Accu met lager amperage

No-Mercy

Rookie
31 dec 2008
19
0
Ik ga een Honda cb360 ombouwen tot tracker. Ik wil daarbij de Elektra zoveel mogelijk wegwerken. Ik wil dan ook een kleinere accu kopen, die makkelijk weg te werken is.
Nu is mijn vraag, zou dit gevolgen hebben voor de ontsteking?
De startmotor gaat eraf, dus daarvoor heb ik geen dikke accu meer nodig.
Er hoort een 12v 12Ah accu in, maar een kleine accu zit maximaal op 12v 4Ah.
Heeft dit invloed op de vonk die de bobines moeten maken?
Bij alles wat ik er nu over heb gelezen, pik ik dat er niet uit en zou het hoge amperage hoofdzakelijk bedoelt zijn voor het starten met de startmotor.
 
Volgens mij hebben de meeste Honda's een kortsluitregelaar. Zodra de spanningpuls te hoog wordt, sluit hij hem kort. Dus eerst spanning maar geen stroom, daarna stroom maar geen spanning. In beide geballen hoeft de regelaar niks op te eten. De dynamo moet het teveel geproduceerde vermogen zelf opeten. Dat is geen probleem. De dynamo is oliegekoeld.

dat is de theorie.. in de praktijk is een spanningsregelaar niet voor niks met koelribben uitgevoerd en zit ie ergens op de motor geschroefd waar de rijwind bij kan komen / tegen een zwaar framedeel aan, etc. Bij het schakelen van de kortsluiting en tijdens de kortsluiting hebben de FETs / thyristoren er wel degelijk een kleine weerstand. de stroom is ontzettend hoog dus vermogen = een kleine waarde x een grote waarde = toch significant
 
dat is de theorie.. in de praktijk is een spanningsregelaar niet voor niks met koelribben uitgevoerd en zit ie ergens op de motor geschroefd waar de rijwind bij kan komen / tegen een zwaar framedeel aan, etc. Bij het schakelen van de kortsluiting en tijdens de kortsluiting hebben de FETs / thyristoren er wel degelijk een kleine weerstand. de stroom is ontzettend hoog dus vermogen = een kleine waarde x een grote waarde = toch significant
De meeste warmte word veroorzaakt door de spanningsval over de gelijkrichtdiodes
 
Hm, toch wel wat uiteenlopende meningen.
Wat ik er uit pik is dat het moet kunnen. Ik loop alleen het risico dat de accu eerder kapot gaat door de geringe belasting en de hoge oplaad capaciteit.
Gewoon uitproberen dus. Ik heb gelijk maar een accu besteld (voor 14,50 euro is dat zeker het proberen waard)
 
Hm, toch wel wat uiteenlopende meningen.
Wat ik er uit pik is dat het moet kunnen. Ik loop alleen het risico dat de accu eerder kapot gaat door de geringe belasting en de hoge oplaad capaciteit.
Gewoon uitproberen dus. Ik heb gelijk maar een accu besteld (voor 14,50 euro is dat zeker het proberen waard)

Daar komt het op neer ja, een kleinere accu zal een iets kortere levensduur hebben.

Maar aangezien je geen startmotor meer hebt compenseert dit ook wel weer behoorlijk.

Maar als je eens in de 2jaar 15euro uitgeeft voor een accu'tje is dat natuurlijk ook weer niet erg :+

Als je toch iets langer van je accu wilt doen, kan je hem ook iets regelmatiger aan de lader hangen, vooral in de koude maanden is dat misschien wel de moeite.

Maargoed, aangezien het toch maar om 15euro gaat is zoiets al snel teveel moeite :P
Of je moet een handig stekker systeempje maken. Maar de praktijk leert al snel dat zoiets teveel moeite is.

Punt is dat je accu snel leeg is, en dat de motor hem te snel bijlaad, je accu zo vol mogenlijk houden is dus eigenlijk het beste, dan krijgt de accu de minste 'klappen'

Maargoed, 15euro, veel moeite en gezeur, niet waard, gewoon proberen dus, etc. :+
 
Net even het elektrisch schema van een CB360 gegoogeld. Een CB 360 heeft een losse gelijkrichter en een losse spanningsregelaar. En volgens mij heeft een CB360 een dynamo met een bekrachtigingsspoel. Oftewel, als de dynamo veel vermogen moet leveren dan wordt deze meer bekrachtigd (een sterker magnetisch veld) en als er weinig vermogen gevraagd wordt dan is er weinig bekrachtiging. Er is dus geen "moderne" kortsluit spanningsregelaar toegepast.

Volgens mij is dit voor jouw systeem ideaal. Een kleine accu kan dus gemakkelijk. Deze is lekker snel vol, dus de dynamo hoeft niet zo hard te werken. De ontsteking en verlichting zullen de meeste energie verbruiken. (dat is trouwens toch al wel zo met de gewone accu)
 
Je hebt een beetje gelijk .
Bij een moderne regelaar word een groter of een kleiner gedeelte van de wisselspanning door een geschakelde diode brug gelijkgericht.
Dus van elke stroomrimpel word maar een gedeelte doorgelaten dat afhangt van wat er op dat moment nodig is ( stroom frequentie worden in meer of mindere maten doorgelaten in kortere of lange tijden wat nodig is )
Deze schakelende regelaars gebruiken zelf zeer weinig vermogen en zullen dus niet erg warm worden.
De dynamo word hier niet warm van want er wordt na het afschakelen geen stroom geleverd (dat gaat per periode en per fase ,dus zeer snel.
De stroom vernielers werken heel anders , ze zijn zo gemaakt dat alle stroom die de dynamo kan leveren ( ook bij grote hitte in de tropen ) geheel door de koeling kan worden afgevoerd ,mits deze op een groot koelvlak vast zit ( frame of motordeel ).
He laden van de accu is wel wat afhankelijk van het verbruik van de verlichting maar er blijft altijd genoeg over voor de accu te laden ( tenzij je er zelf grote verbruikers hebt bij gemaakt zonder dat de regelaar daar iets van af weet )
Dus een kleine accu op een motor kan best en de accu zal daar niets van lijden als de regelaar doet waar hij voor gemaakt is ).
meer weten meer vragen.
 
Je hebt een beetje gelijk .
Bij een moderne regelaar word een groter of een kleiner gedeelte van de wisselspanning door een geschakelde diode brug gelijkgericht.
Dus van elke stroomrimpel word maar een gedeelte doorgelaten dat afhangt van wat er op dat moment nodig is ( stroom frequentie worden in meer of mindere maten doorgelaten in kortere of lange tijden wat nodig is )
Deze schakelende regelaars gebruiken zelf zeer weinig vermogen en zullen dus niet erg warm worden.
De dynamo word hier niet warm van want er wordt na het afschakelen geen stroom geleverd (dat gaat per periode en per fase ,dus zeer snel.
De stroom vernielers werken heel anders , ze zijn zo gemaakt dat alle stroom die de dynamo kan leveren ( ook bij grote hitte in de tropen ) geheel door de koeling kan worden afgevoerd ,mits deze op een groot koelvlak vast zit ( frame of motordeel ).
He laden van de accu is wel wat afhankelijk van het verbruik van de verlichting maar er blijft altijd genoeg over voor de accu te laden ( tenzij je er zelf grote verbruikers hebt bij gemaakt zonder dat de regelaar daar iets van af weet )
Dus een kleine accu op een motor kan best en de accu zal daar niets van lijden als de regelaar doet waar hij voor gemaakt is ).
meer weten meer vragen.

Ja, je maakt er een leuk algemeen verhaal van waar overigens nog wel wat gaten in te schieten zijn. Maar het gaat hier in het geval van TS om een redelijk specifieke oplossing welke bij oudere Honda's wel vaker toegepast werd.
Kijk eens in het schema van een CB360, dan zie je dat er geen meer fasen dynamo gebruikt wordt, maar een enkel fase dynamo met bekrachtigingsspoel.
 
Ja, je maakt er een leuk algemeen verhaal van waar overigens nog wel wat gaten in te schieten zijn. Maar het gaat hier in het geval van TS om een redelijk specifieke oplossing welke bij oudere Honda's wel vaker toegepast werd.
Kijk eens in het schema van een CB360, dan zie je dat er geen meer fasen dynamo gebruikt wordt, maar een enkel fase dynamo met bekrachtigingsspoel.
Als dat zo is is dat alleen maar een voordeel.
Het verlies is kleiner.
Minder warmteontwikkeling en de dynamo leverd precies wat gevraagt word.
1 of 3 fase maakt verder niet zoveel uit.
 
Nou, als ik dat allemaal zo lees, gaat het wel goedkomen.
Ik ga de volledige bedrading vereenvoudigen en vernieuwen.
Zodra ik de accu kan ophalen, laat ik wel ff weten of het daadwerlelijk goed werkt.
 
Jongens, ga er niet vanuit dat het laad'systeem' van de 360 zo geadvanceerd is.

De dynamo zal er moeite mee hebben om de accu vol te houden tijdens stadsverkeer.

Met een kleinere accu ben je zonder twijfel gevoeliger voor pech, dankzij een lege accu.

Het systeem van de 360 is inderdaad, zoals ik al dacht, precies hetzelfde als van de CB77.
(en dus totaal niet 'berekent' op de gebruikers)
De vliegwielen van deze systemen zijn klein, en de magneet is eigenlijk al te zwak, als je dan 30~40jaar verder bent, is dat ook niet sterker geworden.

Eigenlijk doen ze het alleen goed als lekker door blijft rijden, waar de kleine Honda'tjes toch voor bedoelt waren.

Niet om je bang te maken, maar onthoud het, sta niet vreemd te kijken als je met een leeg accu'tje komt te staan als je kwartiertje (en dat is voor zo'n accu'tje denk al lang zat) stadverkeer hebt gereden met licht aan.

Een bekende modificatie onder de CB72/77 rijders is het achterlichtje te vervangen voor een ledje, dat scheelt volgens een hoop al 75% van potentiele storingen/lege accu's.

Just a reminder ;)

Neem desnoods een kijkje op honda305.com en lees wat op het electrische gedeelte van het forum, daar steek je vast wat van op :)
 
Jongens, ga er niet vanuit dat het laad'systeem' van de 360 zo geadvanceerd is.

De dynamo zal er moeite mee hebben om de accu vol te houden tijdens stadsverkeer.

Met een kleinere accu ben je zonder twijfel gevoeliger voor pech, dankzij een lege accu.

Het systeem van de 360 is inderdaad, zoals ik al dacht, precies hetzelfde als van de CB77.
(en dus totaal niet 'berekent' op de gebruikers)
De vliegwielen van deze systemen zijn klein, en de magneet is eigenlijk al te zwak, als je dan 30~40jaar verder bent, is dat ook niet sterker geworden.

Eigenlijk doen ze het alleen goed als lekker door blijft rijden, waar de kleine Honda'tjes toch voor bedoelt waren.

Niet om je bang te maken, maar onthoud het, sta niet vreemd te kijken als je met een leeg accu'tje komt te staan als je kwartiertje (en dat is voor zo'n accu'tje denk al lang zat) stadverkeer hebt gereden met licht aan.

Een bekende modificatie onder de CB72/77 rijders is het achterlichtje te vervangen voor een ledje, dat scheelt volgens een hoop al 75% van potentiele storingen/lege accu's.

Just a reminder ;)

Neem desnoods een kijkje op honda305.com en lees wat op het electrische gedeelte van het forum, daar steek je vast wat van op :)
Als je een kleine accu al niet vol kan houden gaat een grotere al helemaal niet lukken.
Als je de startmotor niet gebruikt valt er weinig te ontladen.
Zodra de laadspanning hoger is dan de accuspanning laad de accu bij.
Als hij lager is laad een grote accu ook niet bij.
 
Het punt is dus, dat de laadspanning van een CB360 bij lage toerentallen/stadverkeer, veelste weinig is om een accu vol te houden.

Vandaar dat een grotere accu het iets langer volhoud bij stadsverkeer.

Maar anyway, gewoon proberen, en dan zie je wel hoelang hij het uithoud, mocht je veel stadsverkeer rijden.

Dan kan je e.v.t. alsnog kleine aanpassingen doen aan de electra, zoals dus het achterlichtje vervangen voor een ledje, en misschien voor een bolletje nemen die net 5watt minder is.
(misschien dat je dan dat Hallogeen gedoe krijgt met H4 enzo, maar daar weet ik verder niks van)

Maar geen paniek ofzo, het is gewoon dat je hierop voorbereid bent, en je kan gewoon kleine aanpassingen doen als het net niet gaat met een kleinere accu.
 
Als ik iedere dag 1 euro in een spaarpotje doe zit en na 4 weken 28 euro in.
Doe ik iedere dag 1 euro in een grote spaarpot dan zit er nog steeds na 4 weken maar 28 euro in.
Een grotere accu komt niet voller dan een kleine als je er niet meer in stopt.
 
De accu's komen ook niet voller kwa volt's, wel kwa amp's.

En dat is wat je nodig hebt als je lang stadverkeer wilt rijden met een onderberekende dynamo.

Dat is mijn punt, dat is toch zeker wel duidelijk ?

Op de snelweg/B-weg maar het ook geen bal uit wat voor accu je erin stopt, het gaat om de stukjes door de stad (mocht je daar komen) .

Het verschil met een kleine en grote accu is, is dat je het met een kleine accu 10minuten uithoud in de stad, en met een grote accu een half uur.

*houd het nu voor gezien*
 
De accu's komen ook niet voller kwa volt's, wel kwa amp's.

En dat is wat je nodig hebt als je lang stadverkeer wilt rijden met een onderberekende dynamo.

Dat is mijn punt, dat is toch zeker wel duidelijk ?

Op de snelweg/B-weg maar het ook geen bal uit wat voor accu je erin stopt, het gaat om de stukjes door de stad (mocht je daar komen) .

Het verschil met een kleine en grote accu is, is dat je het met een kleine accu 10minuten uithoud in de stad, en met een grote accu een half uur.

*houd het nu voor gezien*
Wie stopt die extra amperes dan in die zwaarder accu?
Als je drie keer langer kan rijden op een accu heb je een (volle)accu nodig van 15 ampere t.o.v. een van 5 ampere.
 
Wie stopt die extra amperes dan in die zwaarder accu?
Als je drie keer langer kan rijden op een accu heb je een (volle)accu nodig van 15 ampere t.o.v. een van 5 ampere.
de geladen accu kan de motor langer draaiende houden tijdens de stadsrit dus, op vaak lagere toeren

ik denk dus dat de motor bij hogere toeren wel voldoende uit de dynamo kan halen om hem op te laden.
een grotere accu krijgt hij dan ook vol, zei het na langere tijd.

zit ik zo goed?
 
de geladen accu kan de motor langer draaiende houden tijdens de stadsrit dus, op vaak lagere toeren

ik denk dus dat de motor bij hogere toeren wel voldoende uit de dynamo kan halen om hem op te laden.
een grotere accu krijgt hij dan ook vol, zei het na langere tijd.

zit ik zo goed?
Dat zou inderdaad verschil kunnen maken, maar hoe vaak sta je langer dan 15 minuten minder dan 3000 toeren te draaien?
 
Dat zou inderdaad verschil kunnen maken, maar hoe vaak sta je langer dan 15 minuten minder dan 3000 toeren te draaien?

ik ken het type motor helemaal niet, laat staan het karakter ervan.
maar voor mijn eigen motor, ik kom pas boven de 3.000 rpm bij 80 + km/h.
als ik mij overal aan de snelheid zou houden, betekend dat minimaal 20 minuten voor ik boven de 80 kom.
 
ik ken het type motor helemaal niet, laat staan het karakter ervan.
maar voor mijn eigen motor, ik kom pas boven de 3.000 rpm bij 80 + km/h.
als ik mij overal aan de snelheid zou houden, betekend dat minimaal 20 minuten voor ik boven de 80 kom.
Ik weet niet wat voor motor je hebt maar als je overschakeld voordat je de 3000 toeren bereikt hebt vrees ik voor je big-end lagers
Een cb360 is een 2 cilinder die de 30pk niet haalt en die je dus normaal gesproken nogal door moet trekken wil je met het overige verkeer mee rijden.
 
Even een vraagje aangezien hier al een hoop mensen reageren met elektrotechnische ervaring. (Ik hoop dat de ts het geen probleem vind) kun je een voorgevulde 'zuur' accu 'liggend' dus op de voor of achterkant monteren? Of is dit alleen mogelijk metde duurdere li-ion li-po?
 
Terug
Bovenaan Onderaan