Knallend geluid uitlaat bij gas dichtdraaien

De Savage knalt in de originele staat ook. ff gas dicht bij wat hogere toerentallen en plof, daar klinkt een knalletje.

Bij de Savage is dit knallen een gevolg van arme afstelling die onze millieu-overheid afdwingt. Er zit een witte ring in de carb die de sproeiernaald extra naar beneden houdt. Als je deze ring verwijdert, is het knallen over. De carb staat dan wel wat rijker.....

Mijn motor (zonder wit ringetje natuurlijk) begint te knallen vlak voordat de tank op reserve moet en ik dus het vlotterniveau naar beneden aan het rijden ben.

Meestal heb je bij plaatsing van een open uitlaat een betere doorstroming van uitlaatgassen, waardoor je dus minder restgas in de cilinder houdt. Dan heb je meer instroom van vers mengsel, wat dan dus wat armer begint te worden. Dus het knalt wat meer met een open uitlaat.
Zet er maar eens een klein beetje grotere hoofdsproeier in, dan is het knallen over. Of je laat de gasfabriek ff opnieuw afstellen....( en dat is natuurlijk de betere manier.)
 
Ik heb sinds kort een Kawasaki Vulcan uit 1989. Een smetteloze motor, die me prima bevalt. Ik vraag me alleen af of het knallende geluid, dat ontstaat als je het gas dichtdraait (bijvoorbeeld om terug te schakelen) "erbij hoort" ( de vorige eigenaar zei van wel, "het is het type uitlaat", vind het zelf ook wel een stoer geluid). Ik las echter ook op dit forum dat knallen te maken kan hebben met kleppen die gesteld moeten worden....lekker onzeker word je daarvan, evenals de vele negatieve berichten over de Vulcan zelf trouwens. Moet ik hem maar weer snel zien te verkopen? Bedankt alvast voor jullie antwoord. SB


ik neem aan dat je een 750 hebt,dat knallen is zo opgelost laat hem maar 1200
toeren stationar lopen dan is het weg.
wat de kleppen betreft die zijn zelfstellend. :}
 
i.d.d. heel normaal bij vulcans. De moter heeft een systeem die bij loslaten van het gas verse lucht in de uitlaat pompt om onverbrande brandstof te doen ontbranden. Nu is de vulcan (zeker de 1500) niet echt de meest zuinig afgestelde machine, dus bij dichtdraaien van het gas komt er aardig wat onverbrande benzine in de uitlaat, welke door de hitte + injectie verse lucht tot mooie klappen leidt })
Je han dit systeem overigens "onklaar" maken door bijv. een knikker in de dikke rubbere slangen aan de zijkant van de cylinders te stoppen. Hierdoor komt er geen verse lucht meer in de uitlaat en kan onverbrand benzine mengsel niet meer verbranden; het knallen houdt op en de uitlaat wordt minder warm.
In amerika kan je zelfs sets bestellen om het hele systeem "af te doppen"
De zg "reed valves" (kapje waar dikke slang uit komt) worden dan vervangen door een kapje zonder slangaansluiting en de vacuumpomp (die de reedvalves van lucht voorzien)komt te vervallen.
Knikkers werken echter ook prima en is een stuk goedkoper (als je perce geen knallen wilt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan