Welke onderdelen te kopen/vervangen koppeling ER-5

Djeez

Die hard MF'er
15 dec 2012
937
0
Eijsden
Vandaag is voor de 2e keer binnen 4 weken de koppelingskabel van mijn Er-5 over gegaan. De ANWB man zei de vorige keer al dat ie bang was dat de koppeling slecht was, maar dat ik het. Ff proberen moest met een nieuwe kabel want die kost maar een tientje...

Ik had al aan mijn buurman gevraagd welke onderdelen ik moest bestellen, want hij had t over een drukgroep en nog iets maar als ik bijv. Bij Louis kijk zie ik ringen en veren...
En daar zit ook nog verschil in (ik denk het materiaal) wie kan me helpen... Buurman heeft geen tijd. En ik wil geen 2 weken wachtten om weer te kunnen rijden.
Dank jullie *D
 
Als de koppelingsplaten versleten zijn, moet je die vervangen voor nieuwe.
Als je stalen tussenplaten versleten zijn, moet je die ook vervangen.
Als de veren versleten zijn, moet je die vervangen.

Als er iets met de korf is, moet dat opgelost worden.
 
Gaat de koppeling echt zo zwaar dan?
Het lijkt mij eerder dat de kabel ergens op schuurt waardoor hij snel breekt.
Of het punt waar de kabel bevestigd wordt niet mee draait en de kabel knikt.
 
Gaat de koppeling echt zo zwaar dan?
Het lijkt mij eerder dat de kabel ergens op schuurt waardoor hij snel breekt.
Of het punt waar de kabel bevestigd wordt niet mee draait en de kabel knikt.
dat lijkt me ook erg belangrijk om te controleren.

2 kabels zo vlak achter elkaar, zet toch aan het denken :)
 
De koppeling gaat heel zwaar! Als de motor warmer word, vaker geknepen word gaat ie een stuk makkelijker. Maar zeker in het begin van de rit is ie zwaar. Moest vandaag even een paar keer met rechts knijpen om m soepeler te maken...
 
Ti's zelfs de 3e kabel sinds april. Eerste zagen we rafelen dus vervangen in Juni, en toen ik in september de kabel onderweg brak kwam ANWB piep met dat het bij auto's dan ook vaak de koppeling zelf is... Aangezien we nu exact een maand verder weer met een gebroken kabel zitten....
 
Weet je ook zeker dat je de kabel niet te strak hebt staan? Minimum 5mm speling (aan de koppelingshendel) dacht ik.
Ik heb ook dat probleem gehad met er-5, maar dat kwam omdat ik de eerste keer de kabel met de verkeerde "olie" gesmeerd heb.
 
Tja.... Geen idee eigenlijk. Hebben vanavondde koppeling helemaal uit elkaar gehaald, de platen zien er nog prima uit, de tussenschijven ook, we twijfelen een beetje aan de veren, dus die ga ik morgen nieuw halen, die waren niet zo duur. En een nieuwe pakking, en een nieuwe kabel. Dan monteren, en dan wilde mijn oude rijinstructeur wel ff kijken, hij sleutelt ook graag, en heeft ook er-5 jes gehad....
 
Steeds bovenaan bij de hendel. We hebben gisteren de koppeling uit elkaar gehaald, het staafje waar de kabel daarin haakt lijkt een kleine beschadiging te hebben, en ook van de veren zijn we niet zeker. Die gaan we dus nieuw halen. De schijven/platen zien er nog perfect uit. Dus ff afwachten wat de plaatselijke motorzaak te melden heeft...
 
Steeds bovenaan bij de hendel. We hebben gisteren de koppeling uit elkaar gehaald, het staafje waar de kabel daarin haakt lijkt een kleine beschadiging te hebben, en ook van de veren zijn we niet zeker. Die gaan we dus nieuw halen. De schijven/platen zien er nog perfect uit. Dus ff afwachten wat de plaatselijke motorzaak te melden heeft...

Dus waarschijnlijk zit er in je hendel, hendelbeugel of het afstelboutje een braampje. Niet zo gek dat je dan gelijk de koppeling open trekt...
Zal idd wel aan de drukgroep liggen... :')
 
Ti's zelfs de 3e kabel sinds april. Eerste zagen we rafelen dus vervangen in Juni, en toen ik in september de kabel onderweg brak kwam ANWB piep met dat het bij auto's dan ook vaak de koppeling zelf is... Aangezien we nu exact een maand verder weer met een gebroken kabel zitten....

Een auto koppeling is heeel anders als een motor koppeling.
Daar zit namelijk een diafragma veer in in plaats van bij motorfietsen spiraal veren.
En bij een auto kan daar inderdaad het probleem in zitten als de koppeling heel zwaar gaat. Bij een motorfiets zou hij juist steeds lichter gaan doordat er minder druk op de veren komt en de veren lam worden.

Het probleem zal bij jou waarschijnlijk puur in de bediening zitten.
 
Bedankt allemaal, ik heb de veren vervangen (dwz, ik heb mijn man dat laten doen) en een nieuwe kabel gezet. Toen ben ik ff langs mijn oude intructeur gereden en die zei me dat ik de kabel met te veel bochten erop heb gezet. Ook hebben we de hendel wat gesmeerd. Dus nu de kabel nog even anders erop zetten en hopen dat het probleem opgelost is....
 
Terug
Bovenaan Onderaan