Hoog olieverbruik, GSX600F 1998

crazy987

MF veteraan
7 mei 2012
2.141
3
regio moerdijk
Valt me op dat de afgelopen tijd mijn GSX600F wel erg veel olie verbruikt, sinds de laatste beurt heb ik em al 2 keer bij moeten vullen.
Op onderhoud wordt niks gespaard, want het is mijn woon-werk fiets dus moet op en top in orde zijn, helaas is 's avonds sleutelen voorbij want snel donker dus gaat weekend worden.

Maar nu, wat kan het zijn.....
Ik zie in ieder geval van wat ik van het blok kan zien geen lekkage, maar de kuip hangt er grotendeels voor.
Een andere optie zou zijn dat de oliekoeler ergens lekt, maar daar heb ik nog niks van gemerkt.
's ochtend nog geen enkele keer er olie onder zien liggen in ieder geval.

Bij de laatste beurt is in ieder geval gedaan:
- Nieuwe oliefilter
- Nieuwe olie natuurlijk
- Kleppen gesteld
- Nieuwe koppakking icm een vloeibare pakking voor superdichting :P

Dit was op 51.000km en nu staat hij op bijna 59.000, erg vlot dus.
in deze tijd is het nu dus de 2e keer dat ik hem heb bij moeten vullen, in mijn opzicht, vrij snel. Maar dat kan ook aan mij liggen :+

Dus..... waar nog meer op te letten als ik em van t weekend weer ga strippen van zijn kuip voor inspectie.
 
Twee keer bijgevuld in 8000 km. Als dat 2 keer een halve liter was, is het olieverbruik 1 liter op 8000 km
Als het 2 keer een kwart liter was, is het olieverbruik 1 liter op 16000km.
Zeer weinig voor zo'n oud beestje van 15 jaar oud, waarvan de teller waarschijnlijk al 3 keer is teruggedraaid. :P
 
Twee keer bijgevuld in 8000 km. Als dat 2 keer een halve liter was, is het olieverbruik 1 liter op 8000 km
Als het 2 keer een kwart liter was, is het olieverbruik 1 liter op 16000km.
Zeer weinig voor zo'n oud beestje van 15 jaar oud, waarvan de teller waarschijnlijk al 3 keer is teruggedraaid. :P

1e keer is er +/- 1.5 liter ingegaan, en nu heb ik er niet eens precies op gelet, maar meer als 1.5 liter was het wel.

Hoe het met de teller zit, geen idee, weet wel dat die in de tijd dat ik hem in bezit heb heel wat meer kilometers per jaar maakt :P
 
Laatst bewerkt:
Als de olie op het min niveau staat is er echt niets speciaals aan de hand. Bijvullen met 1/4 tot 1/2 liter moet voldoende zijn. Als je er teveel in doet (zoals bijvoorbeeld 1,5 liter als het niveau op "min" staat) dan moet die overtollige olie er uit.

Volgens mij gooien de meeste motoren de olie die teveel is eruit via de carterontluchting die uitkomt in je airbox. In dat geval is de olie verbrand met de benzine (en kreeg je een tijdje blauwe rook uit je uitlaat). Kijk maar eens of je airbox nog schoon is van binnen. Zo niet, dan zou ik die ook eens goed schoonmaken, het is immers geen tweetakt...
 
Ik zou de focus leggen op het goed peilen van de olie
_O-

Koelelement. :?

Billiet_Koelelement_set_N3046.jpg
 
Lijken mij niet zulke hele gekke waarden voor een lucht/olie gekoeld blok. De GSXR750 uit 1988 die we hier hebben staan verbruikt meer. ( 1liter / 4000km).

Heb meer Suzuki oliekoelers gehad en deze hadden eigenlijk allemaal verbruik soms wat meer soms wat minder. (Ligt ook aan je rijstijl)

Is er na de servicebeurt soms een ander type olie gebruikt waardoor het verbruik is toegenomen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan