Sammie en het geheim van het raadselachtig relais

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Hoi allemaal, toen ik ca. 1,5 jaar geleden mijn bmw r100rt kocht zaten er op de valbeugels van die mistlampen.. ziet er stoer uit!
Alleen waren ze helegaar niet aangesloten dus dit heb ik-netjes via een relais (voor het eerst dat ik zo'n ding in handen had, altijd op relaisloze motoren gereden.)
en een schakelaar van een automaterialenzaak geschakeld, de schakelaar heeft 3 aansluitingen waarvan 1 massa voor het ledje wat de schakelaar doet oplichten als hij 'aan' staat.
Dit systeem heeft enige tijd gewerkt.

Probleem; Als ik nu de schakelaar omzet gaan de lampen niet aan, doch flitsen alleen even. De zekering blijft heel en het ledje in de schakelaar blijft branden.
Ik heb de schakelaar uitgewisseld voor een soortgelijk exemplaar en het beeld is hetzelfde.

wat wel erg raar is als ik de plus en min van de schakelaar omruil, zijn de lampen dus uit als het ledje in de schakelaar aan is, maar als ik de schakelaar 'aan' zet gaan de lampen plots wel blijvend branden???

Ik heb bij het relais-voor zover ik dat ding begrijp- ook wat draden omgewisseld maar dit geeft geen effect. Toen heb ik dit relais geruild voor het startrelais en dit geeft ook geen ander beeld.

Ergo; het lijkt er op dat het niet aan de schakelaar of het relias ligt.

Het relias is zo'n 5-polig(!) ding met een symbool van een spoeltje(?) met 85 en 86 er boven en onder, ernaast een symbool van een schakelaar met 30 aan de flipzijde en andere zijnde 87 87.

Wie heeft enig idee wat hier aan de hand kan zijn??
 
Laatst bewerkt:
Het verschijnsel dat je beschrijft met een lamp die flitst bij inschakelen kan je normal gesproken niet bouwen met alleen maar een schakelaar en een relais met wisselcontact. Het is dus geen kwestie van iets verkeerd aansluiten, want met alleen maar verkeerd aansluiten kan je dat effect niet bereiken, zelf niet als je het zou willen.

Er moet dus iets defect zijn, de schakelaar of het relais. Of er moet door een slechte verbinding o.i.d. in samenhang met de bedrading/electronica op de rest van de motor een bizarre situatie ontstaan waardoor je dat flits effect kan krijgen. Ik kan zo niet bedenken hoe dat zou kunnen, maar de schakeling is dermate simpel dat met wat eenvoudige metingen snel de oorzaak gevonden moet kunnen worden. Hoe je dat precies moet doen is lastig op afstand te beoordelen, maar wat je in ieder geval kan doen is de deelschakelingen afzonderlijk controleren, dus:

1)

Als je de schakelaar omzet schakelt dan het relais (blijvend) in, m.a.w. komt er spanning op de spoel van het relais. Je zou eventueel de lampen kunnen afkoppelen en met een ohmmeter kunnen controleren of het relais doorverbind als er spanning op de spoel staat.



2)

Als het relais ingeschakeld is, branden dan (blijvend) de mistlampen. Dit kan je controleren door met een draadje het schakelcontact van het relais te overbruggen.
 
... daarom snap ik ook niet als ik plus en min verwissel bij de schakelaar, de lampen wel blijven branden..

Bijzonder vreemd inderdaad. Het enige wat ik kan bedenken is dat de stroom door de lampen zowel door de schakelaar als door het verbreekcontact van het relais gaat. Als je dan de schakelaar aanzet gaan de lampen heel even branden totdat het relais is aangetrokken. Je moet het dan ongeveer als volgt hebben aangesloten:

full


Als dan bij een van de aansluitingen van de schakelaar zowel de draad naar de relaisspoel als de draad naar de lampen bij elkaar komen en die draden verwissel je met een andere draad naar de schakelaar, dan kan het gebeuren dat de lampen wel blijvend branden als je ook bij het relais de draad naar de lampen op 87 aansluit in plaats van op 87a.

Maar als dit het geval is kan je er beter mee stoppen en er een expert bij halen :+
 
Laatst bewerkt:
Ik lees net dat je schakelaar al hebt omgewisseld....

Ik neem aan dat je hem goed hebt aangesloten, de schakeling heeft een tijdje goed gewerkt.

Meten...

Het zou kunnen dat het schakelaartje stuk is. Die schakelaar schakelt de spoel van het relais en dat geeft inductiespanningen. Een te licht schakelaartje kan sneuvelen. Bovendien zijn niet alle schakelaars waterbestendig..

Ik zou eens meten hoe hoog de spanning is over de relaisspoel en de contacten van het relais. Dat kan de schuldige kunnen aanwijzen: schakelaar of relais. Desnoods met een klein lampje oid.



Waarschijnlijk weet je dit al heel erg lang, maar.... Een relais is niets meer dan een schakelaar die met het magnetisch veld van een spoeltje omgezet wordt. --- )
 
Laatst bewerkt:
A. je relais is een wissel relais, dat is al een slag te ingewikkeld, maar als je hem half aansluit kan je hem prima gebruiken.
Het klinkt alsof je relais stuk is. Even contact maakt, maar dan weer afvalt.
Je lampen moeten een eigen massa hebben Maken die goed massa?.
De geschakelde draad van je lampen gaat op pootje 87 van het relais. Omdat je 2x 87 hebt gaat de een uit, als de ander aangaat.
Pootje 86 van het relais moet ook een massa hebben, is die goed? Anders kan je inderdaad dat afval effect hebben.
Pootje 85 van het relais moet de spanning van de schakelaar krijgen. Die kan je met een lampje makkelijk controleren.
Pootje 30 is dan de constante spanning, direct vanaf de bron, je dimlicht is daar handige voor, of gezekerd vanaf de accu. Je had al een mooie 30 voeding op je printplaat gevonden.
Je schakelaar zou een simpele enkelvoudige schakelaar moeten zijn, zolang de massa van het ledje goed zit maakt het niet uit welke draad er in- of er uit gaat.

[afbeelding]

je schrijft hier qua aansluiting, plus en min op tegengestelde plek dan hierboven staat, kennelijk kan beide, goed om te weten..
 
Laatst bewerkt:
Klopt, het is geen 'controle'lampje, louter een lampje dat aangaat als je de schakelaar omzet, en plus en min met de schakelaar dus verbind.
Ik heb vanmiddag alle draden die met de schakeling hebben losgegooid, zo oook die van de schakelaar, het enige rare vond ik dat de aardedraad van de schakelaar, louter nodig voor het lampje, zo los kon trekken. Deze heb ik opnieuw gesoldeerd op een stekker die op aarde zit aangesloten. Vervolgens meer stekkers die louter vastgeknepen zaten 'na' gesoldeert. De 2 draden van de lampen, die op de 2 punten 87 zaten (geen 'a' te vinden) samen gevoegd en op 1 '87' van het relais gezet, ofschoon het eerder wel zo had gewerkt, en alles aangesloten zoals boven omschreven, en het doet het weer! *O* *O* *O*

Goed, werkelijk geen idee wat er verkeerd zat want volgens mij zit er nu niet iets anders dan voorheen(ik had alle draden gemerkt) dus het mysterie blijft.. 8-)

Iedereen weer bedankt voor de hulp, meedenken en aanmoedigen. :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan