stuur scheef?

chimaera020

Die hard MF'er
2 jun 2013
630
1
Amsterdam
Hai

gisteren heb ik een VFR750F 1992 gekocht. Bij de testrit vond ik al dat het stuur scheef stond, maar mijn buddy die meer verstand heeft van motoren deed ook een testrit en zei dat niets hem opviel.

Nu ben ik heel erg visueel ingesteld en als iets scheef zit dan valt me dat continu op. Ook voelde het als dat mijn linkerhand verder van mijn afstond dan mijn rechterhand.

Bij stilstaan zie je het niet zo, echt minimaal, maar als je rijdt zie je het heel erg.
Ik kon er geen foto van maken tijdens het rijden dus ik heb ik even provisorisch een foto van een willekeurige dashboard/stuur gepakt en ff snel geknipt en plakt om te laten zien hoe het stuur eruit ziet als ik rijd.

Hopelijk kan iemand iets zinnigs zeggen.

ps. De voorband is ook wat scheef versleten.

zo zou een stuur er normaal uit moeten zien, recht (zie de verhouding van stuur en dashboard)

Schermafbeelding2013-09-24om145944.png


en zo staat ie bij mij als ik rijd.


Schermafbeelding2013-09-24om150219.png



Bij Reivilo zeiden ze dat ik moest beginnen met een andere voorband, maar ik betwijfel dat dit het probleem oplost. Iemand?
 
Hij moet nog wennen aan de VFR saamhorigheid Bert ;)
Ik kon nadat ik de straat uit was zonder problemen of correcties de handen van het stuur halen dus ik ben niet bang dat er iets anders was dan alleen een foute montage.
Tijdens het stellen bleek ook dat de poten wat doorgestoken waren want de clip-ons zaten niet tegen de aanslagveer, dit heb ik ook weer teruggezet naar standaard.
Eerst moet alles maar op rode komen en wat ervaring en dan kan 020 zich wel eens gaan verdiepen in de eigenschappen van doorgestoken voorpoten en/of verhoogde achterkant, dat is nu teveel info 8-)
 
@Carloss:
Die 2 dingen hebben niets met elkaar te maken maar ze moeten allebei binnen de tolerantie vallen.
Grootste verschil is dat er voor kleppen een schema is en er voor de carbs vanuit wordt gegaan dat als je daar niets aan het gedaan dat het wel goed staat.
Misschien dat het komt omdat er bij verlopen klepspeling schade kan ontstaan en bij verlopen carbs de boel alleen niet lekker meer loopt en je dan zelf wel kan verzinnen dat er wat fout zit.
Klepspeling verloopt bij een VFR zelden (bij mij was na 75k 1 klep minimaal buiten de tolerantie en nooit eerder gesteld) dus ook al hadden ze met elkaar te maken dan kan je er wel vanuit gaan dat de kleppen wel goed staat.
Er wordt ook vaak beweerd dat je een injectie niet hoeft te synchroniseren maar dat moet wel degelijk als je een goed lopende fiets wil hebben.
Ik zeg wel altijd dat je bij elk probleem de basis goed moet hebben en dat betekend dat er verse bougies in moeten en een schoon luchtfilter.
Bougies moeten elke 12k (42k voor Iridium bougies zoas bij de VTEC) vervangen worden en bij problemen zou ik vanaf 8k (24k Iridium) al nieuwe bougies monteren en voor het luchtfilter staat dacht ik ook 12k voorgeschreven maar die is visueel vrij goed in te schatten (ik heb K&N dus dan is het gewoon schoonmaken).
Bougies en luchtfilter verslechteren langzaam dus merk je niet echt wat maar wanneer je die vernieuwd merk je wel heel goed hoe belangrijk dat is.
Ik heb gemerkt sinds ik op fora zit dat bougies zwaar onderschat worden en sommigen denken dat als hij vonkt dat hij goed is... echt niet.
 
020
carbs synchroon stellen heeft volgens mij alleen zin als de klepspeling , goed is.


:W


Gelukkig verloopt de klepspeling van een rc36 zelden, dus staat die meestal wel goed. Ik heb er inmiddels genoeg gemeten, waarbij het zonde van de tijd was achteraf, om de boel open te halen. Dus synchronisatie uitvoeren wil nog wel eens een rommelige loop oplossen.
 
De onregelmatigheid die je merkte bij mijn fiets, vooral bij de lage snelheden, hebben nieuwe bougies en een schoon luchtfilter daar positief effect op?
Ik heb jouw motor niet gezien, maar na aankoop van elke 2e hands motor moet je die dingen vernieuwen, alsmede remblokjes, remvloeistof, olie, oliefilter, banden en kettingset.
Tenzij dit aantoonbaar (dmv rekeningen) kort geleden gebeurd is natuurlijk.
 
Dat is ook weer wat overdreven, op de bougies na zijn al die zaken redelijk goed te controleren op de staat ervan.
Bougies zijn niet na te gaan en worden vaak overgeslagen bij de beurt en die zijn ook niet zo gek duur, dat geldt ook voor een luchtfilter dus als je die openmaakt ter controle kan je vaak net zo goed een nieuwe erin doen, wel eerst nakijken want een relatief schoon filter vervangen is natuurlijk ook zonde.
@020:
Zoals ik al schreef is het vervangen van de bougies en een schoon (dus eventueel nieuw) luchtfilter een must.
Ik weet bijna zeker dat hij al een stuk beter zal lopen met deze 2 items, syncen maakt het op dat gebied af maar is zinloos zonder de juiste basis.
 
Ik heb nog motoport bonnen gekregen voor mijn verjaardag, die zal ik dan vandaag eens gebruiken.

Is er een specifiek merk luchtfilter die ik beter kan kiezen of gewoon random vragen bij Motoport om de luchtfilter voor een VFR750F 92?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan