Aandachtspunten lang stilstaande motor?

Demetrius

Die hard MF'er
10 jun 2013
381
0
Weesp
Dag allemaal,

Ik kan misschien een CB450 overnemen (hopelijk gratis). Ik weet niet hoe lang de motor stilgestaan heeft, maar het lijkt erop dat hij er al een hele tijd staat. Roest op de uitlaatbochten, geen rem- en koppelingshevel meer, loshangende remklauwen aan de voorkant, verroeste ketting etc. Genoeg aan op te knappen dus.

Het blok ziet er eveneens wat gehavend uit. Het heeft, zoals de teller al aangaf, zo'n 64.500km gelopen.

Als ik deze motor overneem, waar moet ik dan op letten m.b.t. het blok bijvoorbeeld? Ik neem aan dat de carburateurs grondig gereinigd moeten worden. Bougies vervangen, verse olie en filter, nieuw luchtfilter, tank reinigen en mogelijk opknappen.

Maar wat is volgens jullie de slimste aanpak? Kijken voor een vervangingsblok van een CB450 of een andere motor, of zelf aan de gang en proberen het huidige blok te reviseren (prijzig en tijdrovend).

Graag even jullie kijk op de zaak.

Bij voorbaat dank :)
 
Lang stil gestaan is geen ramp, maar lange stilstand buiten is anders wat...

Ik zou er niet aan beginnen (of je moet het echt doen om te willen leren sleutelen). Ik heb een tijdje terug nog een 10 jaar oude CB500 gekocht met rijdbare schade voor 400 euro, dat ben je aan deze fiets al kwijt voor je de banden, ketting en remmen weer op orde hebt (en dan heb je dus nog niets aan de vering, het zadel, de accu, het blok, de carburateurs enz. enz. gedaan).

Vooropgesteld, ik zou hier in ieder geval geen cent voor betalen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het doen, als je hem voor nop kan krijgen. Onderdelen zijn er nog zat voor te vinden. Kijk even wat onderdelen als een voorvork, compleet blok, dempers, klauwen en uitlaten/spruitstuk kost. (eventueel een vervangingsdemper). Tel daar zo'n €200 aan klein spul bij om hem rijdend te krijgen, Is het dan nog lonend zou ik hem opknappen ;) Je gaat er in ieder geval nooit iets op verdienen en voor wat je er aan gaat uitgeven kan je beter een goede 2de hands kopen en die gaan opknappen.

(en ik begrijp echt niet dat mensen hun motor zo buiten zetten...)


Betere investering...
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
En dan 300 bieden
 
Laatst bewerkt:
je zou kunnen overwegen om alleen te kijken of het blok nog goed genoeg is met wat lichte inspanning (nieuwe olie en dan rond laten gaan met de hand.
als dit lukt en het niet in erg slechte staat lijkt kun je het volgende doen
koop een gelijke motor, zoals in de link van flip.
reviseer dit blok voor zover je dit zelf kan en zet deze in de gekochte motor.
zo heb je voor zeer weinig een goed blok in een goede motor en kun je met de rest van de motor kijken wat er nog bruikbaar is.

dit zou inderdaad alleen ter lering en vermaak moeten zijn, al is het niet eens zo duur.
je krijgt motor nr 1 immers al en in plaats van het blok uit de gekochte motor reviseer je dan die uit de slopert...
 
Zit erover te denken... Zou het misschien leuker en rendabeler zijn om net als BolletjeBas een kaal frame te kopen en vanuit daar te gaan bouwen. Dan blijven namelijk allerlei opties over. Vooral als ik een frame koop van een motor die redelijk aanpasbaar is.

Edit: heb bijv. al een frame van een VFR type 2 op het oog die vrijwel gratis weg kan.

Eigen keuze van achterbrug bijv, ander subframe zonder een bestaand subframe op te moeten offeren. Geen overbodig plastic waar je weer vanaf wilt etc.

Of is het makkelijker om een rijdbare schademotor te kopen voor een prikkie (€300 of minder)?
 
Laatst bewerkt:
Zit erover te denken... Zou het misschien leuker en rendabeler zijn om net als BolletjeBas een kaal frame te kopen en vanuit daar te gaan bouwen. Dan blijven namelijk allerlei opties over. Vooral als ik een frame koop van een motor die redelijk aanpasbaar is.

Edit: heb bijv. al een frame van een VFR type 2 op het oog die vrijwel gratis weg kan.

Eigen keuze van achterbrug bijv, ander subframe zonder een bestaand subframe op te moeten offeren. Geen overbodig plastic waar je weer vanaf wilt etc.

Of is het makkelijker om een rijdbare schademotor te kopen voor een prikkie (€300 of minder)?
Rijdende (of minimaal rollende/startende) schademotor kopen..
Van niks af aan opbouwen kost ook bakken met geld. Elk boutje, moertje, stekkertje moet je kopen. Van twee een maken is nog wel eens een optie, maar dan zal je altijd (vaak) zien dat de zwakke punten bij beide slecht zijn. :)
 
Leuk hobby ding.
Als je hem eens lekker met de hogedrukspuit behandeld en daarna poetst met WD40 lijkt het al gelijk veel meer.
Ik zou hem wel willen hebben.
hij is behoorlijk compleet. Ik denk dat de tussenpot van de uitlaat het grootste probleem zal zijn. Die zal wel verrot zijn. Verder is het een kwestie van demonteren, schoonmaken en de roestige delen netjes zwart, en of rood maken.
Ik zie niet waarom dat meer dan 300 euro moet kosten.

Als je hem niet wil, doe mij dan alsjeblieft de gegevens van de eigenaar, dan wil ik hem graag hebben
 
Laatst bewerkt:
zag op de foto s dat er nog een sleutel in het contact zat. Heb je nog geprobeerd om hem te starten?

Dat de sleutel nog in het contact zat was me helemaal niet opgevallen. De eigenaar van de motor is op dit moment op vakantie hoorde ik, dus heb de motor niet gestart. Ga niet zonder toestemming aan andermans spullen zitten.

Heb een briefje achtergelaten voor de eigenaar dat ik interesse had in de motor. Nog geen reactie gehad. Kan goed nog een paar dagen duren. Ga er in ieder geval niks voor betalen gezien de staat van de motor zoals deze nu is.

En halflive. Mocht ik de motor voor nop krijgen en er zelf toch niks mee kan, dan mag je de motor eveneens voor nop overnemen ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat de sleutel nog in het contact zat was me helemaal niet opgevallen. De eigenaar van de motor is op dit moment op vakantie hoorde ik, dus heb de motor niet gestart. Ga niet zonder toestemming aan andermans spullen zitten.

Heb een briefje achtergelaten voor de eigenaar dat ik interesse had in de motor. Nog geen reactie gehad. Kan goed nog een paar dagen duren. Ga er in ieder geval niks voor betalen gezien de staat van de motor zoals deze nu is.

En halflive. Mocht ik de motor voor nop krijgen en er zelf toch niks mee kan, dan mag je de motor eveneens voor nop overnemen ;)
Dank :} :}
Ik zit nu al achter mijn PB/mailbox te wachten :9
Vergoeding is ook bespreekbaar, ik wil niet helemaal de Nederlander uithangen.
 
Voor 300 euro heb je een sabre700 waar je zo mee weg rijdt.
Deze is niet zomaar weggezet gezien de losse remklauw en wie weet wat er meer aan mankeerde.
Wil je zoiets is dit misschien nog leuk voor wat onderdeeltjes als je het ding toch gratis krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan