaarten nagekeken en dat was vlakbij het dorp van Siti. Ik heb via Plan Nederland nog geprobeerd iets te achterhalen maar dat is niet gelukt. Voornaamste reden was dat het project voor het dorp van Siti al jaren daarvoor was afgerond en men daarvan geen gegevens meer bijhield. Dat gecombineerd met het gebrek aan een gemeentelijke administratie en de chaos na de aardbeving maakte elke navraagactie onmogelijk. Helaas.....

Zie ook Aardbeving Java 2006 - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Ngon: interessant restaurant in HCM

In het topic “Culinaire adviezen no6” maakt AdventureGirl de volgende opmerking:
“Het recept lijkt overigens bijzonder veel op hoe ik het ooit een keer gemaakt heb in de keuken van een restaurant in Thailand. Open keuken... of ik even wou kijken.... maar natuurlijk! Vervolgens stond ik zelf te snijden en mee te helpen. Was leuk ”.

Degenen die er ook zo over denken moeten in Ho Chi Minh city zeker eens naar het
Ngon (Delicious) Restaurant
138 Nam Ky Khoi Nghia Street
District 1
HCMC
Quán Ngon 138

Eigenlijk zijn het een heleboel kleine restaurantjes in één grote. Overal zie je verschillende gerechten bereid worden. Het is er meestal erg druk en heet, maar zeker een belevenis.
 
Ik zit nu bijna een maand in Vietnam en hiervoor in Laos en Thailand, ik huur vaak van die motor scooters 110cc Honda click en wave en dat soort dingen, wat wel opvalt is dat als je Laos met een lekke band staat ze je soms gratis oppikken en afzetten bij de eerste de beste shop om je bandje te plakken voor weinig en in Vietnam zien ze je staan met pech en proberen ze je gelijk financieel uit te kleden en anders laten ze je dus echt aan je lot over. Hierdoor ga je toch wat minder snel van de toeristen plekken.
 
De wegen zijn trouwens wel erg goed in Vietnam, het rondrijden gaat ook prima maar dat toeteren overal irriteert wel op een gegeven moment, niet dat mensen echt onder de indruk zijn van het getoeter trouwens
 
Je schrijft aardig wat weg Fred momenteel zit ik in nha trang echt een toeristen stad met veel Russen maar ik heb wel even genoeg cultuur gezien, eten trouwens is prima in Vietnam totaal niet pittig! Ik eet van bij die stalletjes die overal en nergens staan en bestel met handen en voeten en een papiertje waar ik wat gerechten op heb staan en dan zie ik wel of ze dat hebben. In Laos en Thailand ga je soms bijna dood van de peppers hier niet. Wel een keer een foute soep besteld zag er uit als rijstsoep maar zat een stel hersenen en ogen in smaak was trouwens niet slecht haha
 
@Anon
Ik heb tot op heden 2 lekken motorbanden in VN gehad. De eerste vele jaren geleden in NT. Werd voor niet al te veel gerepareerd. De tweede zo’n 1½ jaar geleden. Omdat het een tubeless band is heb ik die naar een autobandenreparateur hier in de buurt gebracht. Minh heeft betaald dus ik weet niet meer wat het kostte. Viel dacht ik ook wel mee. Dus ik kan niet echt uit ervaring meespreken.

Geen cultuur meer?
Dus geen Cham-torens?
Ook geen grote Buddha?
En geen oceanografisch museum?
Zeker geen kathedraal van Nha Trang?
Geen villa’s van Bao Dai?
Huis van Yersin ook maar niet?
Tja, wat dacht je dan van een dagje met een boot (aanbevolen!)? (zie MF)
Of een try-dive? (zie MF)
Dagje modderbaden (keuze uit 3 stuks)? (zie MF)
Dagje buik in het zand op het 6 km. lange strand?
Even uitleven op 2 wielen op de nieuwe weg naar het noorden? (zie MF)
Rondje naar het schiereiland bij Ninh Hoa (zie MF)
Beetje klauteren op de rotsen van Hon Chon? (zie MF)
Verse vis eten in de restaurantjes bij Cam Ranh?
Tripje op de motor naar Dalat? (zie MF)
Bezoek aan de ronde markt? (zie MF)
Bezoek aan een disco (met beschrijven van de ervaringen)? (zie MF)
Keus genoeg.

Hoe lang blijf je nog in Nha Trang?
 
Er is wel wat te doen maar niet zoals Hue bijvoorbeeld, ik blijf nog 3 dagen hangen denk ik, in de modder heb ik al gespeeld overmorgen waarschijnlijk maar eens snorkelen, ik heb de afgelopen 4 maanden wel aardig wat cultuur gezien en vooral in Thailand hebben ze echt gigantische buddha`s gebouwd vandaag liep ik nog even langs de kerk maar echt heel erg onder de indruk was ik niet maar dat krijg je als de norm steeds hoger raakt. Wat ik wel grappig vind is hoeveel Thaise en Chinese dingen je op de markt kan vinden.
 
Ik ben benieuwd waar je gaat snorkelen. IK heb niet echt goede plaatsen kunnen vinden. Mogelijk is Hon Chon een optie.
In welk modderbad ben je geweest?
 
I resort was wel ok, treinkaartje gekocht om aanstaande maandag naar Saigon te gaan, morgen ga ik snorkelen bij hon mun? Totaal drie plaatsen ik verwacht weinig koraal hopelijk wel mooie visjes
 
Tijdens mijn duiken ben ik ook maar weinig koraal tegengekomen. Maar misschien heb je geluk. Is dit een speciaal georganiseerde snorkeltrip met een boot of de reguliere dagtocht, waarbij je ook de mogelijkheid van zwemmen/snorkelen hebt? In dat laatste geval hangt het er een beetje vanaf welke route ze nemen. Maar je hebt over het algemeen een geweldige en relaxte dag.
 
Gewone dagtrip,er stond dat ze twee routes hebben en afhankelijk van het weer kijken welke ze nemen, de prijs viel reuze mee en een dagje zwemmen snorkelen bootje varen is ook wel leuk ik verwacht er niet te veel van dan valt het altijd mee, blijkt wel dat ze goed eten hebben ik ben benieuwd
 
Niet dat ik weet. Vroeger stond er op de boulevard nog een "War monument", maar dat is jaren geleden gesloopt en vervangen door een "lotusbloemvormig" gebouw waar een tourist information in zit.

Ik zal Minh eens bij haar familie laten informeren.
 
Tandarts-materialen

Al eerder schreef ik dat je hier betrekkelijk goedkoop tandartsmaterialen kunt kopen. De haakjes gebruik ik voor van alles en nog wat, tot het schoonmaken van de gaatjes in de douchekoppen toe. Inmiddels heb ik toch ook maar een tandartsboor gekocht. Mijn Kinzo boortolletje met flexibele as werd toch wel erg heet. Mijn kleinzoon is daar nu heel gelukkig mee.

De boor is een electrische, compleet met voetpedaal en snelheidsregelaar en kost VND 3,2 M. Minpunt is dat hij uit Korea komt (kan ook bijna niet anders voor die prijs). Maar die uit Japan kosten ruim het dubbele en dat haal ik er vrijwel zeker niet uit. Tweede minpunt was dat het, ondanks eerdere toezeggingen, toch niet mogelijk bleek om een schuine kop erop te kopen. Dat kon alleen bij de duurdere.

Tot op heden ben ik er zeer tevreden mee. Voor mijn doel werkt hij goed en absoluut veel beter dan de Kinzo.
 
Treinstation van nha trang is goed voorzien van zakkenrollers zag ik, sprak ook even een amerikaan waarbij zijn tas uit zijn handen was getrokken en de dief betrok met zijn handlanger op de scooter
 
Klopt. Zoals ik een tijdje terug al schreef in een aparte post over criminaliteit komt dit soort kleine criminaliteit als zakkenrollen en tasjesroof heel veel voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan