aanschaffen compressor

jordib

Die hard MF'er
3 okt 2012
661
0
Hoorn
Hallo,

Al een aantal dagen in mijn hoofd om een compressor aan te schaffen. Heel vaak zal ik hem verwacht ik niet gebruiken maar wat ik er mee wil doen is:

- autobanden/motorbanden vullen
- stof vrij spuiten van spullen etc
- nieten

naja en je koopt af en toe wat spulletjes om de compressor vaker te gebruiken.

Nu zit ik op internet rond te snuffelen maar je heb zoveel merken, soorten en mogelijkheden dat ik een beetje de kluts kwijt raak tussen alle compressoren.

Zelf zit ik te denken rond een prijsje van €100-€150

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven.

groetjes Jordi
 
leuk hobby spul maar de beschrijvingen zijn wat aan de positieve kant. spuiten en slagmoersleutels kun je rustig uit je hoofd zetten met dit soort beperkte capaciteit. en een band bijblazen zal prima lukken maar een lege band oppompen gaat tijd kosten. en als je niet al te lang hoeft te blazen lukt dat ook prima. maar iets als met een pneumatische remmenontluchter je remmen ontluchten dan zal je vaak moeten stoppen en wachten tot de compressor weer bij is.
 
Je kunt zo idd de grens oprekken tot 3600 watt maar je zit dan helemaal aan het randje en het is een recept voor narigheid.
Al bij 2,2 KW sneuvelen er jaarlijks heel wat compressoren door te lange en/of te dunne verlengsnoeren en fabrikanten weten dat en dus word zwaarder gewoon niet geproduceerd.
Het is een theoretische mogelijkheid die praktisch gezien niet haalbaar is vanwege diverse redenen.

die 3.6 kilowatt is dus alleen voor waterkokers, kacheltjes en dergelijke haalbaar :P

Zou zelf altijd adviseren om bij een budget tot 200 euro naar een 2e hands exemplaar te zoeken. als je krachtstroom kunt aanleggen (zijn aparte topics voor) is dat een groot voordeel want die vind je eigenlijk alleen in goede kwaliteit, en vaak zelfs goedkoper dan vergelijkbare netstroom compressortjes.

Heb zelf nog een aantal op te knappen compressors staan, voormalig tandarts spul dus al op de compressor zelf voorzien van filters/ luchtdrogers etc
 
Dan zul je een aparte groep moeten aanleggen met een aparte automaat en dat is zelden of nooit het geval, het handige van zo'n hobby compressor is dat je hem op pakt en ook ergens anders kunt gebruiken.
Compressor fabrikanten weten dat dus worden er geen 230 volt mono-fase compressoren zwaarder dan 2,2 KW gemaakt, ik heb er iig nog nooit een gezien en ik doe dit werk nu 30 jaar.

Ook voor de e-motor is er een probleem, die is altijd van het type met loop condensator en ook daarmee houd het met 2,2 KW op, er zijn luxere varianten met een separate start en loop condensator en een schakelkastje regelt dan het gebruik van de 2 condensatoren en die zijn er idd tot 3 KW maar dergelijke motoren zijn zeldzaam en duur.
Praktisch gezien leiden zulke motoren tot niets dan narigheid, bij een vorige werkgever hadden we 3 KW hogedruk reinigers in het programma tot duidelijk werd dat van iedere 10 verkochte er 8 terug kwamen met een uitgebrande e-motor.
Je kunt zo idd de grens oprekken tot 3600 watt maar je zit dan helemaal aan het randje en het is een recept voor narigheid.
Al bij 2,2 KW sneuvelen er jaarlijks heel wat compressoren door te lange en/of te dunne verlengsnoeren en fabrikanten weten dat en dus word zwaarder gewoon niet geproduceerd.
Het is een theoretische mogelijkheid die praktisch gezien niet haalbaar is vanwege diverse redenen.

Met de 14,5A motor op mijn schuurmachine heb ik nog nooit problemen gehad, behalve dat ik af en toe er een zekering uit blaas. Verlengsnoeren zijn 2.5mm2 dik en nooit langer dan 10 meter. De machine zoals ik gebruik, staat zelden met een kapotte motor bij de reparateur, het gaat meestal om storingen in het loopwerk van de machines door slecht onderhoud. Dus het kan wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan