Hoofdzekering '94 kawasaki zx9r klapt er telkens uit.

Gertjan80

Rookie
21 mrt 2013
16
0
Loppersum
Tijdens een ritje viel ineens mijn motor uit, het betreft een zx9r uit 1994. Na de motor naar huis te hebben geduwd (was nog in mijn woonplaats, 500 m duwen viel tegen overigens ) bleek dat de hoofdzekering (30a, op startrelais) gesprongen was.
Een nieuwe geplaatst en deze sprong meteen toen ik de motor starte. Vervolgens de stekker vd startrelais losgehaald en hier zat corrosie op. Deze geschuurt, nieuwe zekering en de motor wilde starten. Echter bij gas geven klapte deze dr weer uit...
Klinkt iemand dit bekend in de oren? Is dit een defecte SR die op de dynamo zit? Daarbij meet ik 16V op de accu als de motor NIET loopt. Wie heeft er een idee?
 
16 volt is veels te hoog.
Ik denk dat je spanningsregelaar kapot is waardoor de accuspanning nou ook veel te hoog is en die ook de accu vervangen moet worden.
Trek de stekker van de regelaar eens los en kijk dan of de zekering heel blijft.
Als dat het geval is is de regelaar defect.
 
Denk idd ook dat de SR het begeven heeft en dat de accu ook een flinke opdoffer heeft gehad . Zoals gezegd steker los trekken van de SR en een nieuwe zekering plaatsen .
Start je motor als dat mogelijk is .
 
Nu had ik twijfels over de meter en die zijn gegrond: geeft ook 16v bij mijn auto aan.
Ga dr van uit dat de accu goed is maar dat het idd de SR is. Nu zit de SR ingebouwd op
de dynamo, heb dus geen SR in de vorm van een blok met koelribben.
Kan ik overigens een defect startrelais uit sluiten?
 
Nu had ik twijfels over de meter en die zijn gegrond: geeft ook 16v bij mijn auto aan.
Ga dr van uit dat de accu goed is maar dat het idd de SR is. Nu zit de SR ingebouwd op
de dynamo, heb dus geen SR in de vorm van een blok met koelribben.
Kan ik overigens een defect startrelais uit sluiten?
Je weet nu niks, behalve dat je ergens sluiting hebt.
 
Ik zou wel eerst een handjevol reserve zekeringen regelen, en vervolgens startsysteem en laadsysteem als eerste controleren.
Hoewel, misschien nog eerder het zekeringkastje met de zekeringen voor alle andere onderdelen.

Als lamp niet goed is, gaat in principe die zekering als eerste. Dito voor ontsteking. Etc.

Ergens zit een sluiting. Kwestie van alles loskoppelen en stap voor stap uitvogelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze heb ik al getest daar ik dacht dat kortsluiting in de verlichting, etc. Nadat ik de contactpunten vd startrelais had geschuurt starte de motor ook weer. Echter bij gasgeven klapte die dr vervolgens uit. Ik heb dan ook een sterk vermoeden dat het de SR is daar bij teveel toeren de zekering er uit klapt.
 
Deze heb ik al getest daar ik dacht dat kortsluiting in de verlichting, etc. Nadat ik de contactpunten vd startrelais had geschuurt starte de motor ook weer. Echter bij gasgeven klapte die dr vervolgens uit. Ik heb dan ook een sterk vermoeden dat het de SR is daar bij teveel toeren de zekering er uit klapt.
Logisch gedacht.
Je kunt alle niet nodige zekeringen er ook even uithalen, bij het controleren.

Als je de dynamo/sr loskoppelt van het electrische systeem, loopt de motor dan verder wel ok?
 
Ik zou wel eerst een handjevol reserve zekeringen regelen, en vervolgens startsysteem en laadsysteem als eerste controleren.
Hoewel, misschien nog eerder het zekeringkastje met de zekeringen voor alle andere onderdelen.

Als lamp niet goed is, gaat in principe die zekering als eerste. Dito voor ontsteking. Etc.

Ergens zit een sluiting. Kwestie van alles loskoppelen en stap voor stap uitvogelen.
:')
 
Kijk gelijk de bedrading even na, vooral degene die langs het frame ed lopen. Die kan/kunnen ook open geschuurd zijn en sluiting geven. Helaas uit ervaring en 6 km lopen met de motor :-(
 
Laatst bewerkt:
amateuristisch gepruts
Tja, als we zeggen dat iemand een motor naar een bedrijf moet brengen, is het ook niet goed.
Men wil graag zelf eerst proberen en dingen doen. In meer of mindere mate.

Ik denk dan bijvoorbeeld: als iemand zelf thuis gaat zoeken, zorg dan voor iig voldoende reserve zekeringen.

Hoeveel andere tips zou je iemand nog kunnen geven die thuis graag wil proberen een storing te vinden?
 
het makkelijkst zoeken is door de zekering te vervangen door een paperclip en dan te kijken waar de bedrading gaat roken, daar zit dan het probleem......... GRAPJE :X

let even op de bedrading die over de radiateur loopt, ik heb het al een paar keer meegemaakt bij de oudre ZX9 modellen dat de bedrading daar beschadigd was en sluiting veroorzaakte.
 
Update: zoals het nu lijkt is zijn het toch gecorodeerde stekkers. Vandaag nieuwe zekering er in gedaan; motor liep prima, zelfs met gas dr op. Nog een stukje gereden en geen last gehad. Had de SR nog los willen draaien maar daar ging een schroef dol, verdeurie. Die meting op SCRIBD ga ik dus nog zeker doen, eerst een mooi setje kopen om dolle schroeven los te draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan