Montage Takkoni demper - Suzuki GSX650F

Artemecion

Kawaaa!
7 dec 2008
3.754
1.130
Uitgeest
Beste mede motorrijders.

Ik heb gisteren eindelijk m'n nieuwe demper (Takkoni) ontvangen, en ben die avond dan ook gelijk aan het sleutelen geslagen. Echter is het mij nog niet gelukt om de demper/linkpijp "luchtdicht" te monteren.

De sleuven welke in de linkpijp zitten zijn namelijk langer als het stuk waar ik deze omheen heb geschoven. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groeten,

Michel

full

full

full
 
Als ik het zo goed zie zit er nog een grafietpakking om je voorbocht. Gezien de kleinere diameter van het uitlaatdeel dat je over de voorbocht wilt schuiven past dit niet.

Het lijkt me dat je de grafietpakking moet verwijderen waarna je de demper vergenoeg over de voorbocht kan schuiven en kan vastschroeven. Je monteert dus buis over buis, zonder pakkingen er tussen.
 
De uitlaatklem 2mm verder omhoog schuiven, en hem gelijk omdraaien zodat je niet dat draadeind aan de zichtkant hebt zitten. Als dat niet werkt een beetje montagepasta gebruiken.
 
Als ik het zo goed zie zit er nog een grafietpakking om je voorbocht. Gezien de kleinere diameter van het uitlaatdeel dat je over de voorbocht wilt schuiven past dit niet.

Het lijkt me dat je de grafietpakking moet verwijderen waarna je de demper vergenoeg over de voorbocht kan schuiven en kan vastschroeven. Je monteert dus buis over buis, zonder pakkingen er tussen.

Het uitlaatdeel heeft inderdaad een kleinere diameter.
Wat is in dit geval de functie van de grafietpakking? Alleen om er voor te zorgen dat de originele demper met een grotere diameter aangesloten kan worden?
Is de pakking in het algemeen makkelijk te verwijderen of vereist het toch een beetje gecontroleerd geweld?

De uitlaatklem 2mm verder omhoog schuiven, en hem gelijk omdraaien zodat je niet dat draadeind aan de zichtkant hebt zitten. Als dat niet werkt een beetje montagepasta gebruiken.

Ik was zeker nog van plan om de klem om te draaien.
 
@ Arti: Grafietpakkingen kunnen wel eens aan metaal plakken, echter als het goed is kan je deze bus er zo afschuiven (is zacht spul dat bij elkaar gehouden word door een intern metaal netje).

De pakking wordt gebruikt voor correcte afdichting van twee buizen, echter worden bij veel aftermarketdempers deze pakkingen weggelaten en monteert men gewoon twee buizen direct op elkaar (eventueel met wat montagepasta).
 
Inderdaad grafiet pakking van oude orginele uitlaat. Trouwens, zo te zien is je uitlaat al gescheurd! De lasnaad onder de pakking vertoont roest, is ook van pisbakken staal gemaakt. De mijne is toendertijd ook gescheurd. Controleer of de uitlaat nog wel compleet gasdicht is, ik vermoed namelijk niet en dat er ie dus goed door is op de lasnaad.

full
 
Inderdaad grafiet pakking van oude orginele uitlaat. Trouwens, zo te zien is je uitlaat al gescheurd! De lasnaad onder de pakking vertoont roest, is ook van pisbakken staal gemaakt. De mijne is toendertijd ook gescheurd. Controleer of de uitlaat nog wel compleet gasdicht is, ik vermoed namelijk niet en dat er ie dus goed door is op de lasnaad.

Ik heb er gisteravond nog even naar gekeken, maar kan niet veel bijzonders ontdekken.
Ik denk dus dat het wel mee valt, maar zal het vanavond goed in de gaten houden als ik er mee aan het werk ben.
 
Ben vanavond druk aan het knutselen geslagen en heb de oude pakking verwijderd en de linkpijp nu een stuk verder eroverheen geschoven. Heb extra gecontroleerd op scheuren of iets dergelijks, maar niks kunnen vinden.

Uiteraard heb ik ook de boel nog even getest en het zit een stuk beter zo, al is het volgens mij nog niet helemaal sluitend en kon ik in de omgeving van de verbinding nog steeds warme lucht voelen. (maar stukken minder).

Morgen maar eens rustig kijken waar dit precies vandaan komt en dan eventueel met wat montagepasta proberen op te lossen.
 
Ben vanavond druk aan het knutselen geslagen en heb de oude pakking verwijderd en de linkpijp nu een stuk verder eroverheen geschoven. Heb extra gecontroleerd op scheuren of iets dergelijks, maar niks kunnen vinden.

Uiteraard heb ik ook de boel nog even getest en het zit een stuk beter zo, al is het volgens mij nog niet helemaal sluitend en kon ik in de omgeving van de verbinding nog steeds warme lucht voelen. (maar stukken minder).

Morgen maar eens rustig kijken waar dit precies vandaan komt en dan eventueel met wat montagepasta proberen op te lossen.
 
Die pakking moet je idd er af slopen, die zit meestal erg vastgeplakt op de pijp. ff opschuren en met vloeibare pakking monteren.Lucht die je voelt komt uit t afvoergaatje onder de demper voor het condenswater wat bij het starten uit de uitlaat komt!
 
Dat daar wat lucht wegsijpeld is geen ramp. Maar je kan ook een andere klem proberen die breder is. Of met vloeibare pakking de boel een beetje dichtsmeren. Wel aan de binnenkant en niet van buiten af.
Maar persoonlijk zou ik een andere klem proberen. Ik weet niet hoeveel buis je hebt om over de andere buis te schuiven??!! Anders kan je ook wat wegslijpen van dat deel met de sleufjes. Doordat die dan wat korter wordt gaat die verder over je originele buis.. Maar dan eerst even meten of je wel genoeg overlap hebt.
 
Dat daar wat lucht wegsijpeld is geen ramp. Maar je kan ook een andere klem proberen die breder is. Of met vloeibare pakking de boel een beetje dichtsmeren. Wel aan de binnenkant en niet van buiten af.
Maar persoonlijk zou ik een andere klem proberen. Ik weet niet hoeveel buis je hebt om over de andere buis te schuiven??!! Anders kan je ook wat wegslijpen van dat deel met de sleufjes. Doordat die dan wat korter wordt gaat die verder over je originele buis.. Maar dan eerst even meten of je wel genoeg overlap hebt.

Ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat zitten, als ik het verder wil aanpakken dan ga ik met vloeibare pakking aan de slag. (mogelijk dat ik het even aanpak als ik de motor weer een onderhoudsbeurtje geef aan het einde van het jaar) Het is inderdaad maar een beetje lucht dat wegsijpeld.
Wat van de sleuven weg slijpen is niet nodig, er nu immers voldoende overlap door het verwijderen van de oude pakking.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat zitten, als ik het verder wil aanpakken dan ga ik met vloeibare pakking aan de slag. (mogelijk dat ik het even aanpak als ik de motor weer een onderhoudsbeurtje geef aan het einde van het jaar) Het is inderdaad maar een beetje lucht dat wegsijpeld.
Wat van de sleuven weg slijpen is niet nodig, er nu immers voldoende overlap door het verwijderen van de oude pakking.

Wat ik bedoel: je hebt aan beide kanten van de klem "sleufjes over". Als je aan het uiteinde van de buis er ongeveer 4 mm afhaalt dan zal de klem volledig over de sleufjes vallen. Lucht lekkage opgelost. De klem dekt immers dan alles af.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook de takkoni gehad en koud op elkaar gezet,de linkpijp schuift diep genoeg over de middenpot en laat echt geen uitlaatgassen door.Al die pakkingtroep is niet nodig ,hij gaat vanzelf luchtdicht zitten door er mee te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Niet zo technisch? En dat voor een hboer electrotechniek.

Electrotechniek is toch wel even een andere tak van sport dan motorvoertuigentechniek, daar worden namelijk geen uitlaatdempers en pakkingen behandeld. Anyway, ik heb wat geleerd over de techniek van de motorfiets en dat vind ik belangrijk.

Bout kop van de klem moet niet aan de voorkant, maar is een keuze. Ik heb nu de bout aan de achterzijde zitten met de bout kop naar onderen, zo zie ik er niks meer van en kan ik er toch redelijk eenvoudig bij.

Wat betreft de montage van de stop, dat is iets wat duidelijker in de instructies (zelfs met afbeeldingen) stond dan de montage van de demper zelf. (geen enkele afbeelding).

Je mag trouwens best al je informatie in een enkele post zetten :Y
 
Waarom heb je trouwens gekozen voor een Takkoni?
Zo spannend vind ik het niet en het is eigenlijk nog best wel een grote buis.

Jij bent duidelijk niet helemaal bekend met de originele demper van de GSX650F :+
Deze is duidelijk een stuk kleiner, en ik heb hem in het zwart, dus past mooi bij het geluid.
En verder wat War1250 zegt, prima geluidje voor z'n prijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan