Koppeling ontkoppelt niet meer na ontluchten/verversen

Mattiasvdm

MF'er
15 apr 2012
58
0
Zojuist m'n hydraulische koppelingsvloeistof ververst en nu ontkoppeld hij niet meer. Ik heb het exact gedaan zoals de service manual het voorschrijft:

Sleutel om de nippel, slang erop, nippel losdraaien, koppeling inknijpen en vasthouden, nippel dichtdraaien, koppeling weer loslaten. Dit herhalen totdat er verse vloeistof uit komt.

Als ik nu de koppeling in knijp heeft ie voldoende tegendruk (gaat vrij zwaar vanaf het begin) maar hij ontkoppeld niet. Als ie in z'n 1 staat kan ik het wiel niet draaien met de koppeling in.

Heb ook al vanaf de andere kant geprobeerd met een spuit. Ik zie netjes de vloeistof in het reservoir lopen zonder luchtbellen maar helaas geen effect.

Heb ook al de banjobout een stukje losgedraaid met de koppeling in maar dit alles heeft geen effect...

Help!

Het gaat om een kawasaki ZX9R van 1995.
 
Daar probeer ik dus achter te komen aap. Kom hier nou geen comentaar geven op andere maar geef liever info waarom gevraagt word. Of reageer dan gewoon niet. Verder geloof ik wel dat je van alles weet van motoren janbros. Succes verder.
ook een sterretje. Mensen die gaan schelden :N

verder geef je zelf geen info over jouw vermoeden van een oorzaak, omdat je bang bent af te gaan. Zielig mannetje dus.
 
Heb je voor het probleem de cilinder los gehad? Als dat zo is bestaat de kans dat dopje 11012 in onderstaand plaatje eruit gevallen is.
Dat is een busje dat op de drukstang zit en tegen de zuiger zit. Bij het loshalen blijft deze vaak plakken aan de zuiger, van de as schuift, op de grond valt en weg rolt. Dan kan je de boel weer monteren maar zal niet (volledig) ontkoppelen. Hooguit zal je zuiger tegen het carter drukken en dan voelt het bijna als normaal.

kawasaki-1995-b2-zx900-clutch_bigkae0484e1350_9359.gif


Edit:
Had ook de cilinder eraf gehaald om te kijken of hij beweegt en dit was idd het geval.
Ja dus. Ik denk dat er grote kans is op een missende bus. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zit dopje 11012 er nog op anders heb je idd last van slecht ontkoppelen. Wist zelf namelijk niet zeker of dit ook bij de zx9r erop zat vandaar dat ik niet zomaar slechte info ga geven. Heb zelf een zxr750 en die werkt ook zo. Check ff of je dat doppie erop hebt zitten. Succes.
 
ook een sterretje. Mensen die gaan schelden :N

verder geef je zelf geen info over jouw vermoeden van een oorzaak, omdat je bang bent af te gaan. Zielig mannetje dus.


Dat klopt ik mag ook niet schelden das ook fout. Maar op een 1 of andere manier moeten mensen op het mf je altijd afkraken ipv je wat bijleren. En daar heb ik een schurft hekel aan. Als we elkaar nou eens als mensen behandelen word het op het mf nog gezellig ook.

Tot zover mn beste intenties.
 
Dat klopt ik mag ook niet schelden das ook fout. Maar op een 1 of andere manier moeten mensen op het mf je altijd afkraken ipv je wat bijleren. En daar heb ik een schurft hekel aan. Als we elkaar nou eens als mensen behandelen word het op het mf nog gezellig ook.

Tot zover mn beste intenties.

Waar heb ik je afgekraakt oid? Neem snel een cursus M-F, want er is een zeer reële kans dat ik je in de toekomst ernstig zal vernederen als je zo snel op je tenen getrapt bent. Sterkte.
 
Laatst bewerkt:
ook een sterretje. Mensen die gaan schelden :N

verder geef je zelf geen info over jouw vermoeden van een oorzaak, omdat je bang bent af te gaan. Zielig mannetje dus.




Dat is dus het mooie ZOT ik heb jou hier niet genoemd en je begint er zelf over terwijl het niet op jou gericht is. Dus ik snap jou probleem niet helemaal. En verder klopt je technische reacties wel. Zo'n pen buigt idd niet zo snel. Denk je ook niet dat dat dopje er misschien niet meer op zit? Mvg
 
Dat is dus het mooie ZOT ik heb jou hier niet genoemd en je begint er zelf over terwijl het niet op jou gericht is. Dus ik snap jou probleem niet helemaal. En verder klopt je technische reacties wel. Zo'n pen buigt idd niet zo snel. Denk je ook niet dat dat dopje er misschien niet meer op zit? Mvg
quote dan.

Ik denk niet zoveel, want mijn glazen bol is stuk. Ik weet wel veel.
 
Dat vraag ik mij ook af. Het zit ook op de cilinder...

Kan remvoeistof, kettingvet of regenwater zijn. Motorolie is onwaarschijnlijk. Als de keerring defect is (of eruit, kan net genoeg uit het blok komen voor het deksel te raken) waardoor de olie achter dit deksel naar beneden loopt en je achterband voorziet van een perfecte oliefilm :X )

Ik gok op remvoeistof.
 
Dat is dus het mooie ZOT ik heb jou hier niet genoemd en je begint er zelf over terwijl het niet op jou gericht is. Dus ik snap jou probleem niet helemaal.

allee, 't was dan op mij bedoelt, maar misschien toch eens herlezen wat ik geschreven had. chapeau als je daar een belediging in ziet staan ...

weet je wat het verschil is tussen een echte mekanieker en iemand die zelf ook wat sleutelt en daarom denkt dat ie ook een mekanieker is ?
- een echte analyseert het probleem, zoekt desnoods wat extra info op en komt dan met een mogelike oplossing op de proppen.
- een fake smijt gewoon overal zijn eigen ervaringen tussen, of ze nu relevant zijn of niet. "het probleem lijkt op wat ik eens ... " . Als je echt een nuttige bijdrage had willen doen, had je gewoon even naar een parts-site van een ZX9 van '95 kunnen surfen en kijken of het hetzelfde systeem was. maar dat kost je wel 30 sec van je tijd . minder dan al je reakties samen ...
 
Truukje:

Knijp de hendel in en bind hem vast, nachtje laten staan. Volgende dag losmaken en langzaam de hendel terug laten komen. Vaak zijn de de hele kleine luchtbelletjes door de druk omhoog geduwd en komen ze terug in het potje.
Top! Gelukt! Heb een tie wrap erom heen gedaan en een nacht laten staan. De volgende ochtend toen ik de hendel voorzichtig terug liet komen voelde ik heel kort de druk wegvallen (belletjes denk ik). En nu kan ik weer netjes het achterwiel tegenhouden. Testrit zojuist lijkt goed. Morgen weer naar m'n werk er mee. Even goed testen!

Bedankt zover!
 
aanvullend voor als je een koppeling gaat ontluchten:

is het reservoir wel correct weer dicht gemaakt? Kan het reservoir wel ontluchten?
Het harmonica membraan moet netjes kunnen bewegen. De functie van het membraan is om het klotsen tegen te gaan en om luchtcontact te vermijden.
Het deksel moet zo gemonteerd zijn dat er lucht(druk) boven het membraan kan komen. Ergens moet een heel klein ontluchtingskanaaltje zitten. (deksel? Reservoir rand?)

Is dit niet het geval? Zit alles luchtdicht? Dan kan de koppeling niet goed werken.
 
Laatst bewerkt:
Heb nu de hele week gereden en alles lijkt goed. Hij kruipt niet meer naar voren in z'n 1. Hij klapt veel minder hard van de vrij in de eerste versnelling. Ik had alleen vanochtend iets raars:

Ik voegde in op een vrij drukke weg dus ik moest vaart minderen. Ik laat het gas los, schakel een versnelling terug (naar de 4) en laat de koppeling opkomen. Geef vervolgens gas in de veronderstelling dat ie gewoon in de 3e versnelling zit. Ineens zie ik het toerental omhoog schieten alsof ik de koppeling nog geknepen had en met 5 of 6 duizend toeren klapt ie alsnog in de versnelling...

Bij het ontkoppelen bleef hij dus gekoppeld. Dus of de platen bleven hangen of het probleem zit 'm ergens in het vacuüm...
 
dat hoeft niet, het kan ook dat je een valse Neutral tussen 4 en 3 hebt ervaren. Dat de bak dus niet echt in de versnelling stond en er pas iets later in klapte. Komt wel vaker voor, de ene motor heeft er meer last van dan de andere.

hoe oud is de rubber slang tussen reservoir en ontkoppel cilinder? Bij auto's kom je wel eens tegen dat deze intern(!) opzwellen waardoor het nog wel lukt om er vloeistof doorheen te persen maar terug vloeien naar het reservoir lukt dan niet meer.
als je de slang los haalt van de cilinder en laat bungelen in een potje moet de vloeistof er probleemloos uit komen lopen. Is dit niet zo? Dan is de kans groot dat de rubberen slang intern is opgezwollen. Het is heel lastig om dat aan de buitenkant te zien.

Maar ik denk dat het wel de moeite waard is om dat te onderzoeken als de slang al ouder is dan bv 5j.

als je staalomvlochten teflon leidingen hebt dan is dat niet van toepassing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan