ktm 600 waar het het einde van de tunnel

Darqseaker

MF'er
27 apr 2012
35
0
goede avond.

het volgende probleem
ik heb een 3 maanden terug een ktm 600lc4 (1990)gekocht.
alleen dat ding liep niet
dit snel kunnen fixen door oude bezine eruit, en nieuwe erin.
paar keer kicken en madame deed het,
echt bleef het gas telkens hangen.
was niet de kabel dus ging het in de carb zoeken
carb compleet schoongemaakt
nieuwe filter erin (oude was heel erg goor)
en weer in elkaar gezet
nog steeds niet veel goed en bleef in toeren hangen.

inmiddels al nieuw buis tussen carb en luchtfilter+ tussen motorblok

sproeiers veranderd want daar klopte niets van met wat er normaal in hoort,
maar lekker lopen ho maar

inmiddels begin ik de moed een klein beetje op te geven,

ik heb hem nu wel zo ver dat hij NIET meer in toeren blijft hangen
maar valt direct uit als ik geen gas geef.

de stationair sproeier die er nu inzit is de originele maat.

rare vind ik dat de lucht stel schroef normaal 180/360 graden uit moet staan maar bij mij staat hij een stuk verder
ook als ik aan de stationair schroef draai gebeurd en helemaal niets
totaal geen verschil in toeren.

nu wilde ik hem naar de KTM dealer brengen, maar die wilt het niet aan
dit i.v.m. het een oude motor is en hij ook niet weet waar hij moet zoeken (beetje raar maar goed.)

hebben jullie hier nog wilde ideeën?
ik weet het onderhand niet meer

ben niet in het blok zelf geweest dus zou niet weten of daar is mis is
maar dit omdat ik ook niet zou weten waar ik dan naar moet zoeken

bedankt alvast

m.v.g. Alex
 
De carb is 100% zeker goed zuiver gemaakt?

Zomaar wat dingen die relatief goedkoop uitgevoerd kunnen worden:

Carb ultrasoon laten reinigen, originele sproeiers er terug in en volgens wphb in basisafstelling zetten.
Bougie vervangen, eventueel ook compressie meten.

Lektest uitvoeren dmv deodorant spuiten op inlaat rubber en dan op toerental letten.

Ontsteking controleren.
 
Als het een Dellorto caburatateur is (PHM38?) kun je de volgende dingen verwachten:
- Versleten gasnaald + geleider
- Versleten gasschuif
- Gasschuif ingeslagen op de plaats van de luchtschroef

Ik heb toen voor weinig geld een 2e hands carburateur op de kop getikt en die er onder geschroefd, dat zou ik altijd nog proberen voordat je 'm naar de dealer brengt. Voor 't geld hoef je 't niet te laten....
 
Laatst bewerkt:
De carb is 100% zeker goed zuiver gemaakt?

Zomaar wat dingen die relatief goedkoop uitgevoerd kunnen worden:

Carb ultrasoon laten reinigen, originele sproeiers er terug in en volgens wphb in basisafstelling zetten.
Bougie vervangen, eventueel ook compressie meten.

Lektest uitvoeren dmv deodorant spuiten op inlaat rubber en dan op toerental letten.

Ontsteking controleren.

ja de carb is zeker schoon geen twijfel over,
als ik via wphb hem normaal afstel (ook sproeiers) doet hij bijzonder weinig.

bougie zit er nieuwe op .
en deo test ook al uitvoerig gedaan.
kwam niet uit maar toch alle rubbers maar vernieuwd.
hoe check ik mijn ontsteking ??
 
Als het een Dellorto caburatateur is (PHM38?) kun je de volgende dingen verwachten:
- Versleten gasnaald + geleider
- Versleten gasschuif
- Gasschuif ingeslagen op de plaats van de luchtschroef

Ik heb toen voor weinig geld een 2e hands carburateur op de kop getikt en die er onder geschroefd, dat zou ik altijd nog proberen voordat je 'm naar de dealer brengt. Voor 't geld hoef je 't niet te laten....

ja klopt inderdaad is een dellorto.
kan dat inderdaad ook eens proberen misschien dat het zin heeft.
 
ja klopt inderdaad is een dellorto.
kan dat inderdaad ook eens proberen misschien dat het zin heeft.

Hier zijn al meer topics over geweest, meestal deze carburateur in combinatie met slecht starten. Vaak komt deze carburateur wel terug als de boosdoener.
Mijn carburateur heb ik toen 2e hands voor 50 euro op de kop getikt.
 
ik zit nu nog eens alles na te kijken via internet. nu zie ik een beschrijving op een engelse site waar staat uitgelegt hoe je een carb phm 38 uit elkaar haalt.
wat schets mijn verbazing !?
de man van de dealer heeft mij een starting jet verkocht onder de noemer idle(stationair) jet.
dus dit betekend dat ik nu nogsteeds een maat 50 stationair sproeier erin heb terwijl hij fabriek af 55 zegt.
maaaaaaar nu is mijn vraag
als ik deze nu bestel en verander zou hij dan inderdaad beter lopen
maar nog belangrijker zou denken jullie dan ook die luchtstelschoef minder ver uit hoeven ???
ga het zowiezo proberen hoor maar vraag me dat nu even af.
zouden die 5 maten zo verschillen ?
 
ja 5 maten scheelt echt veel
Bij crossers gaan ze meestal van een 42 stationair naar een 45 (450 4-takt ofzo) en dit kan van een witte bougie naar een mooie koffiebruine gaan. Dus scheelt echt veel, met de stationaire mengselschroef bij een 4takt regel je de hoeveelheid mengsel. Dus open is meer, dichtdraaien minder mengsel. Dus als je nu een 55 gaat steken, ga je een grotere opening van sproeier hebben, dus de mengselschroef kunenn indraaien (meestal is 1.5 toer vanaf compleet dichtgedraaid de basis).

Het zou wel kunnen, moesten al de sproeierbezettingen zo zijn dat deze allemaal rijker staan dan standaard? Dan kan het wel eens zijn dat je motorisch niet in orde bent ( denk maar aan slechte compressie) dan hebben ze dit proberen te compenseren

Bij een 2-takt regel je de lucht ( dus indraaien = minder lucht = rijker mengsel) en omgekeerd. Dus net andersom.
 
ja 5 maten scheelt echt veel
Bij crossers gaan ze meestal van een 42 stationair naar een 45 (450 4-takt ofzo) en dit kan van een witte bougie naar een mooie koffiebruine gaan. Dus scheelt echt veel, met de stationaire mengselschroef bij een 4takt regel je de hoeveelheid mengsel. Dus open is meer, dichtdraaien minder mengsel. Dus als je nu een 55 gaat steken, ga je een grotere opening van sproeier hebben, dus de mengselschroef kunenn indraaien (meestal is 1.5 toer vanaf compleet dichtgedraaid de basis).

Het zou wel kunnen, moesten al de sproeierbezettingen zo zijn dat deze allemaal rijker staan dan standaard? Dan kan het wel eens zijn dat je motorisch niet in orde bent ( denk maar aan slechte compressie) dan hebben ze dit proberen te compenseren

Bij een 2-takt regel je de lucht ( dus indraaien = minder lucht = rijker mengsel) en omgekeerd. Dus net andersom.
Dit is niet helemaal waar.
De stationairsproeier zorgt voor een zeer rijk mengsel.
Door de luchtstelschroef verder uit te draaien word er meer van dit rijke mengsel toegevoegd.
Maak je de staionair sproeier groter dan word het mengsel niet meer maar het toegevoegde mengsel word rijker.
 
Het zou wel kunnen, moesten al de sproeierbezettingen zo zijn dat deze allemaal rijker staan dan standaard? Dan kan het wel eens zijn dat je motorisch niet in orde bent ( denk maar aan slechte compressie) dan hebben ze dit proberen te compenseren

Bij een 2-takt regel je de lucht ( dus indraaien = minder lucht = rijker mengsel) en omgekeerd. Dus net andersom.

het stond bijna allemaal rijker maar sommige ook weer minder rijk
echt heel raar zat het
maar zoals ik al vertelde heb ik er een niewe filter op gemonteerd
die andere was echt TE goor voor worden.
daarom heeft hij denk ik en te kleine sproeier erin gezet.
omdat hij minder lucht kreeg.
dus ook maar minder benzine dan
maar heb de onderdelen besteld
ben erg benieuwd.
heb ook gelijk een naald geleider en nieuwe naald meegepakt.
kijken wat dat doet
 
zit nu een beetje te zoeken voor een mikuni 38mm maar het lijkt (op fotos) alsof hij wat smaller is als de dellorto die ik nu heb.
ook de standaard sproeiers die daar in zitten lijken totaal niet op wat ik nu gebruik
moet ik andere maten gebruiken voor zo'n carb ?
 
Sproeiers is een "probleem" voor later!

Diameter van carburateur waar ie het spruitstuk mee in gaat is belangrijk.
Kijk ook voor een carburateur met acceleratiepomp, hoe duurder de carburateur, hoe meer plezier je er aan gaat beleven!
Ik had zelf een HSR42, erg goede carburateur met een gasschuif op rollenlagers...
Harley Davidson gebruikt die dingen, om het zoeken wat te vergemakkelijken.
 
inmiddels weer wat gesleuteld en gedaan.
heb een nieuwe gasnaald en gasbuis erin gezet,
weer alles nagekeken in de carb
en een andere (grotere) stationair sproeier erin gezet,
maar nog steeds loopt hij erg slecht en
valt zomaar uit,
had hem aan de praat gekregen in het begin(ging na 3 keer kicken)
toen een stukje gereden (5km)
toen ik weer terug kwam viel hij direct uit en ging totaal niet meer aan.
met of zonder hot start knop.
begin me nu eigenlijk een beetje af te vragen OF het wel de carb is.
zijn er niet meer dingen die het kunnen zijn?
eigenlijk tm de carb houd mijn kennis een beetje op
heb nog nooit een motorblok uit elkaar gehad ofzo.
zat wel te lezen dat het misschien 'timing' kon zijn ?
 
Als je na die 5km meteen een andere bougie aanhangt en dan kijkt of er een vonk is kun je de ontsteking uitsluiten. Ontstekingsdelen (spoelen/bobine) worden warm en zetten uit. Als in koude toestand de windingen elkaar raken zul je een vonk krijgen. Na het uitzetten, door warmte, kan dat contact weg zijn en dus ook geen vonk.
Dat de motor uiteindelijk start kan zijn doordat die delen weer voldoende zijn afgekoeld. Ik weet niet hoelang uiteindelijk is en of je dan weer een paar km kunt rijden.
 
Het is natuurlijk een oudere motor, dus je zal toch de rest ook ff moeten checken.
oa klepspeling, timing van de nokassen klepseals. Dit soort dingen kunnen ook zorgen voor een slecht lopende motor maar is vaak te herkennen aan een rokende motor.
Maar alsnog ff alles checken, en met het doen hiervan leer je weer dingen.
ff op google zoeken en je vindt zeker info of foto's van hoe en wat voor je motor.
 
Ik heb met exact dezelfde motor, van 't zelfde jaartal, exact dezelfde problemen gehad. Ik heb in 't begin met die motor net zoveel km's lopend als rijdend afgelegd. Ontsteking was ook mijn eerste verdachte, maar die heb ik na intensief onderzoek uitgesloten als verdachte.
Na de carburateur 3 keer uit elkaar gehad te hebben en de naald en naaldgeleider vervangen te hebben, heb ik er een compleet andere carburateur onder gezet. Probleem weg....
 
Terug
Bovenaan Onderaan