yamaha majesty 400

De mijne is van 2008, de linker lamp gaat er dus echt niet langs vanwege die dikke draadbundel; uiteindelijk heb ik de hele voorkant losgehad.
Absurd eigenlijk dat dit nodig is; ik had een bak vol met schroeven en bouten toen de zaak eindelijk los kwam.
Wat ook niet hielp is dat de stekkers ongelooflijk vast zaten, er zat geen lock op (zo voelde het eerst wel) maar ik moest stevig met een schroevendraaier wrikken om ze er heel af te krijgen.

Een vergelijking met mijn Hondaatje dringt zich op, die zat wél logisch in elkaar. Je kon onderweg zo alle lampen wisselen -ook richtingaanwijzers rondom en achterlichten- en als het kuipwerk los of vast moest was dat zo gepiept. Tja...

Natuurlijk heb ik nu beide koplampen vervangen, dit wil je immers niet te vaak moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
gister tijd gehad de overige in backorder staande spullen die inmiddels binnen waren te monteren, eigenlijk allemaal zonder slag of stoot gegaan, het slechte nieuws is dat ik nog steeds last heb van verminderd vermogen. Na wat (beter) onderzoek via internet blijkt het om de throttle body te gaan, blijkbaar een vaker voorkomend probleem? ik heb in ieder geval een afspraak gemaakt bij de dealer, kan die gelijk naar de kleppen kijken...
 
Nou, of het ermee te maken heeft weet ik niet maar ik zal het noemen.

Toen ik deze motor nog niet lang had bleef soms het gas hangen, hij bleef hoog in toeren terwijl het hendel gewoon terugging. Na stilzetten en starten was dat weer over tot het later weer gebeurde met een ander toerental. Ik heb dat destijds hier beschreven.

Ik had nog garantie en de dealer sprak van een klacht aan het gasklephuis, dat is natuurlijk hetzelfde als een "throttlebody".
Ze zagen er nogal tegenop omdat het een dure klus was...

Uiteindelijk is deze klacht verdwenen door (soms) duurdere benzine te tanken. Schijnbaar vervuiling van een sensor.
 
hmm, bovenstaande problemen klinken anders dan de mijne, ik verdenk echter ook het gasklephuis, maar als ik het werkplaatshandboek daar op opensla zag ik inderdaad dat het een bak met werk is. Aangezien ik hem voor woon/werk verkeer gebruik kan en heb ik niet te tijd om het zelf te doen, dus hij staat inmiddels bij de dealer...we horen het vanzelf wel...
 
Laatst bewerkt:
weet iemand of de uitlaatklem verwisselbaar is? ik heb gister mijn uitlaatpakking vernieuwd alleen lekt hij nog steeds lucht.
 
Zo, hier ben ik ook in dit topic. Ik plan volgend jaar de aankoop van een motoscooter. Momenteel gaat mijn keuze tussen de SW-T400, Xmax400 en de Majesty400. Om me in te lezen en mijn keuze te kunnen baseren heb ik dit topic volledig doorgenomen en ik kan enkel maar besluiten dat de Majesty een perfecte keuze zou zijn.

Weet iemand trouwens met zekerheid of die (in België, voor het geval dit verschil zou maken) uit het gamma verdwijnt met de komst van de Xmax400, of komt die er gewoon extra bij?
 
Ik zou het niet weten.volgens mij zou die in nl eerst de majesty gaan vervangen maar blijft die nu er gewoon naast bestaan. In België weet ik het niet.
 
Dag oma! Wat ziet u er weer fleurig uit in deze koude tijden met uw bloemenkransje... :)

Ik heb mijn ongebruikte set Dr. Pulley rolletjes te koop staan: 25x15mm, 17gr. (OEM is 15gr.). Ik ben alweer een tijdje over van een Majesty 400 naar een X-Max, waardoor dit setje overbodig is. Nooit de tijd gehad om ermee te experimenteren. Wel heb ik een tijdje lichtere rolletjes gebruikt (14gr.), maar door het veel hogere toerental bij lage snelheden vond ik dat iets teveel van het goede. Deze 17 grams set zou dat 'probleem' in elk geval niet kennen, doch de acceleratie verbeteren en het verbruik omlaag brengen. Ik heb er dus zelf geen ervaring mee.

20131214_153646.jpg


Setje staat op Marktplaats (zie http://link.marktplaats.nl/756137191), maar het leek mij nuttig om het ook in dit topic te laten weten. :) Betaalde er eerst bij Dr. Pulley € 44,90 voor. Ik doe ze weg voor nog geen twiting euro.
 
All,

Ik zal nog regelmatig meelezen in de scootertopics. Echter afgelopen zaterdag mijn 7 maanden oude Majesty 400 ingeruild voor iets waar ik 2 jaar geleden al een beetje verliefd op ben geworden.

34u9.jpg


iupx.jpg
 
.... Ik heb mijn ongebruikte set Dr. Pulley rolletjes te koop staan: 25x15mm, 17gr. (OEM is 15gr.). Ik ben alweer een tijdje over van een Majesty 400 naar een X-Max, waardoor dit setje overbodig is. Nooit de tijd gehad om ermee te experimenteren. Wel heb ik een tijdje lichtere rolletjes gebruikt (14gr.), maar door het veel hogere toerental bij lage snelheden vond ik dat iets teveel van het goede. Deze 17 grams set zou dat 'probleem' in elk geval niet kennen, doch de acceleratie verbeteren en het verbruik omlaag brengen. Ik heb er dus zelf geen ervaring mee...

Inmiddels heb ik wel ervaring met deze set...

Deze apart gevormde rollen zitten nu al een tijdje in mijn Majesty en bovenin is ie wat alerter, hij reageert beter op een draai aan het gas; ik heb ze trouwens gesmeerd met talkpoeder.
Onderin echter heeft de motor het nog net iets moeilijker dan met de originele rollen, het toerental is dan erg laag en de motor zit tegen trillen aan. In dit vakke land is dat geen probleem, mocht ik met hem in de Alpen gaan rijden dan wordt dat anders.

Nogmaals bedankt en de advertentie mag er af hoor... ;)

...Ik zal nog regelmatig meelezen in de scootertopics. Echter afgelopen zaterdag mijn 7 maanden oude Majesty 400 ingeruild voor iets waar ik 2 jaar geleden al een beetje verliefd op ben geworden....]

Gefeliciteerd !

Mooi apparaat, populair ding ook...

Ik wens je heel veel veilig rijplezier.
 
Laatst bewerkt:
@ Scoot_020

Mooie bak man daar kun je tenminste een beetje mee vooruit komen op de Duitse autobahn.
Hij lijkt wel kleiner als die scooter die er naast staat, maar mogelijk wel 2 a 3X meer cc's?
Hoeveel versnellingen zitten er eigenlijk op?

Alvast het beste gewenst met deze motorbike.

Met vriendelijke groet,

WebEngine (Jan)

edit:
denk plots te zien dat het een semi automaat is, ik zie namelijk geen koppeling :?
Ziet er vreemd uit zo'n stuur zonder koppeling handel :o
 
Laatst bewerkt:
Heeft 5 versnellingen semi. Het is als het goed is 1300 cc en 144pk jaja 143, nog wat pk tegen 34 van de majesty.
topsnelheid tussen de 240 en 255 gps met zijkoffers.is 280 op de teller.
tegenover 154 gps voor de majesty 400 gps 170 gps.
 
Dank voor de complimenten voor het poetswerk. :)

Sossa zit aardig in de buurt met de gegevens. Klinkt misschien gek maar al die pk's, daar is het mij niet eens om te doen. Heeft ook niet zoveel nut als je vrouw op een Majesty 400 rijdt en daar absoluut geen afstand van wil doen, en gelijk heeft ze.
Twee jaar geleden met een FJR proefrit gemaakt en vanaf dat moment is dat ding door mijn hoofd blijven spoken. Dat terwijl ik echt op zoek ben geweest naar een motorscooter. Ben er zelfs een periode vanuit gegaan dat ik een BMW zou aanschaffen ... tot ik ermee had gereden.

Anyway, ik blijf een scooter liefhebber en beschouw dit als de uberscoot waarbij de tank verkeerd is geplaatst. :+
 
vorige week zelf een servicebeurtje uitgevoerd om de 60k te vieren. Deze keer had ik imitatie lucht en oliefilters besteld van hiflow, vorige keer was ik 110,- kwijt voor originele lucht en oliefilters, deze keer 25,- incl verzendkosten. Materiaal maakt niet uit, pasform is ietsje minder, maar niet dat het niet meer aansluit. Al met al tevreden, zeker voor dat bedrag! Nu nog ff nieuwe banden en hij kan er weer even tegenaan!
 
Update.

Het is hier zo stil, men zou de indruk kunnen krijgen dat er niet met de Majesty gereden wordt...

Niets is minder waar.
Zoals ie nu is loopt ie echt als een tierelier; hij trekt goed weg vanaf stilstand, kent daarna best een vlotte accelleratie en eenmaal op snelheid luistert ie goed naar het gas. Hij is gretiger dan voorheen.
De koppeling pakt lekker vroeg op, ik kan er dus ook heel langzaam mee rijden en toch behoorlijk wegsprinten mocht dat nodig zijn.

De uiteindelijke aanpassingen vielen dus heel erg mee; de koppelingsveren uitgerekt, de fabrieksfout van de koppelingsschoenen verholpen en verder alleen Dr. Pulley sliders in de originele vario. Ik heb ze overigens wel gesmeerd met talkpoeder.
Aan de toerenteller zie ik niet eens zoveel verschil, het is niet zo dat ie ineens heel andere toerentallen draait maar het verschil in gasreactie is wel goed merkbaar.

Hij nodigt weer uit tot sprintjes en ik rijd vaak weer een stuk harder dan voorheen...
 
@Hybride
Mag ik vragen wat de productiefout van de koppelingsschoenen was ?
Doordat je de koppelingsveren iets uitgerokken hebt gaat je koppeling iets sneller vastgrijpen, waardoor je iets sneller overbrenging op je achterwiel teweeg brengt.
Maar waren de koppelingsschoenen nog dik genoeg ? Misschien waren die aan vervanging toe ?
Ik zie dat je ook tracht om je comfort aan te passen waar het kan.
Maar moest ik jou zijn ik zou geen talkpoeder maar grafietpoeder gebruiken (mocht het nodig zijn), werkt langer.
By the way, jij moet hier al een "ancien" zijn, ik zag net dat je hier reeds actief bent van 2006.
Ja, het is stil op het forum Yamaha Majesty 400.
Van welk jaar is de jouwe, en hoeveel kilometers als ik vragen mag ?
 
In dit topic heb ik ongeveer alles beschreven aangaande mijn Majesty; hij is van begin 2008 en ik sta nu voorbij de 82.000 Km.

Aanvankelijk kon ik niet langzaam rijden met deze scooter, ik moest altijd vrij veel gas geven voor er beweging in kwam.
Wat bleek, de koppeling zat vast; af fabriek al. De vijf koppelingsschoenen met voeringsmateriaal (vergelijk de constructie van een trommelrem, die koppelt ook maar staat zelf stil) behoren te kunnen draaien op de ankerplaat maar ze zaten helemaal vast.
Dat heb ik dus verholpen, de stugge koppelingsveren hielpen ook niet mee en die heb ik uitgerekt, dat geeft hetzelfde effect als montage van andere nieuwe veren maar dan sneller en goedkoper.
Van slijtage aan de koppeling was geen sprake, tot voor kort ook nog nauwelijks.

Mijn koppeling grijpt nu aan net boven stationair, onder 2000 Rpm rijd ik al weg en bij terugzakken ontkoppelt ie pas bij zo'n 1700 Rpm. De combinatie van deze koppeling met de J.Costa vario geeft een heerlijk soepele transmissie.
Sinds kort rijd ik met hoekige "rollen" van Dr. Pulley; daarmee is de transmissie ook beter dan origineel maar onderin wat gemoedelijker dan met de J.Costa.
Hij bevalt me zo prima en de aanpassingen vallen dus erg mee.

Wat betreft smeren... Voorheen gebruikte ik vet om de vario te smeren, dat werkt goed maar dat spul moet dus echt niet aan de riem komen.
Vandaar dat ik nu talkpoeder gebruik, dat smeert ook maar mag gerust in contact komen met de riem.


De originele post over de koppeling staat trouwens hier:

Hybride in "yamaha majesty 400"
 
Mijn Metzeler Feelfree Wintec voorband is alweer helemaal versleten... Eerder dat verwacht.
Hij reed op zich wel goed maar dat ie echt zoveel toevoegde voor de winter... Ik vond van niet.

Als opvolger had ik weer een Bridgestone Hoop willen hebben maar de levertijd daarvan is onbekend; tja, dat wordt hem dus niet.
Vandaar de Dunlop Scootsmart die er nu om zit. Ik ben benieuwd.
 
Ik heb een vraag aan onze techneuten.

Sinds vandaag heb ik een probleem met mijn scooter. Bij het accelereren houdt hij in en duurt het even voordat hij op het gas reageert. Ik dacht eerst aan vervuilde luchtfilters. Deze heb ik dus vervangen maar dat maakt geen verschil. Ook bij het accelereren vanaf 80 is het net of de laatste helft van de gashendel niets doet. Bij het terugdraaien pakt hij weer wat op maar heeft niet veel vermogen.

Iemand een idee waar ik dit probleem moet zoeken?

update:

Net nog even gereden. Nu is het nog slechter geworden. Net alsof je het gas maar een beetje kunt opendraaien. Ik haal amper 80 km/H. Hij rijdt verder wel goed, zonder stotteren of haperingen.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk een probleem met de benzinetoevoer, de carburator (leidingen controleren, sproeier, vuil opsporen) of het injectiesysteem (diagnose (laten) uitvoeren via diagnosetoestel, eigen aan je type motorscooter).
Als je je gas maar beperkt kan opendraaien is er misschien iets mis met de gaskabel en/of zijn bevestigingen).
Ik ben geen expert in de Majesty, maar best eens kijken in een service manual, of anders even laten checken (diagnose) met je dealer.
Ik hoop dat je hiermee iets bent.
Mvg. Old-SF.
 
Ik durf het haast niet te vragen... Heb je handvatverwarming ?

Ik heb ooit eens iets dergelijks gehad; de motor trok niet lekker, de top was minder hoog. Ik dacht ook aan filters, kleppen of brandstofproblemen. Dat kan het bij jou nog steeds zijn hoor...

Bij mij zat het probleem heel eenvoudig in het snoertje van de handvatverwarming; de lijm werd week door de warmte en het handvat verdraaide steeds iets verder totdat het snoertje de uitslag van het gashendel beperkte.
Door de CVT voelt het alsof de motor inhoudt terwijl je zelf gewoon niet genoeg gas geeft.
 
Nee, geen handverwarming..

Het heeft echt iets met de brandstoftoevoer te maken. Ik kan het gas normaal bedienen, maar op een of andere manier krijgt hij niet genoeg brandstof. Dit hoor je ook aan het geluid. Het nadeel van een scooter is dat je hem zowat helemaal moet strippen voordat je ergens bij kunt. Zou het kunnen zijn dat de sensor van de brandstoftoevoer niet meer goed is, zonder dat er een foutmelding komt? Ik heb de benzineslang van de brandstofpomp los gehad. Zodra je het contact omdraait begint deze te pompen en de benzine te stromen.

Bedankt voor het meedenken.

Extra info:

km stand 62000
Luchtfilters en bougie zijn vernieuwd
Starten gaat normaal, loopt ook mooi stationair
Het is zeker geen vario probleem
 
Nee, geen handverwarming..

Het heeft echt iets met de brandstoftoevoer te maken. Ik kan het gas normaal bedienen, maar op een of andere manier krijgt hij niet genoeg brandstof. Dit hoor je ook aan het geluid. Het nadeel van een scooter is dat je hem zowat helemaal moet strippen voordat je ergens bij kunt. Zou het kunnen zijn dat de sensor van de brandstoftoevoer niet meer goed is, zonder dat er een foutmelding komt? Ik heb de benzineslang van de brandstofpomp los gehad. Zodra je het contact omdraait begint deze te pompen en de benzine te stromen.

Sorry hoor 8-) maar kwestie van de juiste scooter kopen dan hoef je hem niet helemaal te strippen ;)
Dat de benzine gaat lopen met de slang los en contact aan klopt, de brandstof wordt namelijk met druk in de injector gepompt....tot daar gaat het dus zeer zeker goed!
Ik heb voor de rest geen flauw idee wat er aan de hand is, daar zou ik hem voor moeten zien,
en dan nog.
Je kunt wel eens een flesje met Fuel System Cleaner van Forté bij één tank benzine gooien om te zien of er verbetering op treed... baad het niet dan schaad het ook niet.
Mogelijk zitten er één of meerdere gaatjes van de injector een beetje verstopt, maar zeker weten doe ik dit niet.
Ik weet eigenlijk niet eens of jou scooter wel een injectie is :$
De serie gaatjes in de injector zijn in ieder geval minuscuul, nog kleiner als speldenprikken.

Sterkte ermee

p.s.
wat is het bouwjaar en kilometerstand?...oops bouwjaar gezien in je onderschrift
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan