Tempratuur afhankelijke tik ZXR400

Rik_de_Dick

MF veteraan
7 sep 2008
5.819
0
Mijn ZXR400 heeft het volgende probleem:

Wanneer de motor goed warm is (na ongeveer 20 km), wordt er een een toeren afhankelijke tik hoorbaar.

De ratel hoor ik tussen de 4000 en 6000 toeren.

Als ik tijdens het rijden de koppeling in knijp en met het gas naar de 4000 toeren ga, dan is de ratel ook hoorbaar.

De ratel is ook te horen wanneer de motor stil staat in de vrij, en naar 4000 toeren wordt gebracht.

Ik heb al eens eerder een ratel gehad in dit toeren gebied, toen was het een versleten nokkenasketting spanner. Die ratel was echter ook al bij een koude motor hoorbaar.

De ketting en de spanner en spanbladen zijn vervangen, en deze heb ik als eerste gecontroleerd. Deze zijn nog steeds in goede staat.

Ik heb ook de kleppenspelling gemeten, en deze valt ook binnen de specs.

Het is een echte ratel, dus voor mijn gevoel is het ook geen lager die stuk loopt.(dat is meer een bonkend geluid)

Nu heb ik voor mijn gevoel zo'n beetje alle mogelijke oorzaken nagelopen, en nergens zie ik een probleem.

Ook heeft de motor geen vermogensverlies.

Wie o wie weet een mogelijke oorzaak van de ratel? :?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij hebben deze dingen soms ook problemen met versleten tuimelaars (slepers). Daar gaat ie schijnbaar ook van tikken, daar klinkt het wel naar, als je zeker weet dat het de NAKS niet is. Zoek even op MF, er zijn al wat topics met foto's e.d. over geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan