Goedkope oplossing: lakschade en roest op de tank

JKW

Homo universalis in spe
2 okt 2013
120
58
Groningen
Beste MF'ers,

Al een tijdje struin ik af en toe wat rond op dit forum, en vandaag toch maar een account aangemaakt. Dit is m'n eerste post op dit forum, ik zal me later uitgebreider voorstellen maar ik zou om te beginnen graag jullie advies willen. Ik ben nog aan het lessen (vandaag AVB gehaald) maar heb al een motor voor de deur staan, een Honda Nighthawk 450 uit 1985. :) Hij ziet er over het algemeen goed uit, maar op de tank zit een lelijk plekje waar de lak eraf is en het metaal zichtbaar is -> roest. Zie de foto's.

full

full


Op dit forum heb ik al wat oplossingen gelezen voor dergelijke problemen, maar toch twijfel ik nog wat het beste is om te doen in mijn geval. Het belangrijkste vind ik dat de boel niet verder verroest en dat het niet veel kost (dat is de motor niet waard), een esthetisch mooie oplossing is pas derde prioriteit. Veel mensen adviseren een lakstift, maar elders op internet wordt dat een tijdelijke oplossing genoemd omdat zo'n lakstift maar enkele wasbeurten zou overleven. Bovendien: is een lakstift geschikt voor een plek die zo groot en diep is? Anderen adviseren om een lakstift plus een laagje blanke lak daar overheen te proberen. Zoals op de plaatjes te zien, lijkt het alsof het onder de lak al wat aan uitbreiden is, en je ziet ook roestvlekjes om de centrale beschadiging heen. Is het mogelijk dat de roest zich onder de lak uitbreidt of zoiets? En wat adviseren jullie me om te doen?

De motor staat ondertussen noodgedwongen buiten (ik woon in een flat, zonder garage of schuur), weliswaar onder een goede hoes maar toch vochtig ben ik bang. Is het een idee om in afwachting van de reparatie vaseline of iets dergelijks op het plekje te smeren om te voorkomen dat eventueel vocht (condens of zoiets) het plekje erger maakt? Of levert vettigheid smeren weer gedonder op bij toepassing van bijvoorbeeld zo'n lakstift?

Ik hoop dat iemand me een goede raad kan geven hierover. Bedankt alvast!
 
Een paar dagen en wat uurtjes aanklooien verder, en ik ben aardig tevreden. Plekje goed kaal gemaakt met ScotchBrite, twee maal Brunox gesmeerd en vervolgens een aantal laagjes lakstift, en tussen de laagjes door de overtollige verf weggeslepen met Commandant 4. Wat een briljant spul is dat, de tank en wat andere plekjes van de motor (schetsplaatjes, aluminium delen van de brug) zien er een stuk beter uit na wat poetsen met Commandant. Ik heb ook de onderkant van de tank even goed schoongeborsteld en daarna ingespoten met siliconenspray en dat uitgepoetst, in de hoop dat dat een soort vochtbarrière vormt. Bedankt voor de adviezen, zo moet de tank er weer een tijdje tegenaan kunnen wat roestbescherming betreft!
 
Hier nog even twee plaatjes (van m'n telefoon weliswaar) van vandaag. Ik heb er nog een laagje lak op gesmeerd, want er was nog een plekje dat ik weer bijna kaal had gepolijst met Commandant (vooral te zien op de tweede foto).

full


full


Nu weer goed laten drogen, nog een keer glad polijsten en dan een waslaagje er overheen. :)
 
Dankje! :) En inderdaad, het had met veel geld vast nog een stuk mooier gekund, en wellicht komt dat er ooit wel eens van als dit een blijvertje blijkt. Maar voor nu ging het me er vooral om dat het niet verder zou roesten en tegelijk toonbaar zou zijn. Op een macrofoto zie je het plekje natuurlijk goed zitten, maar als je de gehele motor ziet valt het gelukkig niet meer zo op.
 
Dat merkte hier al eerder iemand op inderdaad. Er zit sowieso niet overdreven veel roest in, ik heb de tank laatst laten leeglopen door een koffiefilterzakje en ben geen roest tegengekomen. Weet iemand een handig trucje om dat plekje te controleren op roest? Het enige wat ik kan bedenken is klooien met een zaklampje en een spiegeltje, of misschien met een stukje doek op een stokje over dat plekje wrijven en kijken wat er aan de doek blijft zitten. Ik heb trouwens het metaal keurig blank gekregen, zo'n beetje alle roest was weg, dus het lijkt me sterk dat de roest dan toch helemaal door het metaal heen gevreten zou zijn. Of ben ik nou te optimistisch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan