spanningregelaar wordt zo warm dat die rookt

dennis_put

MF'er
9 feb 2009
221
0
zwolle
Vanmiddag liet ik mijn motor stationair draaien ongeveer 5 min en begon er een beetje rook bij de spanningsregelaar weg te komen .ben daarna van assen gewoon nog naar huis gereden hij was daarna wel warm maar niet zo heet als op assen betekent dit dat de spanningsregelaar aan vervanging toe is
 
De regelaar zit normaal tegen het frame aan geschroefd, zodat het frame een deel van de hitte kan afvangen. Er zit daarvoor een vlak metalen plaatje op de regelaar.

Ik heb echter gemerkt dat dat metalen plaatje helemaal niet zo vlak is. Voor een goede koeling is het belangrijk dat het metalen plaatje zo veel mogelijk contact maakt met het frame. En dat gebeurt niet, bij mijn regelaars maakten alleen de hoekpunten contact met het frame.

Als je een nieuwe regelaar koopt, loont het de moeite om dat metalen plaatje eerst vlak te schuren voordat je de regelaar vast schroeft.

En controleer ook of dat plaatje op het subframe vlak is. Het zou krom getrokken kunnen zijn door het lassen (het is toch serieproductie, hé). Misschien kun je het plaatje dan een beetje vlakker tikken met een kunststof hamertje. Maar bij mij was het prima recht, dus niks aan gedaan.

Koelpasta heeft geen zin. Koelpasta is alleen bedoeld om de kleine groefjes van het schuren of frezen op te vullen. Koelpasta zelf zorgt niet voor koeling, en is zelfs een isolator (maar minder isolerend dan lucht). Daarom mag je nooit te veel koelpasta gebruiken. Koelpasta is geen oplossing voor een krom contactvlak, vlakschuren is de enige goede oplossing.
 
Als je al koelpasta gaat gebruiken, gebruik dan een flinterdunne laag. Waar je doorheen kunt kijken.
Dat hoor ik vaak, maar is voor motoren een fabeltje dat uit de processorkoeling is overgekomen.

Omdat het montageoppervlak bij een frame veel minder gelijk is dan een processor - koeler contact moet je bij frames meer pasta gebruiken. Hier is die vlakking minder, en zijn de luchtplekken, de plekken met slecht contact, groter. Die plekken moet je gewoon vol hebben met koelpasta, want lucht geleidt voor geen zak.

Hoeveel je moet gebruiken hangt dus af van de ruwheid van beide oppervlakken. Grof oppervlak? -> vlakken of meer pasta gebruiken, of combinatie van. Niet doorheen kijken is leuk als er minimale oneffenheden zijn, maar op motorfietsframe - SR oppervlak is het toch wel iets grover dan tussen processor en koelblok.
 
Ik ga hier toch even wat commentaar op geven. Het verhaal is in grote lijnen wel juist maar op een paar kritische punten kan een verbetering of toelichting gegeven worden.

Een regelaar werkt met het principe van 'affakkelen'. Een term uit de olie-industrie, waar bij het pompen van olie alle gas en overbodige andere troep verbrand wordt.
Klopt helemaal
Een regelaar zal het teveel aan voltage spanning affakkelen, dwz. naar de aarde terugsturen, en het nodige deel naar de accu sturen om die op te laden. Het teveel aan voltage spanning dat naar de aarde terug gestuurd wordt levert een stroom op. Die stroom mag niet te hoog zijn, anders heb je een kortsluiting. Die stroom wordt dus begrensd (zeg maar, met een weerstand, hoewel het meestal op andere manieren gebeurt). Die weerstand zet een groot deel van de stroom om in warmte. Vandaar dat je regelaar bij normaal gebruik heet wordt, en hij gekoeld moet worden (door het frame en door de rijwind).
De enige weerstand in het affakelcircuit is de weerstand van de generatorwikkeling en die wordt daardoor warm. De spanningsregelaar wordt warm door het vermogensverlies over de thyristoren die de stroom naar massa sturen. Een rekenvoorbeeld: spanningsval over de thyristor 2,5 V, af te fakkelen stroom 20 A, dan is het vermogen over 1 thyristor 2,5 x 20 = 50 W, en dat maal 3 = 150 W en dat wordt aardig heet.
Meestal gaat dat lang goed, maar electronica kan toch niet zo heel goed tegen langdurige hitte. Dus op een dag gaat er iets kapot.

Er is dan een grote kans op een kortsluiting, en dan wordt de stroom en hitte zo hoog dat het één en ander gaat verbranden.

Dus... Het probleem is er, het feit dat er iets rookt betekent dat er iets aan het verbranden is. Dat betekent ook dat er een te hoge stroom loopt, en dat waarschijnlijk de regelaar of een te hoog voltage aan de accu zal doorgeven, of te veel stroom trekt van de generator.
Generator levert altijd de maximale stroom en wel de som van de verbruikers + de afgefakkelde stroom.
Het resultaat is dat of je accu er aan gaat, of dat de stekker van de regelaar gaat verbranden, of dat zelfs je generator kan doorbranden.

Vervangen dus.
Overbodige tekst, zie mijn vorige commentaar.
Terwijl je wacht tot je nieuwe regelaar binnen is, kun je nog wel met je motor rijden. Maar dan moet je de regelaar lostrekken. Het nadeel is dat je accu niet meer opgeladen wordt. Maar als je accu nog goed is, kun je die tijdelijk elke nacht onder de lader zetten en gewoon met je motor rijden. Mijn ervaring is dat je zo'n 3 dagen 50 km per dag kunt rijden op een volle accu die niet bijgeladen wordt.
Dit is een noodoplossing.
 
Ik ga hier toch even wat commentaar op geven. Het verhaal is in grote lijnen wel juist maar op een paar kritische punten kan een verbetering of toelichting gegeven worden.Klopt helemaalDe enige weerstand in het affakelcircuit is de weerstand van de generatorwikkeling en die wordt daardoor warm. De spanningsregelaar wordt warm door het vermogensverlies over de thyristoren die de stroom naar massa sturen. Een rekenvoorbeeld: spanningsval over de thyristor 2,5 V, af te fakkelen stroom 20 A, dan is het vermogen over 1 thyristor 2,5 x 20 = 50 W, en dat maal 3 = 150 W en dat wordt aardig heet.Generator levert altijd de maximale stroom en wel de som van de verbruikers + de afgefakkelde stroom.Overbodige tekst, zie mijn vorige commentaar.Dit is een noodoplossing.
:^
De weerstand van een thyristor is erg klein en zal nauwelijks warm worden wanneer deze in geleiding is.
De snelheid waarmee de thyristor schakeld is van belang voor de warmte.
De flank tijdens inschakelen loopt nooit recht omhoog maar een beetje schuin.
Tijdens deze flank word er wel veel warmte ontwikkeld.
Hoe steiler de flank des te koeler blijft de thyristor.
 
@TS, kan goed een gesmolten stekker zijn heb ik momenteel helaas ook :N Bij een Blade kunnen dat bij mijn weten twee stekker verbindingen zijn (direct op de SR en een deling in je kabelboom ter hoogte van de accu). Als je het bestuurderszadel losschroefd zie je ze beiden zitten (en kan je ze controleren).

De regelaar zit normaal tegen het frame aan geschroefd, zodat het frame een deel van de hitte kan afvangen. Er zit daarvoor een vlak metalen plaatje op de regelaar.

Ik twijfel er met de Blade altijd aan of het frame de hitte van de SR af vangt of dat de SR juist opgewarmt word door het frame :P Die frames (en ook het subframe) worden toch behoorlijk warm.
Als de regelaar het bij mij nu begeven heeft schroef ik denk ik een aluminium blok met koelvinnen achter op de regelaar en dan stel ik hem bewust met een paar moeren van het frame af.
 
@TS, kan goed een gesmolten stekker zijn heb ik momenteel helaas ook :N Bij een Blade kunnen dat bij mijn weten twee stekker verbindingen zijn (direct op de SR en een deling in je kabelboom ter hoogte van de accu). Als je het bestuurderszadel losschroefd zie je ze beiden zitten (en kan je ze controleren).Ik twijfel er met de Blade altijd aan of het frame de hitte van de SR af vangt of dat de SR juist opgewarmt word door het frame :P Die frames (en ook het subframe) worden toch behoorlijk warm.
Als de regelaar het bij mij nu begeven heeft schroef ik denk ik een aluminium blok met koelvinnen achter op de regelaar en dan stel ik hem bewust met een paar moeren van het frame af.
Gewoon een nieuw model regelaar met koelvinnen netjes tegen het subframe aan monteren, niks aan de hand.
 
Er hoort ook wel enige stroomafname te zijn want overschot aan spanning voert de regulator af en daardoor wordt die ook heetgebakerd.

Dit was wat je bedoelde v.d.v.? Ik kon het niet beter uitleggen.

Mijn ervaring is dat je zo'n 3 dagen 50 km per dag kunt rijden op een volle accu die niet bijgeladen wordt.

Maak daar maar fors minder van en bij koude helemaal. Het is trouwens verboden om op de snelweg te gaan rijden wanneer je weet dat er problemen kunnen zijn. De motor gaat steeds slechter lopen.
 
Oh, dacht je dat... Matje kloppen op maandag mag in Groningen anders al jaren weer.

Het is echt zo makkelijk niet om nog even door te rijden zonder lading. Er zijn honderden die je zien rijden met veel gas, lang koppelend en niet stoppende waar dat eigenlijk zou moeten.
 
Oh, dacht je dat... Matje kloppen op maandag mag in Groningen anders al jaren weer.

Het is echt zo makkelijk niet om nog even door te rijden zonder lading. Er zijn honderden die je zien rijden met veel gas, lang koppelend en niet stoppende waar dat eigenlijk zou moeten.
Vind je het erg als ik zeg dat ik na vijf keer lezen nog steeds niet weet waar je het over hebt of wat je bedoelt :?
 
Op de snelweg hoef ik in de regel niet te stoppen of lang te koppelen hoor, zeker hier in de achterhoek niet :+ In het westen misschien wel waar ze ophaalbruggen midden op de autobahn hebben :P
Waarom zou je niet mogen stoppen en veel moeten koppelen als je rijd vonder dat de accu bijgeladen word :?
 
Weet je wat een regelaar ook fijn vind ( en je medewegebruikers trouwens ook ) gewoon altijd dimlicht gebruiken. Hoeft je regelaar minder af te fakkelen, en zien je medeweggebruikers je heel misschien wel net iets eerder.
 
Door rijden met een rokende sr?
Dat kan een dure worden.
als dat ding sluiting maakt, dan kan het ook de cdi kosten.

Het blijft een Honda foutje.
Ik snap niet waarom ze de sr achter het tupperware hebben verstopt.
Volgens mij functioneren de koelribben het beste, in de rijwind.

Zo als eerder gezeg: Bestel er gelijk twee . Controlleer de conectoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan