Reserve benzine wisselen?

Silfer

Rookie
11 jul 2013
25
0
Heey iedereen. Ik heb een 14,5L tank met een 3L reserve tankje. Die kraan zit helemaal onder de tank. Nu draai ik dat ding nooit open, want ik ga altijd bij een bepaalde aantal KM tanken. Die 14,5 raakt nooit helemaal op. Nu hoorde ik laatst iemand iets zeggen dat benzine op een gegeven moment bezinksel geeft. Dus mijn vragen:

1. Moet ik mijn reservebenzine om de zoveel tijd wisselen?
2. Kan ik dat doen door simpel te tanken met reservekraan open en ook zo een paar tientallen km's te rijden?

Groetjes, Gijs
 
Je moet bij elke keer tanken de oude en de nieuwe benzine mengen, anders heb je een groot probleem!!












Motor heeft maar één tank, stel het je maar voor dat de gewone uitstroomopening een paar cm boven de bodem van de tank zit, door de schakelaar op reserve te zetten gaat er een 2e uitstroomopening open die vlak boven de bodem zit.
 
je kan inderdaad bezinksel hebben, eventueel roestdeeltjes ed. dit zakt naar beneden. je hebt idd maar 1 tank, geen aparte reserve tank.

echter heb je wel kans dat je wanneer je eens te laat tankt, en wel de reserve aanspreekt, toch deze troep aanzuigt.

gewoon je tank eens leeg rijden tot aan reserve en laatste paar liter aftappen, dan zie je meteen of en hoeveel zooi er inzit. mocht dit nou erg veel zijn kan je je tank even spoelen en evt coaten. mocht dit niets/niet veel zijn geen zorgen gewoon lekker blijven rijden.
 
Het grootste probleem wat je kunt krijgen is dat water (wat niet mengt en zwaarder is dan benzine) zich gaat verzamelen in het onderste gedeelte van je tank. Als je dan uiteindelijk eens op reserve moet dan kom je alsnog stil te staan omdat óók jouw motor niet rijd op water.

Los van dit feit, zorgt dit water uiteraard ook voor roest in de tank, wat je óók niet wilt.

Remedie: Elke onderhoudsbeurt lekker een flesje additief in de tank mikken die het water alsnog oplost in de benzine.
 
Aah thx! En hoe heet dit spul?
benzine. in moderne benzine zit 5% methanol en dat bind zich aan het water en dan wordt het samen verbrand en verdampt in de cilinder. als je alleen v-power en soortgenoten tankt kan je ook af en toe een klein beetje methanol toevoegen heeft het zelfde effect als dryfuel het lost het water op in de benzine en kost een stuk minder.
 
benzine. in moderne benzine zit 5% methanol en dat bind zich aan het water en dan wordt het samen verbrand en verdampt in de cilinder. als je alleen v-power en soortgenoten tankt kan je ook af en toe een klein beetje methanol toevoegen heeft het zelfde effect als dryfuel het lost het water op in de benzine en kost een stuk minder.
:^
Al die flesjes zijn 99% oplichterij
 
Water, roest, ingewaaid vuil en benzine afzetting komt allemaal op den duur naar het benzinefilter. Soms vormt het een probleem wanneer een filter in de tank aan het benzinekraantje zit. Normaal vervang je het benzinefilter na een aantal jaren en heb je over bezinksel geen zorgen.

Oude benzine kan lak-afzetting geven en als dat los komt zijn het heel veel kleine vellen. Stabilisator helpt om dat te voorkomen. Er zit veel prijsverschil in en soms helpt het vooral om vocht op te nemen. Benzine kan ook vocht opnemen dus een druppeltje verdwijnt op den duur wel weer. Zou veel meer vocht een probleem geven dan kan je de aftap schroef onderaan de carburator los draaien waardoor water uit de vlotterkamer door een slangetje in een glazen potje stroomt. Het is belangrijk om dit potje onder deze slang te zetten omdat je zult willen controleren hoe veel water er in de carburator zat.

Laat even weten hoe het nou precies zit met die kranen. Op het onderdelen schema zal het wel een nummer en een naam hebben. Alfred
 
Laatst bewerkt:
Jij raad mij dus aan om gwn door te rijden en zo nu en dan mn kraan open te draaienn?
zolang je regelmatig rijd en tankt wordt de benzine regelmatig gemengd en veroudert dus niet. al laat je de reserve kraanaansluiting altijd buiten gebruik. het enige wat dan in de loop der tijd problemen kan geven is vuil in de benzine tank of loslatende coating. dat spul bezinkt weer direct na het tanken en verzamelt dus onderin de tank. het kan dan gebeuren dat als je na hele lange tijd een keer op reserve gaat rijden dat er zoveel troep onder in de tank zit dat direct alles dichtslaat zoals filter kleine openingen in de carbs (sproeiers). maar dan ben je normaal wel vele jaren verder en wordt het tijd voor restauratie. maar je voorkomt dit niet door regelmatig op reserve te rijden want als dat vuil hoog genoeg is opgestapeld in de tank gaar er toch iets verstoppen. en het grootste gedeelte van de motoren krijgt er nooit last van voordat ze op de sloop belanden.
 
daar gaat het eigenlijk al mis. ik heb helemaal geen boekje. dus als iemand die nog eentje weet voor een honda 125XL Varadero, dan wil ik die graag kopen
 
Ik heb laatst mijn tank voor de eerste keer helemaal leeg gegooit. Onderin had zich zo'n halve liter smurrie op waterbasis (t was bijna modder zoveel roest en zooi zat er in) verzamelt.

T was nog een wonder dat mijn motor uberhaupt nog liep als je dat zag.

Dus mijn tip: gooi de tank eens helemaal leeg. Bij de action kun je goedkope benzine jerrycans kopen om het in te doen.
 
Sommige motoren kan je heel goed de bodem van de tank zien. Even met een zaklampje in schijnen (voor de veiligheid aanzetten voor je 'm boven de open tank houdt) en je weet hoe het met jouw motor zit.
 
Wat ik ook merkte is dat bij het tanken er van alles rond vloog in mijn tank. Door de kracht van de benzinepomp mengde de zooi met de nieuwe benzine en was het goed zichtbaar, ook bovenin.
 
benzine. in moderne benzine zit 5% methanol en dat bind zich aan het water en dan wordt het samen verbrand en verdampt in de cilinder. als je alleen v-power en soortgenoten tankt kan je ook af en toe een klein beetje methanol toevoegen heeft het zelfde effect als dryfuel het lost het water op in de benzine en kost een stuk minder.
In benzine zit altijd al methanol, denk dat jij ethanol bedoelt die ze tegenwoordig erdoorheen doen omdat dit "milieuvriendelijk" is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan