Versleten nokkenaskettingspanner Gsxr 750 k5

024

MF'er
13 mrt 2012
40
0
Nijmegen
Beste leden,


De nokkenasketting van mijn gixxer is sinds 3 weken hoorbaar, wat betekend dat mijn nokkenaskettingspanner versleten is. Dit schijnt een zwak punt te zijn vanuit de fabriek omdat de nokkenasketting iets te lang is, waardoor de kettingspanner vrijwel meteen maximaal moet spannen.

Mijn vraag is eigenlijk, hoelang kan er doorgereden worden met een versleten spanner? Ik wil uiteraard niet dat ik de gehele ketting moet gaan laten vervangen doordat ik niet vroegtijdig de spanner heb vervangen.

Op dit moment ga ik er zo min mogelijk/niet meer mee moet rijden.

Bijvoorbaar dank.

Met vriendelijke groet,

Richard
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar dat is vanuit de fabriek zo dus in feite zou ik (km stand nu 16000) weer 16000km vooruit kunnen met een nieuwe nokkenasspanner wanneer ik deze vervang. Punt is dat ik wil voorkomen dat de nokkenasketting nog langer wordt dan hij van origine al is, waardoor de spanner niet meer helpt en ik dus 100% een nieuwe ketting moet.
 
Als ik het goed begrijp spreek je hier dus over een niet te oude motor (16 op de teller), en er wordt al aangegeven dat er dus een fout in de productie van de ketting is?
Ik zou ten eerste met deze info Suzuki aanschrijven, want een nokkenas ketting dient wel wat langer mee te gaan. De kans dat ze hier wat mee doen is natuurlijk klein, maar proberen kan altijd.
werkt dit niet dan zou ik persoonlijk de ketting laten vervangen en wel dusdanig dat deze voorlopig mee gaat.
een nieuwe spanner is in dit geval weer een tijdelijke oplossing.
Je zou de spanner er eens uit kunnen halen en kijken of er geen slijtage op zichtbaar is, wat natuurlijk na 16k niet hoort.
Het hele zooitje bij elkaar zorgt er natuurlijk wel voor dat de motor na behoren loopt en alles op de juiste tijd gebeurt, dus wel een cruciaal onderdeel op de motor.
 
Het betreft een gsx r 750 uit 2005, waarbij er via suzuki niks meer te halen valt. Op het net heb ik 2 gelijke gevallen gevonden waarbij hier op het forum iemand met 12000km hem al heeft moeten laten vervangen. Het vervangen van de gehele ketting brengt echter dusdanige kosten met zich mee dat ik dit het liefste zou voorkomen.

Mijn concrete vraag is eigenlijk, hoeveel schade(oprekking) breng je aan en in welk tijdsbestek wanneer je doorrijdt met een versleten nokkenasspanner
 
Omdat je ketting te lang zou wezen is de spanner versleten ?

Lijkt mij een heel vreemd verhaal dat Suzuki er een te lange nokkenasketting omlegd ?

als dit zo is gevalletje kosten voor Suzuki mag ik aannemen ?
Met nieuwe spanner kom je ook niet al te ver hoor ! Een andere juiste Nketting zal meer helpen !
 
Laatst bewerkt:
Het blijft een moeilijk verhaal, en als jij kan aantonen dat de fout bij de fabricage ligt en dit door een goede garage bevestigd kan krijgen dan zou ik toch dit verhaal bij de fabrikant aan kaarten.
Als dit het geval is dan zou dit probleem al vaker als klacht naar boven zijn gekomen, en dan is het geen gevalletje garantie meer.
Een nokkasketting is niet een probleem dat zo snel naar boven dient te komen.Maar inderdaad je spanner vervangen is hoogst waarschijnlijk een tijdelijke oplossing, en wat voor schade dit met zich mee brengt. tja, ik zou het aan een betrouwbare garage navragen.
Ik help morgen weer mee in een motorgarage, en zal dit verhaal ook ff voorleggen en dan post ik het wel morgen.
 
@Tom, Misschien heb ik mij verkeerd verwoord maar mijn NAKS is versleten en de vraag is hoelang het duurt voor de ketting niet meer te redden is als ik hier mee door rij. Moet je hem vanaf het moment dat je hem hoort wegzetten en laten vervangen of kan je er nog wel meer rijden tot dat hij vervangen wordt.

@marcel, ik hoor het graag van je!
 
De nokkenasketting van mijn gixxer is sinds 3 weken hoorbaar, wat betekend dat mijn nokkenaskettingspanner versleten is.

Ik wou dat ik zo snel diagnose kon stellen -O-

@Tom, Misschien heb ik mij verkeerd verwoord maar mijn NAKS is versleten en de vraag is hoelang het duurt voor de ketting niet meer te redden is als ik hier mee door rij. Moet je hem vanaf het moment dat je hem hoort wegzetten en laten vervangen of kan je er nog wel meer rijden tot dat hij vervangen wordt.

@marcel, ik hoor het graag van je!

Je kan er mee door rijden totdat je blok ploft :Y Alleen een nieuwe nokkenasketting gaat je dan niet meer helpen.
 
Om ff snel te testen (is mij verteld) om de NAKS een paar slagen los te draaien, dan hoor je 'm als het goed is een tandje verspringen (als dat nog kan), als je hem dan weer indraait staat 'ie weer een fractie strakker. Als het tikken nu minder is, is het de NAKS die overleden is.
Als dat zo is zou ik er meteen een handmatige op zetten, ben je voor altijd van het gekloot af.
Mijn K4 tikt ook als 'ie koud is, ik vermoed ook de NAKS, want als 'ie warm is, is het een heel stuk minder en het komt ook daar uit de buurt vandaan. Bovenstaande tip moet ik nog uitvoeren.
 
Nou ff navraag gedaan, en het is mogelijk dat een spanner al na 16k versleten is.
Hangt af van wat voor ritten er met de motor gemaakt worden.
Ook komt het dus vaker voor dat de motor nog koud wat hoorbaar is maar daarna dus prima loopt. Is dit niet het geval dan gewoon de spanner vervangen
Verder is er niks bekend over te lange kettingen, of meerdere klachten bij dit model.
Spanner vervangen is geen probleem en kan gewoon meerdere keren, heb het wel nog ff opgezocht en zoals al vermeld is zou een handmatige spanner een oplossing kunnen bieden.
Ze zijn er van het merk ape en prijs valt erg mee, zijn ook nog filmpjes te vinden op youtube over hoe te vervangen en in te stellen.
Sucses
 
Ik heb een nieuwe k4 gekocht destijds en heb er 25.000km in 2 jaar mee gereden. Geen probleem.
Ik heb in 2012 een K4 ingevoerd en heb er 10.000km mee gereden en verkocht met iets van 36.000 op de teller. Geen probleem.
Ik heb nu een k4 circuit motor met 15.000km op de teller. Geen probleem.

En behalve dat ik er ook nog nooit van gehoord heb dat ze hier problemen mee hebben denk ik dat iemand je wat wijs gemaakt heeft?
 
Ik rijd al erg lang op Gixxers en de klacht is mij niet bekend. De SRAD's hadden problemen met de nokkenaskettingspanner en bij de opvolgende modellen is (voor zover ik weet) het probleem niet meer voorgekomen. Ik heb er in ieder geval nog nooit iemand over gehoord. Het gebeurt bij de GSXR-en soms wel dat je de koppelingen gaat horen als de motor in zijn vrij loopt.
Ik zou toch eens naar een Suzukidealer gaan, want wat jij beschrijft lijkt me sterk. Ik kan het niet geloven dat bij die kilometerstand de nokkenasketting versleten is of wellicht klopt de kilometerstand niet (tweedehands gekocht en teller is terug gedraaid).
 
Bedankt voor jullie reacties.

De meningen zijn hier en daar wat verdeeld en ik ben wel redelijk overtuigd van het feit dat de kwestie die ik voorleg geen kwaaltje is zoals ik eerder had gelezen.

In overleg met mijn vaste monteur ga ik eerst de kettingspanner vervangen om te kijken of de klacht daarna weg is.

bij deze twee links die ik had gelezen die de aanleiding vormde voor mijn vraag hier

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=27&t=26085 ( lees alinea maart 2012 )

Nokkenaskettingspanner al bij 12.000km te vervangen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan