Motor in stalling zonder stroom

SanneUTR

Rookie
11 apr 2008
20
0
Hallo, ik heb mijn motor in een stalling staan zonder stroom. Dus ik kan de accu niet met een acculader opladen.

Op de accu is een draadje gemaakt met een stekker voor de accu-oplader: die steekt uit het motorblok. De motor heeft in de winter wel bij een stroomcontact gestaan, en heeft in de winter op een accu-lader gestaan.

Vraag 1: wat raden jullie me aan qua rijden: is [1x per 2 weken 2 uur rijden] voldoende om de accu in conditie te houden?

Vraag 2: wat moet ik doen als de motor toch niet wil starten, vermoedelijk omdat de accu onvoldoende levert?
Is er een manier om de accu op te laden ZONDER de accu uit de motor te halen?

De motor is een Suzuki Intruder 800. De accu zit aan de onderkant met een klepje. Hoewel het mogelijk is om hem eruit te halen, is dat geen pretje. Dus ga er voor deze vraag alsjeblieft vanuit dat dat de laaaaaatste optie is.
 
De motor is een Suzuki Intruder 800. De accu zit aan de onderkant met een klepje. Hoewel het mogelijk is om hem eruit te halen, is dat geen pretje. Dus ga er voor deze vraag alsjeblieft vanuit dat dat de laaaaaatste optie is.

Ik weet wat je bedoelt. Bij mijn Savage zit de accu ook verstopt achter een dekseltje en dergelijke. Startkabels kan je eigenlijk niet goed gebruiken, en de accu even vervangen is een kwestie van sleutelen.
(Ik heb daarvoor speciaal een pijpsleutel gekocht zodat ik goed bij de accupolen kan.)

Je kan de aanstekerplug alleen gebruiken om te laden met een druppellader of acculader. Opladen vanuit een autoaccu gaat wel, maar tergend langzaam. Je moet de motor van de auto laten draaien om 14 volt te leveren en de accu van de motor laadt slecht op doordat je wat spanning kwijt raakt in de draden tussen motor en auto. Bovendien: starten tijdens dit opladen lukt niet, een startmotor vraagt honderden amperes, een aanstekerplug mag maar 10A hebben. De zekering knalt er dus vrijwel direct tussenuit.

Of zonnecellen gaan werken, weet ik niet. Er zijn zonnecellen met laadcircuit voor caravan's in de handel, maar dat is een dure grap. Bovendien, een zonnecel heeft licht nodig en veel motoren staan onder een zeiltje of in een garagebox.
 
Blijkbaar zit alles je tegen , geen licht , geen stroom , dievenstad utrecht , sleutel technisch moeilijk bereikbare accu.
Zolang de accu in orde is , 1 keer per week een rit maken .
 
Hoe werkt een mini-zonnelader? Want in de stalling is het donker.

Moet ik dan op een zonnige dag de motor naar buiten de stalling rijden? Kan die dan aangesloten worden op de stekker waar ik ook de druppellader op aansluit?

En hoe lang moet ik dan naast de motor blijven zitten, tot de motor weer kan starten?

Zonnepaneel moet ergens geplaatst zijn waar er voldoende licht opvalt. Ook bij een bewolke dag is er genoeg licht. Plaats het apneel of achter een raam. Op de buitenmuur of op het dak.
 
Is een Intruder wel aan te duwen? Krijg je hem wel door de compressie heen?

Tuurlijk wel ! :+

jana.jpg
 
Zonnepaneeltje geeft altijd wel een beetje stroom af, maar bij bewolkt weer ontzettend weinig. Heb je hele weken de tijd dan is dat geen echt probleem.

Ik heb eens geëxperimenteerd met een 10Watt-paneel van ongeveer 30x30cm; bij volle zon werkte een 10W lampje inderdaad op volle sterkte maar kwam er een flinke wolk tussen dan ging het echt helemaal uit.

Probeer nooit via een stekker-aansluiting te starten want de stekker en het autostopcontact zullen smelten.

Bijna iedereen denkt dat een auto of motor aanduwen in een lage versnelling moet maar dat is pure onzin (en doffe ellende); pak gerust 4e versnelling en wel bij aanslaan tijdig vrijknijpen.
 
Ik heb wel eens een goeie auto accu aangesloten via de druppellader aansluiting van een zx-9 MET alarm.
1x accu thuis bijgeladen en daarna weer aan de motor gehangen, na de winter paar keer starten en lopen.
Voordeel; je kan de auto-accu gemakkelijk loskoppelen en meenemen om op te laden en het alarm zorgt ervoor dat de accu beetje in beweging blijft.

zorg wel voor een goeie accu, niet één van de sloop ofzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan