Motor overhit

26 apr 2009
13
0
Voorst
Ik heb mijn motor stationair laten draaien omdat de accu bijna leeg was ..... toen ik 20 min later terug kwam was hij uit en oververhit. Zelfs het plastic olie doorkijk raampje (met het rode ringetje) was difuus geworden en zelfs vervormd ......

Ik heb hem laten afkoelen, maar durf nu even niet gewoon olie bij te vullen en te rijden. Waar moet ik beginnen?
 
maar als je de koudstart toerentalverhoger gebruikt (choke heeft hij niet) draait hij niet stationair. en dan beginnen je uitlaatbochten al na een paar minuten licht te geven. voor de rest van het blok is het ook niet echt goed. er is op het GSclub forum laatst ook zo'n oliekoeler voorbij gekomen die iemand stationair had laten draaien. die rijdt weer maar dat heeft wel wat hoofdbrekens gekost als ik het goed onthouden heb. maar die had ook last van veel achterstallig onderhoud.
je hoeft dus nog niet in paniek te raken de kans is groot dat hij het weer gaat doen maar misschien levert het wel wat werk op.
 
maar als je de koudstart toerentalverhoger gebruikt (choke heeft hij niet) draait hij niet stationair. en dan beginnen je uitlaatbochten al na een paar minuten licht te geven. voor de rest van het blok is het ook niet echt goed. er is op het GSclub forum laatst ook zo'n oliekoeler voorbij gekomen die iemand stationair had laten draaien. die rijdt weer maar dat heeft wel wat hoofdbrekens gekost als ik het goed onthouden heb. maar die had ook last van veel achterstallig onderhoud.
je hoeft dus nog niet in paniek te raken de kans is groot dat hij het weer gaat doen maar misschien levert het wel wat werk op.
Klopt ja:

Warmgelopen motor
Klinkt niet hoopgevend allemaal :/
 
toen ik 20 min later terug kwam was hij uit

Dus binnen de 20 minuten ging die van zelf uit. De motor heeft daarom korter gelopen.

De stroom was zeker op. De motor van mij heeft een nieuwe dynamo en die levert 14,3 Volt bij ieder toerental. Gebruikte dynamo's kunnen wel eens wat mankeren. Je had zeker laadproblemen? Meet de laad-stroom de dynamo-spanning en weerstand eens goed na met een multimeter of vraag de garage om dit te doen, ze kunnen het je binnen vijf minuten vertellen en veel nauwkeuriger meten. Zeker nu het kouder wordt kan je onderweg komen te stranden met een half opgeladen accu.

Half geladen accu's zullen kracht verliezen. Misschien helpt een paar keer even goed opladen en half ontladen nog om het sulfiet op de platen kwijt te raken. Zo een druppellader kan je daarvoor niet gebruiken.

Had je echt wel genoeg olie in het kijkglas? Olie moet flink in het carter worden rondgespat en door olie kanalen worden gepompt. Bij te weinig olie kan de motor natuurlijk oververhitten. Rijdende wordt de motor sowieso veel gelijkmatiger warm.

De regulator, die gelijkstroom maakt en de laadstroom voor de accu, is over het algemeen niet berekend op het laden van een accu. De regel is daarom om altijd alleen met een geladen accu te rijden. Hiervoor heb ik een trafo stekker van ongeveer 1 Ampère (1/10 van de accu) zodat ik niet de hele dag of langer hoef te wachten, zoals met een druppellader of onderhoudslader. Nadeel is wel dat het zonder zekering aan de plus niet beveiligd is en je beslist niet (te) vol moet laden met 1 Ampère of meer, want anders is de accu snel stuk. Dus je moet er bij blijven en ook accu en lader op temperatuur controleren. Het laatste laden met 150 of 200 Milliampère.
 
Terug
Bovenaan Onderaan