klapperend geluid wr450

17 mrt 2006
67
0
utrecht
Hoi ik hoor bij m'n wr450 een klapperend geluid bij het optrekken, motor is vorig jaar geheel gereviseerd nu heb ik het idee dat het een klapperende distributieketting is of een lager van de uitgaande as naar de ketting naar het achterwiel. M'n vraag, kun je de automatische kettingspanner gewoon demonteren om deze even te checken? En voor het lager op de tandwielas van de ketting naar het achterwiel, is deze van buitenaf te vervangen?
 
Zag inderdaad dat die wat los stond, zal 'm eens spannen kan me inderdaad herrinneren dat dat ook wat herrie veroorzaakt. Weten julie of je de distributiekettingspanner zo kunt checken? Distributieketting is nog geen jaar oud dus dat zou het eigenlijk niet kunnen zijn, heb maar een paar offroadritjes gedaan.
 
Stel nou eerst je aandrijfketting voor je met de distributiespanner gaat lopen klooien.... ;)
Een hard klapperend geluid is doorgaans je aandrijfketting. Die klappert tegen de brug als ie te los ligt. Als er zo'n geluid uit je blok komt doe er binnen no-time een onderdeel kiekeboe door t carter ;)

Edit: en spannen is niet strak zetten hè ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja was niet van plan aan de distributie te gaan zitten. Ben wat para, heb het blok 2 x volledig laten reviseren de afgelopen twee jaar. Heb eens gehoord dat als je de ketting te strak zet deze te veel kracht op de uitgaande as uitoefent waardoor het lager van die as de geest geeft, heb altijd zoiets van beter iets te los dan lager om zeep. Hoe strak moet het, vol in de vering en da 2 vingers speling?
 
Zag inderdaad dat die wat los stond, zal 'm eens spannen kan me inderdaad herrinneren dat dat ook wat herrie veroorzaakt. Weten julie of je de distributiekettingspanner zo kunt checken? Distributieketting is nog geen jaar oud dus dat zou het eigenlijk niet kunnen zijn, heb maar een paar offroadritjes gedaan.

Tuurlijk kun je de naks controleren, maar je loopt t risico dat alles van tijd gaat. De nokkenas ketting zal heus wel op je nokkenassen blijven liggen, maar onder de krukas zal de ketting gaan los hangen als de naks verwijdert is. En daar is de kans dan groot dat je ketting 1 of meerdere tandjes verschuift. T tandwieltje op je krukas is ook maar erg klein.
T beste is dan om je ontstekings cover er ook af te halen om zo een goed zicht te hebben op dit tandwieltje, of nog beter hier de ketting met bijv: een ty-wrap vast ze zetten aan dit tandwieltje. Maar om dan de timming weer te checken heb je markeringen op dit cover weer nodig :') .

Wat je eventueel wel kunt doen is de kettingspanner een x ontspannen met een kleine schroevendraaier (klein stukje) en dan voelen of hij zelf weer spant (dit voel je in de schroevendraaier). Zonder de spanner te verwijderen van t blok.
Wat je helemaal niet moet doen is de spanner een stukje gaan helpen en hem zelf gaan spannen en dus de ketting te strak te zetten. Maar je moet wel een beetje weten wat je doet. :Y
 
Ja was niet van plan aan de distributie te gaan zitten. Ben wat para, heb het blok 2 x volledig laten reviseren de afgelopen twee jaar. Heb eens gehoord dat als je de ketting te strak zet deze te veel kracht op de uitgaande as uitoefent waardoor het lager van die as de geest geeft, heb altijd zoiets van beter iets te los dan lager om zeep. Hoe strak moet het, vol in de vering en da 2 vingers speling?
Regina Chain | Roller and conveyor chains
 
Laatst bewerkt:
Ze komt denk ik een heel end qua gewicht, moet ik haar maar niet zeggen :P De schokdemper loshalen om de ketting te spannen, ook als je het wiel eenkeer loshaalt of de ketting wisselt? Heb net even nieuwe kettingblokken en en nieuw tandwiel gemonteerd, morgen evenspannen. Als de achterbrug horizontaal in lijn met het frame staat is de afstand het langst en daarop span je?
 
Ze komt denk ik een heel end qua gewicht, moet ik haar maar niet zeggen :P De schokdemper loshalen om de ketting te spannen, ook als je het wiel eenkeer loshaalt of de ketting wisselt? Heb net even nieuwe kettingblokken en en nieuw tandwiel gemonteerd, morgen evenspannen. Als de achterbrug horizontaal in lijn met het frame staat is de afstand het langst en daarop span je?

nee, gewoon in ontspannen stand. dus met niemand erop, maar niet op een bok ofzo. (de vrije slag van de ketting een crossmotor weet ik niet)

daarna belast checken of hij niet strak staat.
 
Ze komt denk ik een heel end qua gewicht, moet ik haar maar niet zeggen :P De schokdemper loshalen om de ketting te spannen, ook als je het wiel een keer loshaalt of de ketting wisselt? Heb net even nieuwe kettingblokken en en nieuw tandwiel gemonteerd, morgen evenspannen. Als de achterbrug horizontaal in lijn met het frame staat is de afstand het langst en daarop span je?
Dit doe je eenmalig om de spanning te bepalen. Als je daarna de motor op de bok zet met de wielen los of de grond zet, weet je hoe los de ketting hoort te staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan