GSX600F '99 start niet door regen?!! Garantie gevalletje?

6INK

MF'er
13 okt 2013
74
0
Utrecht
Hallo allemaal, graag jullie hulp voor het volgende;

ik rijd nu zo'n drie weken op mijn GSX600F uit '99. Hij rijdt prima. Thuis zet ik hem netjes onder de hoes op een overdekte parkeerplaats. Choke open, starten en rijden. Geen problemen.

Echter, afgelopen weekend was ik bij mijn vriendin waar ik niet de mogelijkheid heb om hem overdekt te parkeren. Ook mijn hoes had ik hier niet. Hij stond dus dag & nacht 'naakt'. Vrijdag starten en lopen, zaterdag starten lopen. Zaterdag avond en nacht heeft het flink geregend. Zondag wou ik nog een stukje rijden, echter startte hij niet. De elektrische start deed het wel, maar het leek of de benzine niet door liep. Af en toe leek hij iets te doen, maar uiteindelijk deed hij niks. Na drie keer starten heb ik de benzinekraan (?) op 'pri' gezet en opnieuw gestart. Daarna ging hij met moeite lopen. Het duurde ook langer (5 - 10min rijden) tot dat hij echt lekker liep. Zondag avond/nacht heeft het ook nog geregend, maar niet zo hard als zaterdag. Maandag ochtend startte hij weer normaal.

Aangezien ik nog 3 maanden garantie heb, wil ik weten of dit normaal is of dat het handig is om even terug naar dealer te gaan. Volgens verkoper is de 'pri' stand alleen nodig als je een paar maand niet hebt gereden. Kwam dit door de (harde) regen en dus niks aan de hand, heeft er iemand aan m'n gashendel lopen sjorren waardoor hij verzopen is of is er echt iets aan de hand? In het laatste geval hoor ik het graag aangezien ik nog garantie heb..
 
Of het garantie is, moet je vragen aan de zaak waar je het hebt gekocht.

Op zich is het niet raar dat een motor wat sputtert na een nacht in veel regen.

Aan de andere kant: hij moet t dan wel gewoon doen.
 
als ik thuis kom en het regent onderweg dan zet ik hem niet gelijk onder een hoes daardoor komt het regelmatig voor dat ik de hoes daarna vergeet en de volgende dag heb ik nooit problemen met starten en/of rijden
 
Iig wel de motor van de pri stand afhalen he?

Verder vind ik het onzin, typisch gevalletje motorzaak heeft geen zin aan het werk te gaan binnen garantie. Natuurlijk hoort een motor te starten na in de regen gestaan te hebben. Anders staan er toch veel mensen met pech elke dag als dat normaal zou zijn :+
 
Zou best eens de schakelaar aan je koppelingshendel kunnen zijn. Haal de twee stekkertjes even los. Even inspuiten met WD 40 of Kontaktspray....... Motor zal ws weer starten. Zo'n schakelaartje kost ongeveer € 15,00.


Komt vaak voor bij Suzuki.
 
Verder vind ik het onzin, typisch gevalletje motorzaak heeft geen zin aan het werk te gaan binnen garantie. Natuurlijk hoort een motor te starten na in de regen gestaan te hebben. Anders staan er toch veel mensen met pech elke dag als dat normaal zou zijn :+

probleem is wel dat de motor dan naar de dealer moet, en daar moet blijven staan totdat net dezelfde situatie zich voor doet om het juiste probleem te achterhalen. en wie wil daarop wachten ?
 
Ik, als ik een motor met garantie koop, laat hem daar wel achter om gemaakt te worden ja. En binnen een normaal acceptabel tijdsbestek.

Regen heeft niet op álles invloed, dus er kan ten minste naar de directe verdachten gekeken worden.
 
probleem is wel dat de motor dan naar de dealer moet, en daar moet blijven staan totdat net dezelfde situatie zich voor doet om het juiste probleem te achterhalen. en wie wil daarop wachten ?
Uhm... In dit geval is dezelfde situatie best makkelijk na te bootsen... de dealer zal vast wel een tuinslang hebben liggen.
 
en toch is dat niet hetzelfde.

mijn vorige auto kreeg steeds water binnen bij hevige regenval, als hij gewoon voor de deur stond. ik heb daar liters en liters water over laten lopen zonder dat er ook maar 1 druppel water naar binnen kwam.
op den duur opgegeven en een goedkope waterstofzuiger gekocht :P
 
Desnoods dompelen :Y

Dit is een goed voorbeeld.. :+

Niet vergeten om daarna de benzine te vervangen. :+
full
 
Ik had er een van 98' en hetzelfde probleem. Oplossing: een of andere spray (soort silicone) om de bobine kabels mee te behandelen. Toen gekocht bij motorport geloof ik. Daarna starte hij gewoon altijd.

Eerst wou ik de kabels vervangen maar bij de gsx600f zitten de kabels in de bobine verwerkt. En zou ik dus alles moeten vervangen of gewoon afknippen en met een krimpkous o.i.d. Spray werkte goed en was natuurlijk een stuk goedkoper!

Door de regen was de weerstand hoger waardoor hij niet lekker wou starten na een plensbui.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan