K75 Deel 2: ze blijven rijden

Motor is in slechte staat, dus niet waard om veel in te investeren.
En ik heb daarnaast een andere motor waar ik per Jaar ook al Duizenden euro`s in pomp aan Brandstof, verzekering, onderhoud e.d. en motorkleding voor mijzelf.

Motor hoeft van mij niet te glimmen. Het is voor mij een verbruiksmiddel!
Na 3 a 4 Jaar komen er toch hoge kosten aan bij mijn aantal KM`s wat ik rij per Jaar.

Vandaar dat ik hem zonder problemen sloop. De goede onderdelen die eraan zitten kunnen al meer opleveren dan de prijs waar ik hem ooit voor gekocht heb.
 
En als ik dan eens een keer 500 of 1000 euro moet stukslaan aan wat extra onderhoud voor de K, so be it.

Als ik zo veel geld aan een motor moet uit geven dan sloop ik hem en koop van de opbrengst van de onderdelen een andere motor voor een paar 100 euro waar in ieder geval goede banden en/of kettingset op zit en die goed loopt. Dan steek ik daar nog wat tyd in en ben dan stukken goedkoper uit.
Maar ik geef dan ook geen ene ruk om hoe iets eruit ziet als het maar goed rijdt en betrouwbaar is.
Tis maar net wat je wil
 
Nah,


Ik denk dan nog wel eens aan de uitspraak: ik weet wat ik heb, ik weet niet wat ik krijg.

Als je van je eigen motor weet dat hij gaar en rot is, heb je gelijk met de opmerking: niet meer in investeren dan de dagwaarde. Maar als je het idee hebt dat je eigen motor verder 100% in orde is, loop je met omruilen voor een andere fiets een risico wat niet nodig is.

Je zal de eerste niet zijn die een motor met versleten banden omruilt voor een motor met goede banden en een versleten weet-ik-wat (nokkenasketting, zuigers, remmen, cardan, balhoofd, zadel.... enzovelevoorts. )
 
Je zal de eerste niet zijn die een motor met versleten banden omruilt voor een motor met goede banden en een versleten weet-ik-wat (nokkenasketting, zuigers, remmen, cardan, balhoofd, zadel.... enzovelevoorts. )

Neuhhhhhhhhhhh weet zeker dat mij dat niet gaat gebeuren. heb denk ik na ruim 30 jaar sleutelen aan alles waar een verbrandingsmotor in zit zowel prive als ook als werk inmiddels wel enige kennis in huis om te weten wat ik koop
 
Vanavond eens kijken voor een andere K75 erbij :) ...daar zou dan een zijspan bakkie aan moeten komen en wordt dan winter en/of treffen fiets 8-)
Mzzlllss,Rob.
 
Ja hoor, K75S uit 86,cosmetisch niet mooi maar wel spuitbus zwart *O* ..en verder rijdend..beetje rauw lopend stationair en koppeling niet heel soepel maar zou zomaar kabel kunnen zijn..banden zijn ook niet meer super maar das ook geen probleem
Oftwel prima ratachtige toekomstige zijkspantrekker :] ..
Wilde niet zakken met de lage prijs 8-) maar daar heb ik wel een Nederlandstalig onderhoudsboekje,het originele gereedschapssetje, 3 koffers met 2 binnentassen, een druppellader en winterhandschoenen bij.. daarvan gaat eea wel weer verder verkocht worden ;)
Ergens volgende week overschrijven en ophalen en dan kan het knutselen beginnen!
Mzzzlllss,Rob.
 
Ja hoor, K75S uit 86,cosmetisch niet mooi maar wel spuitbus zwart *O* ..en verder rijdend..beetje rauw lopend stationair en koppeling niet heel soepel maar zou zomaar kabel kunnen zijn..banden zijn ook niet meer super maar das ook geen probleem
Oftwel prima ratachtige toekomstige zijkspantrekker :] ..
Wilde niet zakken met de lage prijs 8-) maar daar heb ik wel een Nederlandstalig onderhoudsboekje,het originele gereedschapssetje, 3 koffers met 2 binnentassen, een druppellader en winterhandschoenen bij.. daarvan gaat eea wel weer verder verkocht worden ;)
Ergens volgende week overschrijven en ophalen en dan kan het knutselen beginnen!
Mzzzlllss,Rob.


dat is mooi,, ben erg benieuwd hoe het verder gaat
 
Bah,

Mijn crappy chinese termometertje heeft kuren. Soms wijst hij een tijdlang correct aan, soms blijft de temperatuur "hangen" en soms schiet het ding in de stress. Netto is het dus een grappig blauw lampje, niet meer dan dat.

Ik hoop dat het een kwestie is dat het huis van de temperatuursensor niet "tegen massa" mag liggen, het huis ligt tegen het huis van de waterpomp aan met een zo goed mogelijke thermische verbinding (koelpasta). Ik heb natuurlijk niet gelet op de elektrische verbinding, maar ik heb de termometer wel getest voordat ik hem in mijn brommer gemonteerd heb....

Gisterenmiddag heb ik tijdens een periode van correct aanwijzen eens wat remmenreiniger gespoten achter de waterpomp. Dat is waar de sensor zit en het is ook een bekende plek om rommel te verzamelen. De thermometer schoot direct in de stress. Ik neem niet aan dat remmenreiniger door het huis (rvs) van de sensor kan dringen, dus het moet een andere oorzaak hebben. Een significant lagere temperatuur kan ik mezelf voorstellen (koeling met verdampende ether), maar foutcode E02 is iets anders.

Toch maar weer het waterpompdekseltje lichten en proberen of het huis van de sensor met massa verbonden mag worden. Kost me in ieder geval wel weer een kannetje koelvloeistof, maar het voordeel is wel dat de koelcircuit op deze manier goed gespoeld wordt.

Ik heb weer wat te knutselen aan mijn trouwe Duitser.
 
Laatst bewerkt:
ik moet eigenlijk m'n carter gaan schuren en spuiten en anders een ander carter scoren, maar dat doe ik als het resultaat niet naar mijn zin is.
 
Laatst bewerkt:
1385781_734722079875126_1651739894_n.jpg


Het is droog, dus ik dacht laat ik het ervan nemen en gaan rijden, rij ik de straat uit wat voelt die koppeling raar aan, ik stop en zie dit,, einde toerritje, kan nu eerst een nieuwe kabel bestellen en monteren, is wel niet zoveel werk maar wel jammer...
 
BMWK75koppelinghendel_zps24397562.jpg~original


heb de koppelings kabel ook weer gerepareerd nog geen 20 min bezig geweest.

de kabel was een stuk goedkoper bij de dealer dan bij een internetsite, alleen wilde ze me ook een handel verkopen waar het tonnetje in zat zou uitgevreten zijn..
ik zie daar geen echte slijtage, wel dat het nylonbusje van het draaipunt wat ovaal is geworden.
heb de boel maar goed in gevet en zie het tonnetje netjes draaien als ik ontkoppel.....
 
[afbeelding]

heb de koppelings kabel ook weer gerepareerd nog geen 20 min bezig geweest.

de kabel was een stuk goedkoper bij de dealer dan bij een internetsite, alleen wilde ze me ook een handel verkopen waar het tonnetje in zat zou uitgevreten zijn..
ik zie daar geen echte slijtage, wel dat het nylonbusje van het draaipunt wat ovaal is geworden.
heb de boel maar goed in gevet en zie het tonnetje netjes draaien als ik ontkoppel.....

vergeet het viltje niet plaatsen/invetten
 
Ken je deze modificatie al?

KopHan%20%28WinCE%29.jpg


Naast het tonnetje een gaatje boren, M3 in tappen en met een ring en boutje het tonnetje borgen. Nu kan het tonnetje niet zakken en gaat je koppelingskabel niet in het gleufje in de hendel hangen. Als hij dat wel doet ben je elke keer als je in je hendel knijpt je koppelingskabel aan het buigen.

~[edit] het viltje voorkomt ook dat de kabel zakt.
 
Laatst bewerkt:
nee dit kende ik niet,, heb het idee als de kabel wat slapjes is dan kan ie zakken en dan dat buig probleem,, snap eigenlijk ook niet waarom de koppeling niet hydraulisch is
 
Ken je deze modificatie al?

[afbeelding]

Naast het tonnetje een gaatje boren, M3 in tappen en met een ring en boutje het tonnetje borgen. Nu kan het tonnetje niet zakken en gaat je koppelingskabel niet in het gleufje in de hendel hangen. Als hij dat wel doet ben je elke keer als je in je hendel knijpt je koppelingskabel aan het buigen.

\[edit] het viltje voorkomt ook dat de kabel zakt.

en hoe gaat de hendel dan nog terug ?
 
Het gedeelte van de hendel waar het boutje zit blijft "buiten". Dit komt normaal gesproken ook nooit tussen dat ding, hoe heet dat, dat waar je koppelingshendel in vastgeschroefd zit.
Ok? Maar ik zou toch zweren dat het boutje zit op het stuk wat 'binnen' zit.
 
Heb op mijn K100LT een fietsbinnenkabel gemonteerd met (voor de zekerheid) twee opschroefnippels aan de bak kant. Wel netjes de 75 mm tussen einde buitenkabelhuls en begin koppelingsarm aangehouden. Loopt soepeler dan ooit tevoren. en 30 euro goedkoper dan een ori bmw kabel compleet die ik dan ook nog eens niet door mijn fiets hoef te wurmen.

Tijdens montage viel mij op dat het probleem volgens mijn niet zit in het kunnen zakken van de binnenkabel en het eventuele schuren van de binnenkabel. Als ik goed kijk, zie ik het tonnetje niet soepel draaien in de uitsparing in de hendel. Er treed een soort 'stick slip' effect op waarbij het tonnetje pas na een paar mm beweging van de hendel meedraait met de binnenkabel (er is ook een duidelijk tikje voelbaar) waardoor die op buiging wordt belast en uiteindelijk faalt door metaalmoeheid.

Dit los je toch niet op door dat viltje te monteren. Het probleem zit hem dan toch in de wrijving tussen het tonnetje en het draaipunt/uitsparing in de hendel? Misschien ontstaan er na verloop van tijd miniscule braampjes in die uitsparing?
 
Terug
Bovenaan Onderaan