wat voor koppeling is dit

Motorhopper

MF veteraan
20 jul 2010
4.133
0
amstelveen
dag iedereen

vraagje

ik heb een bandit 1200 bj 2000 mk1 type

ik heb dus laatst me koppeling opengemaakt omdat de boel slipt bij volgas optrekken
hij slipt dan hoog in de toeren vanaf ze 3 even daarna pakt die weer op .
heb bij elke veer een ringetje er onder gedaan al .
blijft slippen .

ook handig om er bij te zeggen ik heb de olie bijgevuld ( had niks anders op het moment )
met een halve liter castrol power 1 VOL synteet jaso ma 2
daarvoor heb ik nog niet zo hard gereden dus geen idee of het daar door gekomen kan zijn .bij me vorige motors geen problemen mee gehad met vol synteet


vorige eigenaar weet ook niet welke koppeling er in zit dat was van de eigenaar daarvoor daar heeft die geen gegevens van .

ik heb wat foto's gemaakt .

deze koppelingen zijn uitgesloten ( correct me if aim wrong )

het is geen gsx r 1100 koppeling ( heeft 4 veren )
geen originele bandit 1200 dan logies
geen gsx r srad 1997-2000 koppeling
geen gsx r 750 1992 1995 koppeling ( heeft 6 veren )

full

full

full


bedankt alvast :W
 
Lijkt wel op een Barnett koppeling, maar haal eens alles eruit en meet de dikte van je frictieplaten en kijk of de stalen platen niet verkleurd zijn. en kijk of de drukveren allemaal even lang zijn.
En anders een heel nieuw pak erin.

Grtzz
 
Lijkt wel op een Barnett koppeling, maar haal eens alles eruit en meet de dikte van je frictieplaten en kijk of de stalen platen niet verkleurd zijn. en kijk of de drukveren allemaal even lang zijn.
En anders een heel nieuw pak erin.

Grtzz

heb de 1ste tussen plaat bekeken is mooi blank nog
ga de rest er idd ook even uithalen voor de zekerheid.


hoopte dat het met een ringetje opgelost was maar helaas -O-
 
Ik zag net dat Barnett geen conversie kitjes levert voor de Suzi, maar wel de platen en veren.
Wat is je km stand ?, als hij toch al wat km achter de kiezen heeft is een setje nieuwe frictieplaten geen luxe.
Ik had hetzelfde probleem bij m'n XJR [ komt vaker voor] eerst had ik de Barnett drukgroep erin maar ik moest niet veel later de frictieplaten toch ook vervangen, geen geslip meer.
;-)
 
Ik zag net dat Barnett geen conversie kitjes levert voor de Suzi, maar wel de platen en veren.
Wat is je km stand ?, als hij toch al wat km achter de kiezen heeft is een setje nieuwe frictieplaten geen luxe.
Ik had hetzelfde probleem bij m'n XJR [ komt vaker voor] eerst had ik de Barnett drukgroep erin maar ik moest niet veel later de frictieplaten toch ook vervangen, geen geslip meer.
;-)

39000+- .
maar deze koppeling zit er niet vanaf begin in .

ik ga woensdag de boel maar weer openhalen dan en alle platen bekijken.
wil eerst andere veren proberen als er geen blauwe platen tussen zitten .

aangezien originele bandit dit soort veren niet heeft maar soort veer platen .
 
Ringetjes onder de veren om de koppeling "stijver" te maken is echt een hardnekkig fabeltje.

lineaire veren ( 95% van de motorfietsen gebruiken enkel lineaire veren voor de koppeling ) worden niet stijver als je er een ringetje onder legt.

--edit---

ik weet dat sommige ebc en barnett koppelingen niet van VOL syntheet houden.
Dit wordt ook aangegeven op de websites als ik het mij goed herinner.
 
Laatst bewerkt:
Ringetjes onder de veren om de koppeling "stijver" te maken is echt een hardnekkig fabeltje.

lineaire veren ( 95% van de motorfietsen gebruiken enkel lineaire veren voor de koppeling ) worden niet stijver als je er een ringetje onder legt.
nee de veren worden niet stijver, maar de voorspanning wordt groter waardoor ze meer druk leveren omdat ze meer mm worden ingedrukt. Geen fabeltje dus.

Nietlineaireveren2.gif
 
Laatst bewerkt:
over de RF900 r koppeling een Rf heeft standaard 37 pk meer en 8 nm meer dan de bandit 1200 standaard . ik heb nu getunede bandit 123 pk en 118 nm koppel .dus snap wel dat de rf koppeling dan wat moeite mee heeft . op een standaard bandit zou het een ideaale conversie zijn op de slechte originele koppeling die slipt en snel inslijt slecht korf enz ( . sterkere veren zijn besteld ( word vervolgt ).
olie word optie 2 en optie 3 achter de bmc veren ook een ringetje doen :) .
 
Laatst bewerkt:
inderdaad (oudere) suzuki's (rij zelf TL) doen het beter op half-syntheet.. bij TL-en gaat hij 8 van de 10 keer slippen bij vol-syntheet.


denk dat er ook wel wat overeenkomsten zijn qua koppeling.. enkel dan dat zo'n tl ook een back-torq limiter heeft.. soort anti-hop koppeling (dat overigens ook een oorzaak tot koppelingslip kan hebben)

full
 
Laatst bewerkt:
inderdaad (oudere) suzuki's (rij zelf TL) doen het beter op half-syntheet.. bij TL-en gaat hij 8 van de 10 keer slippen bij vol-syntheet.


denk dat er ook wel wat overeenkomsten zijn qua koppeling.. enkel dan dat zo'n tl ook een back-torq limiter heeft.. soort anti-hop koppeling (dat overigens ook een oorzaak tot koppelingslip kan hebben)

[afbeelding]

hij lijkt er idd ook op . maar kijk goed bij mij zie je de lager balletjes bij jouwe niet
 
Merk olie kan ook een oorzaak zijn.
Castrol is goede olie maar ik heb onder de VFR rijders al diverse klachten gehoord dat bij gebruik van Castrol (ook de half syntheet) de koppeling gaat slippen.
Ik gebruik Motorex top speed, dat is een 3/4 syntheet.
 
Merk olie kan ook een oorzaak zijn.
Castrol is goede olie maar ik heb onder de VFR rijders al diverse klachten gehoord dat bij gebruik van Castrol (ook de half syntheet) de koppeling gaat slippen.
Ik gebruik Motorex top speed, dat is een 3/4 syntheet.

zat idd ook aan motorex te denken :Y .
ga dan wel op advies van meerdere toch maar half nemen
wil geen risico met de 3/4 nemen
 
Laatst bewerkt:
Ringetjes onder de veren om de koppeling "stijver" te maken is echt een hardnekkig fabeltje.

lineaire veren ( 95% van de motorfietsen gebruiken enkel lineaire veren voor de koppeling ) worden niet stijver als je er een ringetje onder legt.

--edit---

ik weet dat sommige ebc en barnett koppelingen niet van VOL syntheet houden.
Dit wordt ook aangegeven op de websites als ik het mij goed herinner.
Je druk de veren verder bij elkaar dus drukken ze de platen wel degelijk harder op elkaar.
Neem de proef maar eens op de som.
Zet een veer in de bankschroef met je duim er tussen.
Draai de bankschroef verder dicht en vraag je dan nog eens af of ze harder gaan drukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan