(Vermogens)schakelaar voor afzuig-motor

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Ik heb een electromotor die zuigt/blaast(afhankelijk van welk gat in het slakkenhuis je bekijkt).

Deze is bedoeld om extra te helpen bij het afvoeren van uitlaatgassen.

Werkt gewoon met stekker in de wcd.

Nou zou ik graag de mogelijkheid hebben om het ding op bijv halve kracht te laten werken.

Traploos mag ook, niet strikt noodzakelijk, twee of drie standen is ook ok.

Ik ben geen mega-electro-techneut, maar ben er wel al achter dat een bouwmarktdimmertje problemen kan geven.

Ik weet het vermogen even niet uit mijn hoofd, maar laten we het op ong 2000 watt houden. Dat zal ongeveer wel kloppen (blaasding lijkt erg op die bij een luchtkussen).

Wie heeft er een tip /link / idee voor me?
 
uit eigen ervaring kan ik melden dat zo'n motor perfect te regelen is met een variac.

heb precies zo'n ding (en een slakkenhuis ventilator) gebruikt om bovenin ons zelfgebouwde keukenfornuis een traploos regelbare afzuiging te kunnen maken. Deze wordt bij normaal koken op maximaal 25% opgedraaid en houdt het daarmee goed bij. Bij bijvoorbeeld fonduen of gourmetten zetten we hem wat harder, dan begin je hem wel goed te horen. Op volle kracht worden de koteletjes zowat uit de pan gezogen :) beetje overkill dus eigenlijk, maar mijn punt is dat de variac regeling geheel naar wens werkt.

Heb ook nog een losse ventilator (gewoon zo'n propellor wapperding) die ik met een klein variacje heel langzaam kan laten draaien in de zomer. Stil genoeg om bij te slapen in ieder geval :)

ik heb in ieder geval bij de verschillende toepassingen nog nooit gemerkt dat een ventilatormotor raar gaat doen van een lagere spanning!
 
Ik heb wel eens zo'n variac op een 220 motor gezet die een transportband aandreef en zelfs dat werkte. Natuurlijk moet je dan niet onder de 30% zitten want dat trekt ie niet. Blijft overigens gewoon heel. Draait al jaren!
 
full
 
ik heb in ieder geval bij de verschillende toepassingen nog nooit gemerkt dat een ventilatormotor raar gaat doen van een lagere spanning!
alleen lagere spanning geeft problemen omdat de stroom dan enorm toe gaat nemen. maar met een voorschakel weerstand beperk je dan weer die stroom vandaar dat het goed werkt. zolang als je weerstand maar genoeg koeling krijgt blijft het ook goed werken.
en een variac is niks meer als een regelbare weerstand die lekker lomp is en dus genoeg koeloppervlakte heeft.
 
Laatst bewerkt:
alleen lagere spanning geeft problemen omdat de stroom dan enorm toe gaat nemen. maar met een voorschakel weerstand beperk je dan weer die stroom vandaar dat het goed werkt. zolang als je weerstand maar genoeg koeling krijgt blijft het ook goed werken.
en een variac is niks meer als een regelbare weerstand die lekker lomp is en dus genoeg koeloppervlakte heeft.


Een variac is een regelbare transformator, geen regelbare weerstand. Bij sommige typen kan de uitgangsspanning hoger zijn dan de ingangsspanning, bij een regelbare weerstand zou dat nooit kunnen.

Een variac lijkt erg op een draadgewonden regelbare weerstand, vandaar misschien de verwarring. Het verschil is dat een variac een magnetische kern heeft, net als een transformator.

In het algemeen is het een slecht idee om bij een motor het toerental te regelen met de spanning, de kans op overbelasting is groot. Maar omdat bij een afzuiger/ventilator de belasting sterk afneemt met het toerental kan het wel.
 
Laatst bewerkt:
Inductie motoren zijn veel groter dan serie motoren omdat deze gemaakt zijn voor hogere toeren,.
Inductie motoren zijn ontworpen om zeer veel draaiuren te maken en daarom groter omdat er een ander wikkelsysteem in zit zonder verslijtende delen ( Borstels -collector )
De anker afmetingen zijn veel groter en ook de veld wikkelingen zijn veel groter, hierdoor kunnen de magneetvelden zwakker zijn en de wikkelingen worden veel minder warm.
Dus meer luchtverplaatsing voor veel minder geld en een veel hoger rendement.
Collector motoren zijn gewoon een soort electrische kachels die ook nog een beetje lucht kunnen verplaatsen.
Met een variac is een beperkte regeling wel mogelijk maar de variac moet wel een grote stroom kunnen verdragen ( min 4 amp )
 
Terug
Bovenaan Onderaan