titanium lassen

RVF750R

MF veteraan
4 jan 2003
2.567
245
Nootdorp
hallo mede knutsellaars,

Ik ben van plan om een nieuw uitlaatsysteem voor mijn motor te maken in letwel TITANIUM heb intussen behoorlijk wat laservaring met mig en ook tig lassen.

Is dit laspoces (titanium) hetzelfde als het dunwandige RVS of zijn er aanpassingen nodig van de apparatuur

Ik heb een tig app
met div mogelijkheden alleen geen aluminium wel puls freq aanpassingen etc

weet iemand een adres waar kan ik titanium pijp en bochten kopen, heb diameter 45 mm nodig

alvast bedankt voor de reacties!
 
Zoals je gemerkt heb is het lassen van titanium niet heel erg makkelijk, wat ik aan jou gelaste pijp ziet is dat het titanium te heet is geworden.
Aan de kleur van het gelaste kan je de kwaliteit van je las zien, wanneer de las en of omliggende pijp grijs is geworden is de las zeer bros (vervorm de pijp maar eens de de pijp in de bankschroef te klemmen, je zal het horen kraken en er breken stukken uit of die kan je er zelf uit breken)
Als de las goed is is deze vaak erg glanzend en blauwig van kleur.
Belangrijk bij het titanium lassen is een zeer geconcentreede vlamboog te krijgen en ook 100 % van zuurstof af te schermen (lukt dit niet zal de las vaak aan de binnenkant van de gelaste pijp geel worden)

Verder kan je de titaniumpijp zeer goed vloeien, er mag absoluut geen kier tussen de pijpen bevinden. Ik gebruik zelf een brede schuurband om alles super vlak te krijgen.
verder is mijn lasstroom tussen 20 en 25 amp

succes Rob

Ik heb van de week ook voor het eerst titanium gelast.
Het was ff wennen maar het is redelijk goed gegaan.
Zeker als je kijkt dat ik de verkeerde wolfraam had (goede zijn in bestelling) en de verkeerde gas cup en er nog geen backing gas bij had aan de achterkant van de pijp (dit is wel nodig).
Al met al, ik ben tevreden. :) [afbeelding]
 
Laatst bewerkt:
Zoals je gemerkt heb is het lassen van titanium niet heel erg makkelijk, wat ik aan jou gelaste pijp ziet is dat het titanium te heet is geworden.
Aan de kleur van het gelaste kan je de kwaliteit van je las zien, wanneer de las en of omliggende pijp grijs is geworden is de las zeer bros (vervorm de pijp maar eens de de pijp in de bankschroef te klemmen, je zal het horen kraken en er breken stukken uit of die kan je er zelf uit breken)
Als de las goed is is deze vaak erg glanzend en blauwig van kleur.
Belangrijk bij het titanium lassen is een zeer geconcentreede vlamboog te krijgen en ook 100 % van zuurstof af te schermen (lukt dit niet zal de las vaak aan de binnenkant van de gelaste pijp geel worden)

Verder kan je de titaniumpijp zeer goed vloeien, er mag absoluut geen kier tussen de pijpen bevinden. Ik gebruik zelf een brede schuurband om alles super vlak te krijgen.
verder is mijn lasstroom tussen 20 en 25 amp

succes Rob
Thanks, ja voor dat ik nu ga lassen wacht ik eerst tot ik alles binnen heb en kloppend is.
De blauwe kleur er om heen komt niet van het lassen, dat was hij al, is een oude titanium uitlaat van een gsxr 1000 en is blauw geworden door de hitten van de uitlaat gassen.
De binnenkant werd idd geel omdat ik geen backing gas had maar de las was toch wel erg sterk viel me op.
 
Zoals je gemerkt heb is het lassen van titanium niet heel erg makkelijk, wat ik aan jou gelaste pijp ziet is dat het titanium te heet is geworden.
Aan de kleur van het gelaste kan je de kwaliteit van je las zien, wanneer de las en of omliggende pijp grijs is geworden is de las zeer bros (vervorm de pijp maar eens de de pijp in de bankschroef te klemmen, je zal het horen kraken en er breken stukken uit of die kan je er zelf uit breken)
Als de las goed is is deze vaak erg glanzend en blauwig van kleur.
Belangrijk bij het titanium lassen is een zeer geconcentreede vlamboog te krijgen en ook 100 % van zuurstof af te schermen (lukt dit niet zal de las vaak aan de binnenkant van de gelaste pijp geel worden)

Verder kan je de titaniumpijp zeer goed vloeien, er mag absoluut geen kier tussen de pijpen bevinden. Ik gebruik zelf een brede schuurband om alles super vlak te krijgen.
verder is mijn lasstroom tussen 20 en 25 amp

succes Rob

Ik ben al even lid van het forum en lees normaal alleen maar kort wat ervaringen met betrekking tot het maken van uitlaten en bochten.
Nu kwam ik dit topic tegen en wil toch even reageren, tenslotte is het een veel gelezen topic.
Zoals RVF750R al schreef kun je de kwaliteit van de titaniumlas zien aan de kleur echter de juiste kleur is zilver of strogeel.
Zodra er blauw op je las zit word de las bros en hoe blauw/paarser hoe brosser.
Echt heel bros is die als er ook nog eens witte schilfers op de las komen.

Hoe bros toegestaan is voor het gebruik van een uitlaat op een motor is de vraag, en soms kan het niet anders maar feit blijft dat blauw niet goed is.

Wij lassen en repareren o.a. titanium delen voor de vliegtuig industrie, daar moet de las absoluut geen blauw bevatten.

De enige manier om een goede titanium las te krijgen is het 100% verdrijven van zuurstof en waterstof.
Dit kan d.m.v. een couveuse gevuld door argon, echter in Nederland is er geen 100% zuurstof vrije argon te krijgen, bedrijven in Nederland die titanium lassen halen hun flessen dan ook doorgaans uit het buitenland.

Mvg Patrick
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan