Hoe een motor in noodloop herkennen (mercedes w202 c180)

Status
Niet open voor verdere reacties.

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Beste

Onze mercedes is niet door de keuring geraakt wegens te hoge co meting.

Nu heb ik wat oorzaken kunnen vinden (als we het internet mogen geloven): lambdasonde (een jaar geleden vervangen), luchtmassameter en katalysator.

Ik heb voor te testen de stekker van de luchtmassa meter losgetrokken en motor draait net het zelfde.

Wel knalt de uitlaat na gas lossen dus lijkt er toch iets mis met de samenstelling van het mengsel.

lambda sonde heb ik ook zitten meten en kwam op de volgende waardes:

zwarte draad: 0.6v
grijze draad: 0.2v
witte draad 1: 13.5 volt
witte draad 2: geen voltage te meten (vermoedelijk kabelbreuk).

Wel gemeten bij koude motor, ik kan nog eens meten bij warme motor maar zijn er dan verschillen?

Trouwens bij contact aan en geen draaiende motor meet ik geen voltages op de verwarmingsdraden, is dit normaal want naar mijn weten wordt een lambdasonde toch altijd verwarmt?

Kan los uitlaatspruitstuk zijn of een slechte katalysator een slechte co meting geven?

de co waarde was dubbel zo hoog als toegestaan.

Zou het toch de luchtmassameter zijn omdat de motor net hetzelfde draait met stekker in als met stekker los?

Ik vermoed dat de ecu nu in noodloop zit.

Maandag hopelijk kunnen uitlezen bij de garage waar mijn broer werkt en tevens de uitlaat controleren maar iemand die weet of dit nu een teken is van een ecu die in noodloop zit?

Trouwens op de keuring zit de motor toch dicht in de buurt van lambda 1 (1.003).

Groeten,
Benjamin
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan