Verkeersdrempel motor stopt er mee

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
Met mijn zoon achterop nam ik een verkeersdrempel wat te enthousiast, waardoor de achterveren "doorsloegen tot het einde. Kan gebeuren, alleen het vreemde de motor sloeg direct af en was ook niet meer te starten, motor 500 meter naar huis geduwd. Later op de
dag startte de motor weer, stationair loopt hij netjes wanneer ik hem in een versnelling
zet komt er een voor mij onbekende ratel uit het blok [ voor de drempel had hij dit niet]
nu ben ik een beetje bang dat ik als ik er mee ga rijden de boel in de soep draai.
Ik zie mij op de snelweg al over de kop gaan door een vastloper ofzo.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn.
 
Even van alles uitsluiten, dan hou je vanzelf de oorzaak over :

Motor op de middenbok zetten, in zijn vrij, starten.

Koppeling inknijpen, verder niets doen, nog geen ratel ?

In z'n versnelling zetten, verder niets doen, nog geen ratel ?

Koppeling op laten komen, (achterwiel moet vrij zijn van de grond) nu wel ratel?

Probleem waarschijnlijk in je cardan.

Contact uitzetten, in zijn vrij zetten, wiel met hand ronddraaien. Voelt dat overal even soepel?
 
Toen je de motor probeerde te starten na de drempel, zat hij toen een soort vast dat hij niet rond wilde of werkte de startmotor gewoon niet ?

En komt dat geratel uit het inwendige van je blok, in zn versnelling ook bij ingeknepen koppeling ?

Gr Magnamannetje
 
Toen je de motor probeerde te starten na de drempel, zat hij toen een soort vast dat hij niet rond wilde of werkte de startmotor gewoon niet ?

En komt dat geratel uit het inwendige van je blok, in zn versnelling ook bij ingeknepen koppeling ?

Gr Magnamannetje


De startmotor was al gammel voor de drempel, na de drempel was de startmotor echt defect. Nieuwe startmotor gemonteerd, toen startte de motor normaal. Cardan zit geen speling in ook geen vreemde geluiden bij ronddraaien met de hand, loopt soepel.
Het geratel komt uit het blok in neutraal niets vreemds te horen, zodra de motor in de eerste versnelling staat is het geratel te horen.Bij ingeknepen koppeling niet.
 
Laatst bewerkt:
Zijstandaard is het niet, neutraalschakelaar is defect dus doorverbonden :) Zodra ik
ca 40 km/h rijdt of harder is het verdwenen kan ook zijn dat ik het minder hoor door windruis [ bedrijfsdoof]. De motor houdt niet in en trekt goed door in alle versnellingen.
Voorlopig geen snelwegen, want echt vertrouwen doe ik het niet zit niet echt ontspannen
op deze motor. De andere Maxim ernaast gezet, en daar zit een duidelijk ander motorgeluid in. Toen mijn buurman het geluid hoorde, dacht hij dacht ik mijn gereedschapskist aan het omkeren was. En nee Bolletjebas zo spectaculeer was het
gelukkig niet, ik denk dat in die motor helemaal geen geluid meer zit. ;)
 
On topic: ik kan me voorstellen dat het cardan een enorme oplawaai krijgt en daardoor het blok ook, maar het blijft raadselachtig.


Juist daarom rijdt het ook niet ontspannen meer. Cardan doet niets raars geen speling ofzo, ook het wiel draait met de hand soepel rond. Zaterdag toch maar even langs de motorgarage. Zou het de naks kunnen zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan