Japanse Klassiekers (van voor 1970)

Silk
1957

Naar Silk K125 uit 1955

De Silk 125-7 zoals dit type officieel heet was gebouwd in 1957 door Katakura KK te Tokyo

full


Het vooral een praktische fiets zonder sportieve ambities. Het tweetakt motorblokje werd geleverd door Gasuden.
 
Laatst bewerkt:
Hé Tsjedzoe,

je bent hier een prachtige verzameling data aan het vergaren.
Is het niet een idee om dit in een boekje te zetten of voor op een een mooie website?
 
Honda
1964

Mijn Honda CL72 uit 1964 zoals ik hem gekocht heb. Het betreft de eerste serie. Ik ben nu bezig om alle noodzakelijke onderdelen bij elkander te sprokkelen.
....
Hieronder staat het voorbeeld. Zo moet hij ooit gaan worden.
...

Ik vind jouw ongerestaureerde fiets veel mooier. Houden zo :]
 
Hé Tsjedzoe,

je bent hier een prachtige verzameling data aan het vergaren.
Is het niet een idee om dit in een boekje te zetten of voor op een een mooie website?

In een boekje? Nee.
Voor mijn privé-collectie kan ik me nog iets voorstellen, doch voor een "officieel" boek moet ik ook een uitgever vinden die zulks zou willen drukken. Er moet marktonderzoek zijn wat het boek moet gaan kosten en wat dan de verwachte oplage zou moeten worden. Daarnaast moet je bij een boek veelal te veel concessies gaan doen aan de hoeveelheid fotomateriaal en andere info. En daar is het hem nu juist om te doen.

Waarom klassiek Japans? Door het verliezen van de tweede wereldoorlog (en daardoor een kapotte infrastructuur) ontstond in Duitsland, Italië en met name in Japan een waanzinnige behoefte aan goedkoop vervoer (de twee- en driewieler). Grote hoeveelheden aan fabrieken en fabriekjes produceerden alles wat ook maar enigszins kon bijdragen aan transportcapaciteit. Hierdoor ontstond een geweldige concurrentie en een stroomversnelling welke geleid heeft tot de huidige motormarkt. Het winnen van de oorlog, hoe absurd het ook moge klinken, was bijna de ondergang van de Engelse motorindustrie.

Uiteindelijk een specifieke website, daar kan ik mij iets onder voorstellen. Ik ben nu ruim 6 jaar al bezig om het internet systematisch af te struinen voor gegevens. Diverse sites waar ik gegevens van heb gedownload bestaan al niet meer. Mede door het hier op het forum te zetten krijg ik nog iets meer structuur er in.
Ik begrijp best wel dat menigeen die mijn posts volgt er gemakshalve van uitgaat dat ik de meeste kennis in huis hebt betreffende deze topic. Niets is echter minder waar. Er zal bij menigeen heel specifieke kennis aanwezig zijn voor wat betreft een type of modellenlijn die ik beslist niet zal hebben.

De steunbetuigingen zijn leuk, doch ik verheug mij over en waardeer elke inbreng, hoe klein dan ook. Soms is het ter bevestiging, soms ter verdieping en soms een echte aanvulling op de gegevens die ik heb en misschien nog niet heb gepubliceerd.
 
Laatst bewerkt:
Abe-Star
1953

Foto's van een gevonden voorwerp

full


full


full


full


Dit zijn nog eens knipperlichten :Y
full


full


full


full


Of bovenstaande een BR150 is als hieronder
full


of een GR200, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Gezien de bagagedrager neig ik naar de GR200
full
 
Laatst bewerkt:
Tohatsu
1954

Tohatsu PK-54B type 125cc Tokyo Hatsudoki Co., Ltd.

full


Werd in 1954 gepresenteerd doch dit was nog te vroeg voor de Japanse wetgeving die toen nog geen tweetakten van die cilinderinhoud toestond. Vanaf januari 1955 mocht hij verkocht worden en derhalve Tohatsu's eerste 125cc tweetakt model. Deze motor met 2 versnellingen en 5,5pk haalde 80km/u.

full
 
Flybird
1951

Ik vond recent gegevens betreffende een "Bird Fly" uit 1951. De aanvullende gegevens zoals fabrikant, vestigingsplaats en vermelding van navolgende modellen moet ik er van uit gaan dat de gegevens van de Bird Fly eigenlijk de gegevens zijn van een Flybird.

full


Het betreft het model TN150.
Het betreft een eencilinder OHV motor van 150cc het een 2-traps handversnelling een losse dynamo een springervoorvork waarmee een topsnelheid van 80km/u kon worden gehaald. Het model was gebaseerd vooroorlogse techniek. De navolgende en volledig gemoderniseerde modellen waren de AB, de AC, AD en verder. Hierover zijn in andere posts reeds gegevens te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Meguro-Kawasaki
1964

Hieronder foto's van de politie-uitvoering van een Meguro K2 500cc. Het model is uit 1964 en werd gebruikt tijdens de olympische spelen van 1964 in Tokyo. Op de tank vind je echter reeds de emblemen van Kawasaki. Kawasaki had namelijk kort te voren Meguro overgenomen. Het nieuwe model wat de Meguro K2 moest opvolgen, de W1, was nog niet klaar.

full


full


full


full


full
 
Honda
1957

Hieronder een paar foto's van de Honda MF350 Dream. Hij komt motorisch overeen met de SB350. Verschillen vind je met name in de voorvering. Vergelijk het maar met de post over de Honda SB350

full


full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Kawasaki
1968

In 1968 maakte Kawasaki 3 straatmodellen op basis van een 90cc tweetakt blok. Onderstaande folder is van 1969.
full


Deze motor is van 1968.
full


Het blokje presteerde zeer goed en bleef tot 1974 in productie in verschillende modellen.
full


Het logo op de zijkap is schijnbaar niet meer te verkrijgen. De gedachte van de eigenaar:"Och was jij maar een Hondaatje geworden" _O-
full
 
Laatst bewerkt:
Swallow
1946

Momenteel wordt veel geroepen over recycling, zuinigheid, energie-neutraal en lage belasting voor het milieu bij gebruik en fabricage. In 1946 was er reeds de eerste elektrische motor. Desondanks is het tot op heden nog niet echt algemeen ingeburgerd.

full


De eerste elektrische motor werd gemaakt in Toyohashi. Niet alleen maar een prototype. Uiteindelijk is het tot een productie van 30 stuks. De bedenker van deze motor was Kiyoshi Ito, geboren in 1914. Hij werkte voor Fuyi Heavy Industries (FHI).

full


De Swallow, zoals hij zijn creatie noemde, was gemaakt van onderdelen van een Amerikaanse B29 bommenwerper. De reikwijdte was 40km, waarna 8 uur opladen noodzakelijk was. Met een gewicht van 40kg haalde de Swallow een topsnelheid van 20km/u. Ondanks dat het goedkoop tanken was, waren er weinig kopers, daar de nieuwprijs het dubbele was als dan van de op dat moment aangeboden scooters (uit eigen huis van FHI: de Rabbit) met verbrandingsmotor.
 
Laatst bewerkt:
FMC Gasuden
1956-1957

In meerdere posts heb je kunnen zien dat door fabrikanten motorblokken werden gebruikt van FMC Gasuden. Gezien het aantal merken moet je niet iedere fabrikant over een gigantische fabriek beschikt. De motorblokken konden werkelijk door iedereen gekocht worden. Dus ook voor de hobbyist. Ik moet nog even zoeken, want ik ben tussen mijn bestanden ook een leverancier van motoren zonder motorblok tegengekomen.
Heden ten dage lijkt mij dit, behoudens bij de modelbouw, niet echt mogelijk.

Blokken van 125 tot 250cc en een of tweecilinders zolang het maar tweetakt was.

full


full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Honda
1964

Hieronder zie je 2 Honda's na een rit van 400km (ja, dat kunnen ze nog steeds). De rechtse is een CA77 (de Amerikaanse uitvoering met chromen stuur en knipperlichten bij het stuur) en de linker een C77 (de Europese uitvoering met een bedekt stuur en knipperlichten op steeltjes)
Beide machines zijn echter niet origineel: beide vrienden hebben de tanks uitgewisseld en zijn daar beide gelukkig mee.

full
 
Laatst bewerkt:
Honda
1968

De politie uitvoering van de Honda CB750 zoals hij was van 1968-1970. Hij werd ook geadverteerd. De folder betreft echter een CB750P2. De motor is gebaseerd op een K2, de meest populaire versie van de CB750.

full


full


full


full


full


full
 
Fukuo
?

Het enigste wat ik van deze folder weet is dat het merk Fukuo is en dat het een 125cc tweetakt machine betreft. Het motorblok lijkt veel op dat van Meihatsu (Kawasaki) doch dat kan ik nog niet met zekerheid zeggen.

full
 
Laatst bewerkt:
Harley Davidson
ong. 1930-1935

Een echte Harley, maar dan made in Japan. Om de hoge belastingen op motorvoertuigen te omzeilen werden de onderdelen vanuit de U.S.A. verscheept om in Japan geassembleerd te worden. De echte, niks imitatie, onder licentie gebouwde Harleys hadden de toevoeging VFE. Dit stond voor Vehicle of Far East.

full
 
Honda
1954-1963

Honda was vrij laat met het ontwikkelen van een scooter.
Het eerste model was de Juno K en kwam uit in 1952 en had de motor van de Honda E-type. Hij was voorzien van een elektrische starter, fiberglas bodyparts en een gigantisch windscherm.

full


full


full


Het volgende scootermodel was de Juno M80 en M85. Technisch gezien waren beide fantastisch ontwerpen. De M80 had 125cc en de M85 beschikte over 170cc. Beiden waren het 2 cilinder boxer OHV motoren. De 170cc versie beschikte over 12pk, een topsnelheid van 100km/u, een elektrische starter en een hydraulische traploze versnelling.

full


full
 
Laatst bewerkt:
.. mis ik nu nog de imi-harleys die in 1 der 2 gebombardeerde steden wed gemaakt eind jaren '30?
 
Kawasaki
1952

Kawasaki startte met activiteiten reeds in 1924 in de metaalbouw en het vervaardigen van vliegtuigen. Na de tweede wereldoorlog was het Kawasaki verboden om überhaupt nog zaken te maken die nog gebruikt konden worden om militair te worden ingezet. Net als zovele andere fabrikanten zochten zij naar mogelijkheden om te overleven.

In 1949 begon Kawasaki met de fabricage van kleine 60cc tweetakt motorblokjes met 2 versnellingen voor gebruik in motorfietsen van andere merken. De naam Kawasaki werd niet op gebruikt maar de naam Meihatsu.

Officieel begon Kawasaki onder eigen naam met de ontwikkeling van een 148cc, 4pk OHV viertakt blok onder de naam KE-1 (vermoedelijk betekende deze afkorting Kawasaki Engine nr. 1). Ook dit blok werd niet in eigen motorfietsen gebouwd, omdat ze die nog niet ontwikkeld hadden. De eerste tekeningen waren van 1949 en de productie startte in 1952.

full
 
Health
1953

Health Vehicle Co., Ltd. (Tokyo) maakte een 98cc tweetakt motorfietsje. Daarnaast bouwden zij ook nagenoeg complete rijwielgedeeltes waar de klant zelf een motorblok in kon zetten. Van Gasuden, Meihatsu, Kawasaki, SJK e.d.

full
 
honda
1968-1971

De Honda CB/CD/CL/SL175
Gedurende die tijd experimenteerde Honda (en ook andere Japanse motorfabrikanten) met het idee om middels een grote variaties in volume en type zoveel mogelijk geïnteresseerden tot koop van een motorfiets te kunnen bewegen. Motorrijden behoorde niet meer vies en vettig te zijn.

Alleen al op basis van een gelijksoortige motor met een cilinderinhoud van 175cc had Honda gelijktijdig 4 hoofdmodellen. De variaties waren te vinden in de carburateurs, uitlaten, versnellingen en aankleding. Als je dan ook de specifieke verschillen per land en de modelwijzigingen per jaar bekijkt dan wordt het aantal originele motorfietsen gigantisch. En dan praat je nog steeds maar over dat een en hetzelfde motorblokje van 175cc.

De CB175, met twee carburateurs, was bedoeld voor sportief rijden. In hoeverre je sportief kunt rijden tot pakweg 130 km/u stel ik hierbij niet in discussie.

1966
full


1969
full



De CL175, ook wel een scrambler genaamd, was het model met de hoge uitlaten. Maar met een mooi vlak en hard bospad had je het off-road gehalte wel al gehad.

1967
full


1970
full



De SL175 leek veel meer off-road capaciteiten te hebben. Misschien dat sommige berijders dat ook wel hebben geprobeerd. Zij ventileerden misschien wel de wensen naar latere ontwikkelingen: De XL- en CR-modellen.

1970
full


De CD175 echter was bedoeld voor simpel betrouwbaar woon-werkverkeer of zelfs een beperkt toertje op de zaterdag of de zondag. Herkenbare punten zijn de over het algemeen grotere spatborden, een dichte kettingkast en een enkele carburateur voor een iets hogere betrouwbaarheid en minder onderhoud. Met maar 4 versnellingen, was het ook voor de rijder een beetje rustiger tijdens het spitsuur. Met zijn piek-vermogen van zo'n 13-15pk kon je nog eens ergens komen.

1969 USA-specs
full


Het verschil tussen boven en onder: De USA versie heeft los van de kleurstelling, een hoger stuur, een startmotor, zijkappen met opbergmogelijkheid en een speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkelde tank.

1969 Nederlands
full


1972 Engels (werd daar nog geleverd tot eind 70-tiger jaren)
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan