Mongoliëspan - tweede leven !

Heb gisteren mijn plaat al gekregen, was niet MUT maar MJT, had de J voor een U gezien...
Dus het hele mutsenverjaal kan de trash in :P
Plaat staat er reeds op, goed stevig. Nu nog zien dat de suup ook rijdt !

De Suup kan vast wel een weekeinde wachten. Rijden met die MJT!!! *O* De straatstenen mogen in het rond vliegen. :)
 
Laatst bewerkt:
De straatstenen blijven voorlopig nog even liggen. Weer een bestellingske bij Kedo moeten doen.
Loopt niet fijn en het toerental klimt naarmate hij langer draait tot boven de 3000 toeren. Ook met de synchroonslangetjes kon je zien dat na een tijdje de ene slang veel meer druk kreeg (of is het juist onderdruk?)...
Er bleek met een deotest toch valse lucht binnen te komen langs de carbrubbers die tegen het blok aanliggen.
Die er maar eens uitgehaald en ja, als je die wat dichtknijpt zie je overal barsten in het rubber. Stom dat ik dat niet eerder heb gezien |(
 
Ik heb vandaag Janenjoep nog gesproken.
De rubbers tussen filter en carbs waren vervangen, maar de rubbers tussen carbs en kop nog niet.
Ze zijn dus misschien al net zo oud als de Suup zelf.
Volgens vriend A. worden die dingen met de jaren ofwel keihard, ofwel poreus.
Dat klopt dus wel met onze ervaring.
 
JAAAAAAA , en vandaag was het dan van dat , het homologatie papiertje is binnen ............

Klickstart , had jij bij je homologatie papier een stikkertje dat op het rode formulier moet komen , vroeger was dat daar bij maar nu niet meer , hoe zit het bij u ?
 
EEEEEEiiiiiindelijk... ;)
Nee geen stickertje. Mijn verzekeraar heeft van dat papier een pvg nummer overgeschreven op het roze formulier.
Met de heleboel nu maar naar DIV. Let op dat je een dag uitkiest dat de douane daar is. Hier in Alken zijn ze er niet elke dag. Beter zelf naar DIV gaan, via de post duurt het te lang.
 
EEEEEEiiiiiindelijk... ;)
Nee geen stickertje. Mijn verzekeraar heeft van dat papier een pvg nummer overgeschreven op het roze formulier.
Met de heleboel nu maar naar DIV. Let op dat je een dag uitkiest dat de douane daar is. Hier in Alken zijn ze er niet elke dag. Beter zelf naar DIV gaan, via de post duurt het te lang.

douane ??????
 
Ja, mijn roze inschrijvingsforumulier werd doorgegeven aan een andere ambtenaar van de douane en die handelde alles uiteindelijk af, duurde langer dan bij de meeste andere mensen.
Weet ook niet waarom die daar nu ook nog eens bij moest komen. Ik was al bij de douane geweest, is het eerste wat je normaal doet bij aankoop van een motor uit het buitenland, want dat heb je nodig voor de homologatieprocedure.
Volgens mijn verzekeraar zou het via de Post wekenlang duren, als je zelf gaat en er is iemand van de douane aanwezig, dan handelen ze alles direct af. Alleen de plaat meegeven, zoals vroeger, ontbreekt er nu aan.
 
Nog maar eens een updatetje plaatsen, anders denken jullie straks nog dat ik het span heb verkocht :P
De laatste weken veel met sleutelen bezig geweest om het beest goed te doen lopen.
Begin deze week eens een kort proefritje gemaakt en het leek redelijk goed te gaan.
Woensdag is Jan hier na zijn werk nog komen helpen met de kuipdelen (ontworpen door minijapannertjes met piepkleine vingertjes) en het einde van de sleutelmiserie leek in zicht en een nieuw zijspanavontuur wenkte uitnodigend *D
Bedankt Jan en Doudou voor de hulp en de gezelligheid !

full


Vandaag kwam ik dan toe aan een wat langere rit (80km landelijk en stadsverkeer) en na een minuutje of 10 begon de miserie weer: hoog oplopen in toeren. Dat nadat ik wekenlang de carbs binnenstebuitengekeerd heb en vele vervangstukken heb gemonteerd. Ik ga het hele verhaal hier niet neerzetten, geïnteresseerden kunnen via mijn profiel wel vinden wat het allemaal was.
Ik dacht dus dat het opgelost was, maar niet dus.
Alweer de heleboel opengooien en de fout zoeken/herstellen.
En ik moet buiten sleutelen, het span is te breed om in de schuur te zetten en het wordt kouder...

Dus binnen een paar weken of zo :W
 
Laatst bewerkt:
Nog maar eens een updatetje plaatsen, anders denken jullie straks nog dat ik het span heb verkocht :P
De laatste weken veel met sleutelen bezig geweest om het beest goed te doen lopen.
Begin deze week eens een kort proefritje gemaakt en het leek redelijk goed te gaan.
Woensdag is Jan hier na zijn werk nog komen helpen met de kuipdelen (ontworpen door minijapannertjes met piepkleine vingertjes) en het einde van de sleutelmiserie leek in zicht en een nieuw zijspanavontuur wenkte uitnodigend *D
Bedankt Jan en Doudou voor de hulp en de gezelligheid !

[afbeelding]

Vandaag kwam ik dan toe aan een wat langere rit (80km landelijk en stadsverkeer) en na een minuutje of 10 begon de miserie weer: hoog oplopen in toeren. Dat nadat ik wekenlang de carbs binnenstebuitengekeerd heb en vele vervangstukken heb gemonteerd. Ik ga het hele verhaal hier niet neerzetten, geïnteresseerden kunnen via mijn profiel wel vinden wat het allemaal was.
Ik dacht dus dat het opgelost was, maar niet dus.
Alweer de heleboel opengooien en de fout zoeken/herstellen.
En ik moet buiten sleutelen, het span is te breed om in de schuur te zetten en het wordt kouder...

Dus binnen een paar weken of zo :W

Geen idee of het uitvoerbaar is, maar zou je niet bij een andere liefhebber een setje carburateurs kunnen lenen om te proberen of daar het probleem in zit. Als je dat deel kan uit sluiten heb je de grootste stap gemaakt, volgens mij.
 
Geen idee of het uitvoerbaar is, maar zou je niet bij een andere liefhebber een setje carburateurs kunnen lenen om te proberen of daar het probleem in zit. Als je dat deel kan uit sluiten heb je de grootste stap gemaakt, volgens mij.

Da's wellicht een idee.... Ik weet toevallig dat Ad Donkers (http://www.lbszijspantechniek.nl/home/) een set heeft liggen; is voor jou niet naast de deur, 150 km enkele reis, maar anders is er wellicht iemand dichterbij?
 
Hey Janneman :W
Is inderdaad wat ver, ik kan er niet met mijn eigen motor heen dus moet dan ook weer teruggebracht worden... Dan ga ik liever een keer naar Slijptol om al het "overbodige" eraf te halen ;)

Ik ga de carbs er weer uithalen en het binnenwerk van de choke nog eens goed nakijken.
Misschien heb ik iets niet goed gemonteerd of zo. Zogoed als alles in die carbs is nieuw en zit goed vast, dus valse lucht door één van de inlaatrubbers kan niet.
Of er moet bij de laatste montage weer ergens iets opnieuw gescheurd zijn.
 
Lekkage kun je opsporen door remmenreiniger langs de diverse aansluitingen te spuiten ( niet bij gloeiend hete motor ), daar waar het lekt wordt de remmenreiniger aangezogen en gaat de motor -nog- hoger in toeren lopen.
 
Dat hebben we allemaal al tig keer gedaan NitroMax, maar één keer hebben we er reactie op gezien, heel in het begin, heb toen rubbers vervangen. Maar ik probeer het straks nog wel even als al het kuipgedoe er weer af is.
Ik ga er nu maar aan beginnen :Z
 
potverdorie, daar word je ook niet echt vrolijk van. ;(

ik hoop dat het uiteindelijk toch gaat lukken,
:]
 
Dat hebben we allemaal al tig keer gedaan NitroMax, maar één keer hebben we er reactie op gezien, heel in het begin, heb toen rubbers vervangen. Maar ik probeer het straks nog wel even als al het kuipgedoe er weer af is.
Ik ga er nu maar aan beginnen :Z

Dat is ook de reden dat ik denk dat het misschien wel ergens anders door veroorzaakt wordt. Ook omdat je de carburateurs zo ongeveer geheel gereviseerd hebt. Er van uit gaande dat dat allemaal goed gedaan is, dacht ik dat het probleem dan misschien wel ergens anders door veroorzaakt zou kunnen worden. Het tijdelijk vervangen van de carburateurs door een gegarandeerd goede set kan dat aantonen.

Het blijft toch een kwestie van mogelijke oorzaken proberen uit te sluiten.
 
We gaan dadelijk ergens een nieuwe chokekabel kopen, want we hebben nu gezien dat die soms wel en soms niet werkt. Grote verdachte dus. Als het dat ook niet is, ja dan is het hoofdstuk carbs wel aan zijn einde.
 

Ja, dat kan. Versleten dieselmotor kunnen helemaal op hol slaan op oliedampen uit het carter. Tot ze uit elkaar spatten! Maar bij jouw motor kan dat ook. Maar bij deze een vraag; heb je gasschuif carburateurs, of constant vucuüm (CV)? Bij mijn BMW R100RS heb ik CV. En die kunnen wanneer ik bij verkeerslichten in hoge toeren moet stoppen ook mijn motor in de toeren jagen door het vacuüm water nog is. Mijn foefje; In de 2e zetten, heel zachtjes de koppeling laten opkomen opdat de toeren zakken, en klaar. geen gedoe meer met te hoge toeren. Probeer het eens, en laat het ons weten hoe het gaat.
 
Nu, het lijkt erop dat de chokekabel de schuldige is.
Deze klemde enorm, en de motor wou altijd al starten zonder de choke te gebruiken....
Er is nu een nieuwe kabel, die gaat erop komen, dan eens zien of de choke goed weer eraf gaat als de kabel wordt terug geduwd.
Verder moet in ieder geval de carburatie nu wel goed zijn! Daar is alles al aan gedaan wat nodig zou kunnen zijn.
Groeten,
Doudou
 
Bosso, het zijn gasschuif carburators. Wat me wel iedere keer opvalt als ik de boel open heb, dat ze vies zijn, ook de nieuwe gasschuiven zijn nu weer vettig. Toch olie???
Het niet zakken van toerental is niet wanneer ik plots moet stoppen, gewoon altijd bij vertragen. Hij kwam niet meer onder de 3000 toeren, maar als ik de koppeling wat liet opkomen zakte het toerental wel flink naar beneden. Raar dus.
Wat is een vacuümgestuurde ontstekingsvervroeger Motorspycho???

Andere chokekabel zit er nu op (geen nieuwe, maar van motorsloop Guido Broux).
Ik wacht nog op een pas bestelde nieuwe batterij, dan kan ik opnieuw alles opbouwen en testen.
Er moet ook nog een achterrem op komen, spullen zijn inmiddels ook gekocht, want zonder achterrem is dat geklooi met slecht lopen in het stadsverkeer echt nog moeilijker.
Mensen kunnen gemakkelijk zeggen: ik kan zonder achterrem, ik gebruik dat nooit, tot je ze nodig hebt...
Helaas had Guido geen verstelbare voorremhendel.
 
Laatst bewerkt:
Vacuüm vervroeger heb ik op een motorfiets nog nooit gezien. Maar het zou inderdaad de vervroeger kunnen zijn die blijft hangen. Als de gewichtjes naar buiten blijven staan wil het toerental ook niet zakken. Maar heeft een TDM wel een mechanische vervroeger?
Anders denk ik aan valse lucht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan