Uitlaat lek, motor start niet goed en valt uit

Berezoetski

Rookie
28 jul 2013
4
0
Heinkenszand
Het betreft een Kawasaki EN 500 Vulcan uit 1994.

Een paar maanden geleden brak één van de twee uitlaten af.
Ik heb de afgebroken delen van de uitlaat gelast en deze er weer terug opgezet.
Aan de onderzijde van de motor moeten de twee delen van het uitlaatsysteem over elkaar worden geschoven.
Blijkbaar is het daar niet helemaal luchtdicht, want sindsdien hoor ik knallen uit de uitlaat komen bij het terug schakelen wanneer ik de koppeling heb losgelaten en de motor laat uitrollen.
Na verloop van tijd zijn de knallen echter steeds luider geworden.

Vandaag startte ik de motor, maar deze viel daarna direct weer uit. Na een paar keer proberen, heb ik het gas licht open gedraaid en bleef hij wel lopen.
Bij het wegrijden moest ik het gas verder open houden dan normaal, anders viel hij weer uit.
Ook wanneer ik tijdens het rijden de snelheid minderde tot bijna stilstand, viel de motor uit.
Tevens liep de motor niet lekker tijdens het 'vasthouden' van bepaalde snelheden.

Kunnen de knallen vanuit de uitlaat verband houden met de laatstgenoemde problemen?
Zo ja, zou het luchtdicht maken van het uitlaatsysteem dan wellicht alles oplossen?
Wat zou anders nog meer de oorzaak kunnen zijn?

(Ik heb overigens op het forum gelezen dat knallen uit de uitlaat niet erg zijn, zolang het maar niet te overduidelijk aanwezig is. Maar hierover verschillen de meningen nogal zo te zien.)

Bij voorbaat dank!
Groetjes Thomas.
 
Laatst bewerkt:
...verhaal...

1 Kunnen de knallen vanuit de uitlaat verband houden met de laatstgenoemde problemen?
2 Zo ja, zou het luchtdicht maken van het uitlaatsysteem dan wellicht alles oplossen?
3 Wat zou anders nog meer de oorzaak kunnen zijn?

1. De knallen uit je uitlaat komen doordat je uitlaat niet gasdicht is. Daardoor geeft hij minder tegendruk aan je cilinders, waardoor je motor arm gaat lopen. Zo arm, dat hij op bepaalde momenten een enkele slag niet ontbrandt (te weinig brandstof) en bij de volgende slag zowel in je cilinder als in je uitlaat ontbrandt. Dan krijg je een knal.
2. Waarschijnlijk wel.
3. Waarschijnlijk is dit het. Maar knallen uit je uitlaat en slecht lopen kan door veel verschillende dingen worden veroorzaakt, allemaal te maken met het mengsel.
 
Beetje ploffen en rommelen is niet erg in de pijp , of het gewenst is is natuurlijk
een hele andere zaak en vooral persoonlijke voorkeur.

Slecht starten kan zoveel oorzaken hebben , bougie's zijn ook vaak vrij vlot de eerste verdachten
( wanneer voor het laatst nagekeken / vervangen ? )
* om maar wat te noemen *
Bougie's zijn net als oliefilters en luchtfilter slijtage onderdelen, maar vaak word dat vergeten
 
Bedankt voor de reacties.
Nog geen twee maanden geleden heb ik de motor een beurt gegeven, daarbij de bougies vervangen en de nieuwe goed 'afgesteld'. De motor liep daarna ook soepel.

Ik ga er dan ook vanuit dat het probleem zal zijn opgelost, wanneer de uitlaat weer goed dicht is.
Nogmaals dank voor de hulp!

Groetjes Thomas.
 
1. De knallen uit je uitlaat komen doordat je uitlaat niet gasdicht is. Daardoor geeft hij minder tegendruk aan je cilinders, waardoor je motor arm gaat lopen. Zo arm, dat hij op bepaalde momenten een enkele slag niet ontbrandt (te weinig brandstof) en bij de volgende slag zowel in je cilinder als in je uitlaat ontbrandt. Dan krijg je een knal.
2. Waarschijnlijk wel.
3. Waarschijnlijk is dit het. Maar knallen uit je uitlaat en slecht lopen kan door veel verschillende dingen worden veroorzaakt, allemaal te maken met het mengsel.

Je bent een beetje in de war met de uitlaat voor een tweetakt. Daar is de tegendruk veel belangrijker.
Bij een viertakt pijp speelt dat veel minder een rol (Kijk bv. eens naar Harley's, waar soms alleen een uitlaatbocht met een -open- stukje pijp op zit). Wel kan het zo zijn dat een open pijp (bij de fabrieksinstelling) de ademhaling verbetert, waardoor het mengsel toch te arm wordt.

Wat er gebeurt is dat het hete mengsel, met wat onverbrande benzineresten, in de uitlaatbochten terecht komt. Door het gat in de uitlaat komt daar zuurstof bij, waardoor er naverbranding plaats vindt. Daar komen de klappen van en daardoor start/loopt de motor ook minder goed.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.
Nog geen twee maanden geleden heb ik de motor een beurt gegeven, daarbij de bougies vervangen en de nieuwe goed 'afgesteld'. De motor liep daarna ook soepel.

Ik ga er dan ook vanuit dat het probleem zal zijn opgelost, wanneer de uitlaat weer goed dicht is.
Nogmaals dank voor de hulp!

Groetjes Thomas.

Ik vermoed inderdaad dat daarmee je probleem zal zijn opgelost. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan