Harley Road king krijgt nieuwe zuigers.

Status
Niet open voor verdere reacties.

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Ik heb mijn trouwe metgezel uit 1995 al heel wat jaartjes. Vaak vertelde ik stoer dat er nog geen sleutel aan te pas gekomen is. :) :)
Starten-lopen en genieten van die mooie klappen.

Maar het laatste seizoen viel mij een licht getik op wat mijn belangstelling heeft gewekt.
De laatste rit naar de Holterberg werd het iets heviger...tijd om in te grijpen. })

Ik ben een motor- en autoknutselaar dus ik besloot mijn vriend aan te pakken om mijn uiterste best te doen hem weer gezond te maken.

Op zich niet zo erg...ik leer er veel van en ongetwijfeld krijg ik op dit forum weer hele goede tips en kan men mij soms verder helpen.

Dus graag! laat u horen svp...
Dit is de makker nog helemaal compleet..

full
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de reacties mannen, ;) ;)
inderdaad ga ik toch even nog neuzen richting oliepomp en zeef etc...
maar eerst dit...

Vandaag met de cilinders een paar adressen afgeweest met Harley deskundigen (ook thanks onwijs Mick!) en bij een revisiebedrijf met ervaring van Harley de cilinders
achtergelaten.
We hebben bij het revisiebedrijf de cilinders met de klok nagemeten en in het middengebied zit toch een te grote speling die zonder twijfel het tikken veroorzaakt. :(
Deze week worden de cilinders opnieuw geboord en gehoond. Tevens besteld orginele HD zuigers...
Ik heb veel gelezen over de zuigermerken en over de kwaliteit wordt heel verschillend geoordeeld. Je komt er bijna niet uit wat nu het beste is. Volgens de vakman van het revisiebedrijf maakt het niet zoveel uit. Je kunt in deze tijd geen slechte producten verkopen, want dan val je uiteindelijk door de mand is zijn visie.
Ik moet hem daar eigenlijk gelijk in geven,ha,ha...
Leuk bedrijf en ik heb even genoten van de mooie machines en de racemotoren die hij had staan. Wat is de hobby toch leuk, al is het een HD, Jap, Italiaan of weet ik wat...
Ik vind eigenlijk alles leuk. :]

[afbeelding]

Persoonlijk denk ik dat je tegenwoordig steeds meer slechte spullen kunt kopen, maar dat even terzijde..
Is bij het meten van de cylinder ook rekening gehouden met het opspannen hiervan alvorens men deze mag meten :?
Ook moet bij het boren/hohnen van de cylinder deze met spanplaten onder een bepaalde spankracht gezet worden alvorens deze bewerkt mogen worden... (ik heb deze platen in de werkplaats liggen)
Harley cylinders vervormen bij het aantrekken daarvan, hiermee moet rekening gehouden worden bij het boren en meten hiervan.
Moet even zoeken of ik ergens een link kan vinden..., maarja dat kun je zelf ook wel denk ik .. ;)
 
Thanks voor de reacties mannen, ;) ;)
inderdaad ga ik toch even nog neuzen richting oliepomp en zeef etc...
maar eerst dit...

Vandaag met de cilinders een paar adressen afgeweest met Harley deskundigen (ook thanks onwijs Mick!) en bij een revisiebedrijf met ervaring van Harley de cilinders
achtergelaten.
We hebben bij het revisiebedrijf de cilinders met de klok nagemeten en in het middengebied zit toch een te grote speling die zonder twijfel het tikken veroorzaakt. :(
Deze week worden de cilinders opnieuw geboord en gehoond. Tevens besteld orginele HD zuigers...
Ik heb veel gelezen over de zuigermerken en over de kwaliteit wordt heel verschillend geoordeeld. Je komt er bijna niet uit wat nu het beste is. Volgens de vakman van het revisiebedrijf maakt het niet zoveel uit. Je kunt in deze tijd geen slechte producten verkopen, want dan val je uiteindelijk door de mand is zijn visie.
Ik moet hem daar eigenlijk gelijk in geven,ha,ha...
Leuk bedrijf en ik heb even genoten van de mooie machines en de racemotoren die hij had staan. Wat is de hobby toch leuk, al is het een HD, Jap, Italiaan of weet ik wat...
Ik vind eigenlijk alles leuk. :]

[afbeelding]
Dat kan wel zijn, maar je hebt natuurlijk wel verschillende soorten zuigers. Cast, forged of hypereutectic (wat feitelijk ook cast is). Ik weet niet wat er aftermarket te krijgen is, of wat voor type HD zuigers zijn, maar als je last hebt van kantelende zuigers is een strakkere boring misschien wenselijk en zou je naar hypereutectische zuigers kunnen kijken. (beetje mosterd na de maaltijd ;) )
 
Laatst bewerkt:
Dat kan wel zijn, maar je hebt natuurlijk wel verschillende soorten zuigers. Cast, forged of hypereutectic (wat feitelijk ook cast is). Ik weet niet wat er aftermarket te krijgen is, of wat voor type HD zuigers zijn, maar als je last hebt van kantelende zuigers is een strakkere boring misschien wenselijk en zou je naar hypereutectische zuigers kunnen kijken. (beetje mosterd na de maaltijd ;) )

stukken fijn geperst koekblik :Y
 

Zeer bedankt voor deze zeer nuttige info, het gereedschap ziet er professioneel uit.
Ik heb ook even op uw website gekeken en uw zaak is een beetje ver weg...
anders had ik het wel geweten.. ;) ;)

Maar goed, mijn restaurateur in de buurt heeft regelmatig Harley
gerestaureerd met jarenlange ervaring, dus hij heeft ook deze gereedschappen.

Vandaag trouwens de kleppen met pasta en het bekende stokje geslepen en zo te zien
ziet het er weer aardig uit.
Morgen weer een uurtje slijpen, met een beetje geduld kom ik er wel.
Vanavond in de huiskamer voorzichtig de zuigerveren op de nieuwe stampers aangebracht.
Rustig aan, met die grote handen van mij heb ik ooit wel eens een veertje gebroken.. maar dat was vroeger, waarschijnlijk slechte kwaliteit.


full
 
Ik heb mijn Vance and Hynes op zolder liggen, want hij maakte een "bult" herrie.
Een tijdje geleden standaard uitlaten gemonteerd, nieuw uit de doos voor een zeer schappelijke prijs via Westcoast in Alkmaar.

Mijn vrouw is het er totaal niet mee eens: Snel de V and H er weer op vind zij,
een Harley moet je horen!
*O* *O*
full
 
Bij welke temperatuur worden die platen gebruikt ?

Heb ik ook al 'ns naar gezocht, maar kon het niet vinden..
Meestal kun je ervan uitgaan dat dit bij kamertemperatuur moet gebeuren, net zoals de zuigers ook bij 18 graden Celsius gemeten behoren te worden.
Omdat Dick hier alles netjes gedetailleerd neerzette, en hier met geen enkel woord over de spanplaten gerept werd, kreeg (en krijg) ik de indruk dat dit gewoonweg niet gebeurd is.. , er wordt ook heel makkelijk overheen gepraat.
 
Paul heeft wel gelijk...maar meestal maak ik een verhaaltje aansluitend op mijn eigen foto's. ;) ;)
Ik had even mijn camera mee moeten nemen naar het revisiebedrijf.
Bij het ophalen van mijn spulletjes er verder geen aandacht aan besteed. Men was ook druk met andere klanten en ik was even aan het gluren bij de andere machines die er staan..

Als ik in de buurt ben wip ik er wel even langs.. :] :]

Vanmorgen niet verder met de Harley, want lekker buiten met wat buurtjes gekletst en
de auto van mijn zoon Udo spic en span gemaakt..
wegens zijn drukke job en verbouwingen thuis komt hij er niet toe..

Hij is weer helemaal als nieuw uud,
morgen maar weer verder met mijn Amerikaanse vriend,ha,ha..
Het moet ook niet te snel klaar, want dan ga ik weer een ander klusje zoeken.

full
 
Heb ik ook al 'ns naar gezocht, maar kon het niet vinden..
Meestal kun je ervan uitgaan dat dit bij kamertemperatuur moet gebeuren, net zoals de zuigers ook bij 18 graden Celsius gemeten behoren te worden.
Wat voor zin heeft het vastklemmen bij 18 graden ? Cilinder is dan alleen rond bij niet lopend blok ?

Omdat Dick hier alles netjes gedetailleerd neerzette, en hier met geen enkel woord over de spanplaten gerept werd, kreeg (en krijg) ik de indruk dat dit gewoonweg niet gebeurd is.. , er wordt ook heel makkelijk overheen gepraat.
 
Paul heeft wel gelijk...maar meestal maak ik een verhaaltje aansluitend op mijn eigen foto's. ;) ;)
Ik had even mijn camera mee moeten nemen naar het revisiebedrijf.
Bij het ophalen van mijn spulletjes er verder geen aandacht aan besteed. Men was ook druk met andere klanten en ik was even aan het gluren bij de andere machines die er staan..

Als ik in de buurt ben wip ik er wel even langs.. :] :]

Vanmorgen niet verder met de Harley, want lekker buiten met wat buurtjes gekletst en
de auto van mijn zoon Udo spic en span gemaakt..
wegens zijn drukke job en verbouwingen thuis komt hij er niet toe..

Hij is weer helemaal als nieuw uud,
morgen maar weer verder met mijn Amerikaanse vriend,ha,ha..
Het moet ook niet te snel klaar, want dan ga ik weer een ander klusje zoeken.

[afbeelding]

Goed dat je tijd maakt (of in de mogelijkheid bent dat je tijd kunt maken) om je zoon vooruit te helpen ;)
Maar ik zie toch duidelijk dat je een foto gemaakt hebt bij het meten van de cylinders.., deze waarde is vrij "useless" als dit zonder de spanplaten gemeten is.., en dat wist je, je hebt toen immers de foto gemaakt...
Er is dus gegarandeerd geen goede diagnose gesteld, en je kan er dus ook niet zomaar vanuit gaan dat de zuiger(s) dus kantelden (ze kantelen altijd, alleen de mate hoeveel dat is, bepaald of er actie gewenst is).
Als het bedrijf zo meet, (met alle respect) kunnen ze wat mij betreft alle cylinders geboord hebben van alle gereviseerde Harley 's uit Nederland en omstreken, maar dan doen ze stoïcijns telkens dezelfde fout maken en verbeteren die ook niet.
Ga er maar eens langs en vertel ze dat je ze een compliment geeft van het zo mooi en recht boren/hohnen van de cylinders omdat je het (voor de zekerheid) nagemeten hebt..
Als ze dat accepteren, en je niet wijzen op de daarvoor benodigde spanplaten, dan is het verhaal gewoon duidelijk.., spanplaten eraf betekent gewoon dat de cylinders niet meer rond en mooi aan de maat zijn, dus had je geen goede waarde kunnen meten...
 
ik kan maar 1 ding bedenken als ik dit allemaal lees (vooral dat welbepaald fora) en dat is : wat voor vooroorlogsen brol is dat toch, en hoe blijven ze mensen zo zot krijgen omdat te kopen |(

ik kan perfekt begrijpen dat je valt voor de looks en dergelijke, maar dat je je zo in't zak laat zetten terwijl er wél degelijk in mekaar gezette alternatieven genoeg zijn :?


ingevoegd bericht:

Hoi,

is dat topic over die revisie gesloten ? Ik wou net mijn bericht verwijderen, vragen dat jij ook mijn quote zou wegdoen en een sorry naar Dick sturen. was helemaal mijn bedoeling niet :$

Jan

ingevoegd door Martell, op verzoek user
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik kan maar 1 ding bedenken als ik dit allemaal lees (vooral dat welbepaald fora) en dat is : wat voor vooroorlogsen brol is dat toch, en hoe blijven ze mensen zo zot krijgen omdat te kopen |(

ik kan perfekt begrijpen dat je valt voor de looks en dergelijke, maar dat je je zo in't zak laat zetten terwijl er wél degelijk in mekaar gezette alternatieven genoeg zijn :?
Het is zelfs voor-meerde-oorlogen, zo oud is de basis :Y

In dit geval gaat het om een Evolution blok. Ergens in de 80-er jaren geïntroduceerd.

Voor Harley een enorme stap voorwaarts, ten tijde van introductie al technisch gezien achterhaald.

Van alle modellen zijn er maar weinig met problemen. Relatief gezien. Geen en masse defecte spanningsregelaars, geen zakkende cilinderbussen, of andere ongein die je bij hoogstaande collega-motorfiets-bouwers nog wel eens tegenkomt.

Hier gaat het om een procedure hoe je, indien nodig, een reparatie goed uitvoert. Dat wil niet zeggen dat elke Harley deze behandeling mag ondergaan.

Daarnaast is een Harley cilinder een keer of vier op te boren, dito overmaatse zuigers zijn beschikbaar. Toch duurzamer dan een motor TL omdat het blok niet meer te redden is. als er al iets aan de hand is, uiteraard :)

Harley loopt echt niet voorop met het toepassen van technische snufjes. Maar ze maken inmiddels al enige tijd behoorlijk duurzame motorfietsen. Of het naar iemands smaak is; dat is een persoonlijk dingetje. Zat mensen die het helemaal niks vinden :)
 
beste mensen,
wegens Harley onvriendelijke opmerkingen, stop ik met dit verslagje van mijn Harley-belevenissen..
Dank WEL b.v. zeker aan Martell en Paul ivm relevante informatie waar ik iets mee kan.
De foto met de meetklok heb ik overigens niet zelf gemaakt (ik dacht wel dat men dat begreep), het was maar een voorbeeld van zo'n klokje. Wat me nog wel van het hart moet, dat velen zich vergissen in de kwaliteit van het merk:ik heb aan allerlei machines gesleuteld, Honda's, Yamaha's, Kawasaki's, maar er zit echt geen verschil in... neem dat maar van mij aan. Wat mij betreft mag er een slotje op.
 
beste mensen,
wegens Harley onvriendelijke opmerkingen, stop ik met dit verslagje van mijn Harley-belevenissen..
Dank WEL b.v. zeker aan Martell en Paul ivm relevante informatie waar ik iets mee kan.
De foto met de meetklok heb ik overigens niet zelf gemaakt (ik dacht wel dat men dat begreep), het was maar een voorbeeld van zo'n klokje. Wat me nog wel van het hart moet, dat velen zich vergissen in de kwaliteit van het merk:ik heb aan allerlei machines gesleuteld, Honda's, Yamaha's, Kawasaki's, maar er zit echt geen verschil in... neem dat maar van mij aan. Wat mij betreft mag er een slotje op.
ok
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan