Temperatuurschommeling GSXR1000 '03

GreenRicky82

MF veteraan
15 aug 2007
7.275
4
Almere
Hallo allemaal,

maat van mij heeft net een GSXR1000 '03 gekocht en is er erg blij mee.
Waar 'ie wel van stond te kijken vanmorgen is dat als 'ie stationair draait de temperatuur behoorlijk snel oploopt richting de 80 graden, maar ook weer net zo hard zakt naar de 70 :?

Nog niet heet genoeg om te koelen door de fan en ook geen rijwind om te koelen dus...

Iemand enig idee?

Alvast dank!
 
Hallo allemaal,

maat van mij heeft net een GSXR1000 '03 gekocht en is er erg blij mee.
Waar 'ie wel van stond te kijken vanmorgen is dat als 'ie stationair draait de temperatuur behoorlijk snel oploopt richting de 80 graden, maar ook weer net zo hard zakt naar de 70 :?

Nog niet heet genoeg om te koelen door de fan en ook geen rijwind om te koelen dus...

Iemand enig idee?

Alvast dank!

en gedraagt ie zich daarna wel normaal ?

lijkt mij perfekt normaal. thermostaat gaat open bij 82°C, waarna er een pak koud water in de motor komt uit de radiator en daardoor de temperatuur weer zakt.
 
Volgens mij haal je de thermostaat en de thermoswitch (die zit in de radiator, en niet de thermostaat) door elkaar.
De thermostaat gaast bij 80 graden (kan ook iets meer zijn, weet de specificaties niet precies) open. Er stroomt dan warm water in de radiator en koud water in het blok.
Als er dan niet genoeg rijwindkoeling is en het watertemperatuur in de radiator word toch te hoog, dan pas schakelt de switch de fan in.

Zakt de temperatuur dan nog niet en komt ie boven de 110 graden dan komt de temperatuurmeter op de thermostaat in werking en gaat het waarschuwingslampje op het dashbord branden.
Maar dan is er iets helemaal niet goed, te weinig koelvloeistof, of blok is aan het vastlopen, of de fan is defekt, of de thermoswitch is defekt, of de thermostaat is defekt.

Ik denk dat je de thermostaat en de thermoswitch in de radiator door mekaar haalt. Het zou wel kunnen dat losgaan bij 80 graden van de thermostaat iets aan de lage kant is, maar dat weet ik niet zeker.
 
Kun je de klacht nog iets meer toelichten? Loopt de temperatuur van de motor snel op na een koude start of wordt hij 80 graden als de motor warm gereden is? Van de 1000 weet ik het niet. Ik heb zelf een 750 en daarvan schommelt de normale bedrijfstemperatuur tussen de 78 en 83 graden. Je moet al best een stukje rijden om die temperatuur te bereiken. De ventilator slaat aan bij 103/104 graden en de motor koelt dan vrij snel terug naar iets onder de 100 graden.
Jij beschrijft een snelle terugval in temperatuur. Ik heb eens een leenmotor meegekregen die dat ook deed en toen bleek er te weinig koelvloeistof in te zitten. Een andere, nog niet genoemde, optie is lucht in het systeem. Begin is met na te gaan of er voldoende koelvloeistof in zit en ontlucht de zaak dan eens.
 
Volgens mij haal je de thermostaat en de thermoswitch (die zit in de radiator, en niet de thermostaat) door elkaar.
De thermostaat gaast bij 80 graden (kan ook iets meer zijn, weet de specificaties niet precies) open. Er stroomt dan warm water in de radiator en koud water in het blok.
Als er dan niet genoeg rijwindkoeling is en het watertemperatuur in de radiator word toch te hoog, dan pas schakelt de switch de fan in.

Zakt de temperatuur dan nog niet en komt ie boven de 110 graden dan komt de temperatuurmeter op de thermostaat in werking en gaat het waarschuwingslampje op het dashbord branden.
Maar dan is er iets helemaal niet goed, te weinig koelvloeistof, of blok is aan het vastlopen, of de fan is defekt, of de thermoswitch is defekt, of de thermostaat is defekt.

Ik denk dat je de thermostaat en de thermoswitch in de radiator door mekaar haalt. Het zou wel kunnen dat losgaan bij 80 graden van de thermostaat iets aan de lage kant is, maar dat weet ik niet zeker.
-O- :X Dat mag ik niet hopen zeg...

Bedankt voor de reacties. We hebben nog even e.e.a. getest en tijdens het rijden gebeurd het dus ook. Dat vinden we helemaal vreemd. Hij gaat er vanmiddag mee langs bij iemand... Wordt vervolgd :$
 
Hallo allemaal,

Rick heeft namens mij dit topic gestart. Ik ben nieuw op het forum. Mijn naam is Roy en zoals gelezen net in het bezit gekomen van een gsx-r 1000 k3. Is overigens niet mijn eerste gsx-r.
Nu wil het zo zijn dat de temperatuur ook tijdens constante snelheid schommelt tussen de 75 en 85 ongeacht welke snelheid. Temp loopt snel op naar 85 loopt weer terug en loopt weer op.
Heel snel achter elkaar.
Dit ben ik niet gewend van de andere soesen die ik gereden heb.
Van daar mijn twijfel. Ook maakt de motor een wat mechanisch geluid. Zelf verdenk Ik de nokkenketting spanner. Dit is tijdens de stationair loop. Ik voel ook een moeilijk te beschrijven (rammeltje, pokje) in het stuur tijdens stationair loop.
Wie o wie heeft er een idee.

Gr Roy.
 
Ehh, nee op TS.
ok ;)

Roy : volgens mij is alles perfekt normaal. Is het je eerste moto met digitale temp-meter ? dan lijkt dat inderdaad raar de 1ste keer dat je dat ziet.

toen mijn SV-blok nog de originele injektie en dashboard had, was dat net hetzelfde. komt er gewoon op neer dat je blok met deze temperaturen niet warmer wordt. tot 82° is thermostaat toe. dan gaat hij open, water loopt door radiator waardoor het snel kouder wordt en de temp weer zakt. zo laag, dat thermostaat weer dicht gaat. temp loopt weer op enz ...
 
Mijn vorige gsx-r bleef meestal rond de 79 graden hangen. Deze wisseld heel snel in temp. Ik heb inmiddels 3 gsxen versleten maar nog nooit zulke snelle schommelingen gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan