GSX-R 750 SRAD 1999 Koeling probleem

rdehaas

Die hard MF'er
24 sep 2006
663
2
Amsterdam
Hi Motor Liefhebbers,

Wie-o-wie kan mij helpen met mijn SRAD koel-probleem. Heb een 99' SRAD, 38.000km met volledig akra (dus wellicht ook getuned maar dat weet ik niet zeker). Net terug van een reisje naar Frankrijk.

Wat mij opvalt is dat hij niet goed koelt bij stadsverkeer (veel stoppen, stilstaan en optrekken). Vanaf 101 graden slaat de fan netjes aan, koelvloeistof is in orde, maar toch loopt de temperatuur (met draaiende fan) langzaam op richting de 120 graden.

Bijna 120 graden gaf de display aan motor uitzetten, dat heb ik meteen gedaan, maar het contact aan gelaten zodat de fan doordraait. Daarna kon ik gewoon weer rijden.

Hoe langzamer ik rijd hoe warmer die wordt. 80km/h constant = +/- 98 graden. Boven 120km/h = 76 graden. Stadsverkeer tussen de 100 graden en 115 graden. Met te lang stoppen hoger. Dat is toch vreemd!? Voor de rest rijdt het ding perfect, loopt als een naaimachine, start altijd, zit veel kracht in.

Viavia hoorde ik iemand zeggen dat dit met te arm of te rijk staan kan zijn ivm die full akra, maar hoe los ik het op? Hoop dat iemand me verder kan helpen.
 
Laatst bewerkt:
Begin eens met (voorzichtig) voelen of alle delen van je systeem wel warm worden.
Dus alle slagen, radiator boven onder, links rechts. Dan weet je zeker of je wel een stroming hebt in je systeem.
 
13 jaar oud, de radiator al eens gekontroleerd op verstopping ? en dan bedoel ik niet het water gedeelte, maar het luchtgedeelte. als er geen lucht door kan, kan er niet gekoeld worden.

tijd om er eens alle insekten lijken van tussen te halen, lammeletjes recht plooien, ...

je hebt er geen idee van hoeveel koelcapaciteit je verliest aan dit soort "onnozelheden".
 
Je kunt de motor beter af laten stellen bij een complete vervanging uitlaat systeem naar een race systeem .(luchtfilter / dynojet etc /dynobank )
Maar in principe zou de motor meer in de hogere toeren arm gaan lopen .

Dat de motor te warm loopt kan te maken hebben met een slecht circulerend systeem.
Oude koelvloeistof waarbij de werking van koeling een stuk minder wordt .
Je radiator vol met vliegjes etc waardoor de koeling wordt belemmerd .
Het gewoon te warm is buiten 30 + graden en dan veel langzaam rijden etc .
Oude olie / filter .
Waterpomp die niet goed werkt .
 
Laatst bewerkt:
Het gewoon te warm is buiten 30 + graden en dan veel langzaam rijden etc .

zou geen reden mogen zijn, ventoilator moet dat aankunnen. maar zoals TS al zei loopt de temperatuur nog op als de ventilator draait. kan volgens mij niet anders als dat de koelingscapaciteit op 1 of andere manier sterk vermindert is, vandaar mijn tip om de radiator te kontroleren op luchtdoorlaatbaarheid.
 
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens beginnen met de slangen te voelen of ze warm worden en de boel eens grondig schoon te maken.

Keep you posted! Zijn er meerdere tips dan hoor ik dat graag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan