CDI kapot, hoe weet ik dit 100% zeker

MSW

Motor-Service-Weert, betaalbaar motoronderhoud
6 aug 2011
931
264
Weert
Sinds twee weken in het bezit van een Kawasaki GPX 600R uit 1991. Deze had 10 jaar stil gestaan. Tot nu toe de volgende problemen tegengekomen:
- tankdop muurvast, eruit moeten boren
- groot gat onderzijde tank, kan dit nog gelast worden?
- Accu kapot maar dat is te verwachten
- Luchtfilter volledig verkruimeld (ook dit is te verwachten)
- Bougies muurvast in de cilinderkop

Nadat ik nieuwe bougies had geplaatst, het luchtfilter had vervangen en wat benzine in de carburateurs had laten lopen (tank loshalen en benzine in de slang naar de carb gegoten totdat de vlotterkamers vol zitten). En enig aandringen }) begon deze na 10 jaar eindelijk te lopen :) Joepie... De dag erna toch nog een keer proberen te starten.... helemaal niks, geen pufje te bekennen... :? Bougies van cilinder 1 eruit en geen vonk te bekennen. Ook cilinder 4 geen vonk.

Nu heb ik een werkplaatshandboek voor de gpx 250. Hier staan ohm-waarden in voor de verschillende connectors op de CDI. Nu heb ik deze doorgemeten maar krijg of (voornamelijk) geen waarden of andere waarden (zijn de waarden van een gpx600R anders?).

Hoe weet ik nu 100% zeker dat de CDI kapot gegeaan is? En wat kan hier de reden van zijn (bijv, kapotte spanningsregelaar oid?)

Alvast bedankt voor jullie reacties, Frank
 
Iedereen bedankt voor het meedenken... Heb het volgende nog doorgemeten:

-Weerstand bobines, primaire en secundaire windingen, 3,2 ohm en 13,9 kOhm (beide binnen spec).
- Bougiedoppen gemeten (OK)
- Pickups doorgemeten, 411 ohm (binnen spec).
- CDI begint de verdachte te worden, uit de motor gehaald om de weerstanden te meten.

Krijg veel hogere waarden: bijv. 1477 KOhm ipv 25-75 KOhm) dan uit het WPH, dus volgens mij is de CDI echt de klos deze keer.

Niemand toevallig een reserve CDI liggen: 21119-1160, die ik kan overnemen?
 
ik denk dat je de bougiekabels/doppen in de verkeerde volgorde op de bougies hebt zitten.
en dat de cdi stuk is.
alle andere dingen kun je uitsluiten als de andere bougies wel vonken en je op 1 bobine 0 volt meet.

als je wel op beide bobines spanning meet, draai de bobines dan eens om.
als de bougie dan nog niet vonken, meet de pulsgevers eens door.
vonken ze wel, dan is de bobine stuk.

- Bougiekabels gecontroleerd en doorgemeten, cilindervolgorde (1,2,3,4). linker bobine op cilinder 1 en 4), rechter bobione op cilinder 2 en 3.
- Beide bobines doorgemeten
- Geen vonk op alle 4 de cilinders 1,2,3,4
- Pick-up coils doorgemeten (weerstand, OK)
- CDI doorgemeten, weerstand waardes niet OK.

Mijn conclusie: CDI is 100% zeker 'overleden' is correct? :?
 
- Bougiekabels gecontroleerd en doorgemeten, cilindervolgorde (1,2,3,4). linker bobine op cilinder 1 en 4), rechter bobione op cilinder 2 en 3.
- Beide bobines doorgemeten
- Geen vonk op alle 4 de cilinders 1,2,3,4
- Pick-up coils doorgemeten (weerstand, OK)
- CDI doorgemeten, weerstand waardes niet OK.

Mijn conclusie: CDI is 100% zeker 'overleden' is correct? :?
Als je vonken hebt op cilinder 1 en 2 dan werken beide bobines.
1 en 4 vonken gelijkertijd en 2 en 3 ook.
Hoe kan dan de cdi kapot zijn?
Hij stuurt beide bobines aan.
Wat moet hij nog meer doen?
 
quote:
jawa634rijder schreef op 14 september 2013 @ 15:45:- Bougiekabels gecontroleerd en doorgemeten, cilindervolgorde (1,2,3,4). linker bobine op cilinder 1 en 4), rechter bobione op cilinder 2 en 3.
- Beide bobines doorgemeten
- Geen vonk op alle 4 de cilinders 1,2,3,4
- Pick-up coils doorgemeten (weerstand, OK)
- CDI doorgemeten, weerstand waardes niet OK.

Mijn conclusie: CDI is 100% zeker 'overleden' is correct? :?
/quote

Als je vonken hebt op cilinder 1 en 2 dan werken beide bobines.
1 en 4 vonken gelijkertijd en 2 en 3 ook.

Hoe kan dan de cdi kapot zijn?
Hij stuurt beide bobines aan.
Wat moet hij nog meer doen?

Lezen is moeilijk...
 
Hmmm... excuses als ik jullie op het verkeerde been heb gezet. In eerste instantie liep de motor, een dag later niet meer, geen vonk in dit geval op alle cilinders (had in eerste instantie alleen cilinder 1 en 4 gemeten, ging ervan uit dat ze op verschillende bobines zaten....., maar dat was verkeerd gedacht).

Dus geen vonk meer op ALLE 4 de bougies!
 
Ik zou niet zo gefocussed zijnop de CDI.
Lijkt mij onwaarschijnlijk dat die het net na die ene dag op geeft.

Ik heb de hele trail niet 100% gelezen, maar kan je toch nog wat simpele zaken proberen?
Zoals jiffy en koppeling schakelaar, start kabels gebruiken, etc?
 
Kawasaki%20GPX600.jpg


klik voor grooooot

Als dit het schema is, controleer dan op de stekers van de cdi of daar
1 puls
2 spanning
3 massa
op komt

er gaat 1 draad van de cdi naar die vermaledijde junction box B|
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, van de week met de ontsteking verder. Vandaag de remmen weer gangbaar gemaakt. Was hard nodig na 10 jaar stilstand. Verder tank nog laten lassen. Zit een flink gat aan de onderzijde (helaas)
 
Mannen, bedankt voor al jullie input...

Gisteren een 2e hands CDI binnengekregen (had de jiffy en koppelingsschakelaar ook nog nagemeten, maar was allemaal in orde). Vandaag in de motor gezet en..... Vonken dat het verrekt, op alle 4 de bougies!!!

We kunnen weer verder, tank laten lassen (vandaag meegegeven), en de remmen nog eens bekijken. Had ze losgehaald, opnieuw ingevet, nieuwe remolie, ontlucht, maar de remmen blijven nog steeds aanlopen. Zal vast de zuiger zijn die niet helemaal terugkomt, of zijn er nog ander opties?
 
ik haal elke winter mijn remklauwen "even" uit elkaar om de cilinders goed te reinigen in te vetten en de remolie te vervangen. na tien jaar stil staan lijkt het mij sowieso wel iets om te doen!
(zoveel werk is het ook weer niet.kost een dagje bij elkaar)
 
Dit weekend gaan de remmehelemaal uit elkaar... Heb al een tube blauwe remmenvet gescoord. Met een beetje geluk kan er volgend weekend het eerste proefritje gemaakt worden (als ook de tank terug is van de lasser!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan